Gå til innhold
Arkivverket

[#64638] Skøyen og Klemmentsrud i Oslo, Hvilken kirke?


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har bodd på Klemetsrud og i Prinsdal, og min datter er døpt i Prinsdal kirke (den gamle), men jeg vet ikke når den ble bygget.Nærmeste ellers er jo NordstrandEllers så er dette på grensen til Akershus (Kolbotn), så kanskje det hadde vært lurt å sjekke der.? (Ski/Frogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Så var det Skøyen, da!Verken kirken eller sognet eksisterte i 1920-årene, og det kan godt tenkes at det ble foretatt noen sogne-grensereguleringer i forbindelse med opprettelse av Skøyen sogn.Men jeg er ganske sikker på at området som nå omfatter Skøyen sogn i all vesentlighet lå i ULLERN i 1920-årene.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Dersom det er gården Klemetsrud i Oslo/Aker du er ute etter er jeg enig med Tiril i at kirkebøkene for Nordstrand er rette sted å lete. Men siden du skriver Klemmentsrud og ikke sier hvorfor du vil til Oslo vil jeg peke på at det finnes flere gårder med varierende skriveformer for samme navn flere steder rundt Oslo, -bl a i Eidskog og Røyken.Når det gjelder Skøyen vil jeg peke på at du finner Skøyen-gårder nord for Østensjøvannet. Disse hørte vel på den aktuelle tiden under Østre Aker prestegjeld.mvhteg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Tom Erik!Klemmentsrud er nok feil skrivemåte fra mitt uvitende hode?! Jeg er i Oslo, og noterer meg at Klemetsrud er korrekt.Har mange `nåla i høystakken` hendelser på disse stedsnavna i Oslo området å lete etter i årene fra 1920 og fram mot 30, og da stopper det jo opp i kirkebøkene også.Skal lete i Ø.Aker nå, tusen takk for hjelp!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helge R. Naess

Vaer oppmerksom paa at det er Skøyen-gaarder baade vest og oest for Oslo. (Undskyld mine ae, oe, aa etc.)Den i vest ligger eller laa i Ullern, mens den andre ligger like ved Bryn i Oestre Aker.Klemetsrud ligger derimot et godt stykke vei - sydoest for Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.