Gå til innhold
Arkivverket

[#64641] Hvilken kirke ?


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Fausko

Hvilken kirke sognet de til de som bodde i Torridalen, feks.Hagen gård. Synes det er vrient å finne ut hvem kirke de forskjellige gårdene i Vennesla også tilhørte, feks. Kvarstein. Og er gårdene Mosbø og Mosby samme gård, bare skrevet forskjellig? All hjelp tas imot med stor takk. Mvh.Mette fra østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Mette. Torridalen går under Oddernes og det står noe om Hagen gård i Oddernesboka etter hva jeg kan huske. Om det er forskjell på Mosbø og Mosby kan jeg ikke svare på.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Verner Wennerberg

Hallo Mette. Mosbø og Mosby er samme gård og ligger i Oddernes. Når det gjelder gårdene i Vennesla må du også se på Øvrebø. Hilsen Ole Verner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Verner Wennerberg

Hallo igjen Mette. Jeg skrev gårdene i Vennesla men jeg mente kirkebøkene, Vennesla hørte tidligere til Øvrebø prestegjeld. Dette gjelder også noen folketellinger. Mvh. Ole Verner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Takk for hjelpen.I Oddernes var det vel bare Oddernes kirke,mens i Vennesla var/er det vel to,Vennesla og Øvrebø.Og hvordan skal jeg finne ut hvilken av kirke de forskjellige gårdene tilhørte. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Takk skal du ha Ole Verner.Grunnen til jeg maser om dette er at jeg har fått spørsmål om jeg kan finne slekt etter en person fra Oddernes/ Vennesla.Vedkommende bor ikke i Norge.Har funnet mye bakover men nåtid er verre.Har du kunnskap du kunne dele med meg? Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Verner Wennerberg

Hei Mette. Jeg kan jo prøve om jeg kan hjelpe deg, bare kom med problemet siden jeg bor i Vennesla og er relativt godt kjent i Oddernes også. Mvh. Ole Verner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Det hadde vært flott,som sagt har jeg mye bakover.Personen det gjelder er:John Jensen Hagen f.1841 på Foreldrene var: Jens Olsen f.1803 på Høllen og Siri Olsdtr.f:1810 på Kvarstein.De fikk barna:Ola f:1834,Ola Andreas f:1836,min John,Salve f:1844og 2x Anne f:1849 og 1853 alle født på Hagen.Jeg har funnet Salve,gift med Sigrid Ouensdtr.de har 1sønn,Salve,han ble gift med Gurine Marie Jørgensdtr.har funnet 2 døtre etter dem,Sigrid f.1899 og Ragna f:1900. Ole Andreas ble gift med Ingebor Aasille Torjusdtr.De fikk flere barn,en sønn ved navn Ingvart som var krigs-seiler,forliste i 1941.Om Ingvart var gift vet jeg ikke.Tror du noen av disse barna kan ha slekt etter seg i området? John ble gift i England,han var oldefar til personen jeg prøver å hjelpe.Om du vil kan du gjerne sende opplysningene til meg på mail,er vel kanskje best hvist vi skal omtale levende personer.Min E-mail adr:mettfaus@online.no Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Verner Wennerberg

Hei Mette. Jeg skal se litt på dette, men det vil nok ta litt tid. Kanskje noen dager så du må nok smøre deg med litt tålmodighet. Mvh. Ole Verner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ole Verner Wennerberg

Hallo igjen Mette Jeg trodde at jeg skulle finne ut noe om denne saken siden jeg hadde Oddernesboka og Norges Bebyggelse for Vest-Agder men det var nok ikke så lettvint. Jeg har også leitet noe i kirkebøkene, men det er jo dette med tiden da. I Oddernesboka står der at Ola Jensen Hagen f. 1834 hadde barna: Tone f. 1873, Jens, Johan Sigvart og Anne Sofie.I innlegg nr.9 på 3. linje har du skrevet: de har 1 sønn, Salve, han ble gift med Gurine Marie, det var vel Jens Salvesen som ble gift med Gurine Marie. Nå vil ikke dette si at jeg har lagt saken død, men jeg får se hvor mye jeg får tid til. Kanskje noen andre også kan ble interessert i denne saken. Må bare beklage at jeg ikke har fått til mer. Mvh. Ole Verner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.