Gå til innhold
Arkivverket

[#64664] HO, Haus; Lesehjelp dåp 1747


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Her er en dåpshandling som jeg gjerne skulle hatt hjelp til å lese.Dom 3 P. Trin OLE - venstre side. Far er Niels Olsen Mellesdal og mor er Dordi Nielsdatter Vedå. Stedet er Stamnes sogn i Haus prg, Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11476&idx_id=11476&uid=ny&idx_side=-200>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den var ikke lett. Jeg prøver og så får andre heller rette alle feilene.Dom 3 p.trin. blev døbt et drengeb. k (kaldet): Ole af forældrene Nils Olson Miellesta og p. Dordi Nilsd. Weaa. ... med fælles forældre som ... og .. begiæring af ... har begiæret ægteskab ved? b.. paa General Leutnant Weidemanns attest og tilladelse som i... til mig an... ... Ole J?emmervig?, Anders Thorhellern?, Ole Weaa ... Marita Jemmenæs, Giertrud Torhellern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Arnfrid!Som du ser, er eg på tynn is her, så med alle forbehold...Dom: 3 p. Trin: blev døbt eet Drengeb. P: Ole af forældre Nils Olsøn Miellesta og P: Dordi Nilsd. Weaa, som med fælles forældres Samtycke og egen Begiæring af begge har begiæret Ægteskab, med [...] paa General Leutnant Weidemanns Attest og tilladelse, som icke er til mig ankommen. Mandf. Ole Jammervig, Anders [....], Ole Weaa. Qvindf. Marita [...]menæs, Giertrud Tor[....]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes 2 gårder i Haus som heter Gammersvig (Ole Gammersvig) og så er det Simenæs (Marita Simmenæs?). Thorhellern har jeg ikke funnet ut av, men det er ingen gård som heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, den var ikke god denne, men takk skal dere ha. Gårdene det er snakk om er i dag trolig en del av Gammersvik, Mellesdal, Simenes, Toskedal og Vedå. Der var et bruk el plass som het Toskehelleren. Jeg er usikker på hvor den lå helt presist. Gammersnes vil jeg tro var et bruk el plass på neset utenfor Gammersvik.Men så var det hva som kan ha stått mellom 'Ægteskab..' og 'paa Leutnant Weidemanns...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lurer på om Torskehelleren kanskje var det vi som barn kalte for 'Steinhelleren på Stamnes'. I flg Rygh [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS176852@39624=on&KRYSS176840@39621=on&KRYSS176836@39620=on&KRYSS176807@39613=on&KRYSS176828@39618=on&KRYSS176848@39623=on>Lenke hørte Torskehelleren til Gammersvik gård nr 41. og det kan stemme, for se på Ole Nilsen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, her er litt fakta om Ole, fra Kenneth Bratlands basisoppgave i historie: 'Fødsler utenfor ekteskap i Haus og Lindås prestegjeld på 1700-tallet.' '1747: Ole, foreldre Nils Olsøn Millesta og Dordi NilsD: Weaa Farmor og farfar: Ole Nilsen Kalland (ca. 1681-1730) gift 1712 med Marta Nilsdtr. Toskhellern (ca. 1674-1765) Mormor og morfar: Nils Helgesen Bukkestein (ca. 1673-1737) gift 1705 med Brita Johannesdtr. Veo (ca. 1680-1750)''Ole Nilsen (1747-1837), gift 1 gang 1771 med husmannsdatteren Brite Olsdtr. Sandalen (ca. 1752-1774) Gift 2 gang 1775 med Gunnilde Jacobsdtr. Kalland. De bodde som husmannsfolk på husmannsplasset Toskhelleren under gården Gammersvik.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(5)Lurer på om det ene orden mellom 'ægteskab og paa General Leutnant er: .... beroer paa General Leutnant. Det manglende ordet synes jeg ser ut som- ved, men får ikke det til å henge sammen med beroer paa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Anders Strømme

Hei! Sitat få Vaksdal Bygdebok III: '1747 fekk Nils Olsson Mellesdal og Dordi Nilsdtr. Veo ein son. Dei ville gifta seg, men foreldra og presten sette seg imot. Nils var soldat, og dei militære styremaktene var dei einaste som gav sitt samtykke. Sonen Olav f. 1747 var busett i Toskhelleren.' Kva grunnar foreldre og prest hadde for å hindra ekteskapet kan ein berre spekulera på. Mvh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.