Gå til innhold
Arkivverket

[#64667] Buksnes/Nordland: (Hans) Ole Hansen (f. ca. 1829)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Ved vielsen til sin sønn het han Hans Ole Hansen (f. 1829), men i folketellingen 1875 het han Ole Hansen og var gift med Mina Jensdtr. (f. ca. 1828)(eller Jensmine, som hun egentlig het).De scannete kirkebøkene har et åpenrom i disse årene. og jeg 'når ikke i' neste folketelling 1801.Er det noen som kan hjelpe meg videre her?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Vedvik ligger under gården Sund.familien i 1875 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f71860&gardpostnr=30&personpostnr=222&merk=222#ovre>Lenke1865 Lenkevielsen 1854 LenkeJensmina konfirmert 1844 LenkeHans O. Bang Hansen konfirmert 1846 LenkeEn Hans Johansen gifter seg i 1827 med Berith Margrethe Klæbo. Mulig foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Michael.Har funnet en Bereth Margrethe Jacobsdtr. på 4 år i FT 1801 - altså født 1797 - på gården Kraglie i Hoel. Kan det være henne? Foreldrene er i så fall Jacob Pedersen (f. 1737)og Nilla Hansdtr. (f. 1771).Er det noen som har noe om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiUt fra vaksinasjonslistene for Buksnes dro Jens Johnsen på Storeide og fikk 9 barn av barna sine vaksinert i 1832: Oline 2,25 år – Erich 3,25 år – Jensmine Reiert 4 år – Lars 5 år – Johanna og Evert Marthines 6 år – Kirstine 10 år – Oline Marja 11 år og Lars 14,5 år Den 11/2 1846 ble den siste, Marja Bergitte Laakkert vaksinert 7 år gammel. Mor var Engel M Larsdtr. og henne finner vi her med foreldre i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=180&filnamn=f11860&gardpostnr=18&personpostnr=281&merk=281#ovre>LenkeHer blir Lars Olsen fra Sverige og enken Karen Pedersdtr. fra Ure gift LenkeDåpen til sønnen Olaus Lenke og datteren Engel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Dette var sterkt jobbet, Hill-Gunn. Jeg er imponert over den hjelpen du har bidratt med her.Å finne opphavene til Lars Olsson Tunberg (f. 1747) fra Sverige og Karen Pedersdtr. (f. ca. 1751) fra Ure, blir vel vanskelig.Takk igjen!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jens Reinert Johannesen f. 3/7 1802 på Storeide, sønn til Johannes Iversen (1761-1839) og Magnild Jonsdatter (1769-1841). Lenke Er han den samme som Jens Johnsen far til Jensmine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Michael.Ja, du sier noe! Den Jensmine Reinert som er nevnt ovenfor (i vaksinasjonssammenheng) var født - ut fra 'utregning' i 1828 - altså riktig årstall. Da er vel faren Jens Johnsen (f. 1784) og Engel Maria Larsdtr. (f. 1793). Og her finner vi personene i trekilen.Det rare er jo at den Jens du har funnet har 'mellomnavnet' Reinert - f. 1802. Og begge holdt til på Storeidet.Nå ble jeg svært så usikker. Takk igjen, Michael, for en viktig og avgjørende moment. Hva er riktig?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

En liten oppsummering:Jens Johnsen (f. 1784) på Storeidet er kommet fram gjennom FT 1801 da han var 17 år, men det er, slik jeg ser det, ingen sammenheng mellom Engel Maria Larsdtr. og Jens Johnsen. Kan vi si det slik? Men Engel Maria har vaksinert sitt barn Jensmine Reiert og da hun f. i 1828.Så har vi Michaels henvisning til konfirmasjonen til Jens Reinert Johansen/Johannessen (f. 1802) med foreldre Johannes Iversen og Magnhild Jonsdtr.Da Jensmine giftet seg 29. des. 1854 med Hans Ole Bang Hansen (f. 1829), står det at hun var født i Storeidet med far Jens Johnsen. Da hadde hun mellomnavnet Reinert. Da var hun 26 år og dermed født 1828.Kan det være at Jens Reinert Johnsen/Johansen/Johannessen var gift med Engel Marie? Men når?Jeg får ingen sammenheng i dette.....Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Nå må du følge med i timen og bruke kalkulatoren gutt:-)Jensmina Reiert ble vaksinert 24/9 1832 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=va18601823&gardpostnr=702&personpostnr=2152&merk=2152#ovre>Lenke far: Jens Johnsen, mor: Engel Larsdtr. Hvis du fortsatt mener at de ikke var gift, får du gå på gangen og tenke over saken.Denne Jens Reinert Johannesen f. 1802 på Storeide kan man raskt utelukke som far til Jensmine.Iflg. vaksinasjonslistene var Jens Johnsen sitt eldste barn Lars 14,5 år da han ble vaksinert i 1832, Lenke ergo født ca 1817-18. Da er denne Jens Reinert bare 16 år og ennå ikke konfirmert. I tillegg døde han 25 år gammel 19/4 1827 (nr. 16) LenkeMen at det kan være et slektskap mellom disse 2 familiene er ikke så utrolig. Man finner begge familiene her i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Hill-Gunn.Håper dette var en spøk fra din side, men jeg tåler mye bare du hjelper meg.Det gjorde jo ganske mye at begge familiene var å finne på samme gård ved FT 1801 - det oppdaget jeg ikke ved forrige 'konsultasjon'.For meg gjenstår da egentlig bare å finne svensken Lars Olson Tunbergs forfedre? Altså Engel Marias far.Takk for hjelpen, Hill-Gunn, selv om du ble litt irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Nei da, jeg ble ikke irritert, det var bare en spøk :-)Tipper at denne gamle enken som ”spiser deres brød” i 1801 er mormor til Engel [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=180&filnamn=f11860&gardpostnr=18&personpostnr=281&merk=281#ovre>LenkeDa er det nærliggende å anta at Lars Olsson sin mor het Engel eller noe sånt, siden han kalte datteren det samme. En god kandidat her LenkeKaren var jo enke og hadde fra 1. ekteskap datteren Hanna Halvardsdtr. 16 år i 1801, f.ca 1784-85, tror det er Hanna som blir døpt her 10/10 1784 Far Halvor Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, vet ikke sikkert, men det kan være Hans Johansen (f. ca. 1805) og Berith Margrethe Jacobsdtr./Klæbo (f. ca. 1797). Dette kan jeg dessverre ikke dokumentere. Har du muligheten til å kvalitetssikre dette?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tja, jeg er heller ikke sikker, men jeg legger merke til et par ting når det gjelder Hans O Bang Hansen. Ut fra alder ved konfirmasjon og giftemål er han f. ca 1830. Når han blir konfirmert i 1846 så står Hemming Olsen på Sund oppført som hans foresatte, men når han og Jensima gifter seg i 1854, står det Hans Johansen som far. Hans Hansen er født på Gjerstad, men oppholder seg ved konfirmasjonen og vielsen på Sund. Trolig er faren død før 1846 slik at Hans vokste opp hos Hemming Olsen på Sund? Kan også se slik ut iflg. Skoleprotokollen for Buksnes selv om han her kalles for Ole, og så var det dette med alderen da. I 1841 er han 11 år [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=46&filnamn=el18601839&gardpostnr=470&personpostnr=940&merk=940#ovre>Lenke I 1842 er han 14 år Lenke og i 1843 er han 15 år Lenke Ved konfirmasjonen står det at Hans er vaksinert i 1833, men det finner jeg ikke at han er blitt i BuksnesI militærrullenen for Buksnes er det en Hans Johansen på Gjerstad i 1829 Lenke og i 1830 Lenke Ser ut til at han er f. ca 1801- 02 og det passer ikke helt med denne Hans Johansen fra Finstad som gifter seg med Berit Margrethe Klæbo i 1827 for han er f. ca 1805Det er 59 stk. som heter Hans Johansen nevnt i Militærrullene tidsrommet 1806-1837. Kan også være han som er dreng på Schaftnæs i 1835 LenkeIkke lett dette, men jeg tipper at Hans O Hansen har ett eller annet slektskap til Hemming Olsen på Sund. Han var for øvrig fra Flakstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det er vel usannsynlig at Hans Johansen har vært gift da Hans Ole (el. Ole) ble født ca. 1829. Han var dreng på Skaftnes i 1835, og Ole vokste opp i Sund hos Hemming Olsen.Det var, slik jeg ser det, ingen som het Johan på Gjerstad ved FT 1801. Det er nok moras hjemsted. Men mora kjenner vi jo ikke navnet på. Det går jo som kjent ikke an å gå inn i de scannete kirkebøkene for Buksnes i det aktuelle tidsrom.Men Hans Johansen var jo født i Borge ca. 1801.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Denne drengen på Skaftnes tror jeg man kan utelukke. Skaftnes lå i Hol sokn og langt fra Sund og Gjerstad. Tok han bare med for å vise at det var flere kandidater blant de 59 ved navn Hans Johansen i militærrullene.Som man ser står det i 1829 at denne Hans Johansen på Gjerstad var født i Borge, men i 1830 står det at han er født i Buksnes. Hvilken at disse to man skal feste lit til er vanskelig å si. Slik jeg ser det er han trolig far til Hans Ole ettersom det står ved vielsen at Hans Ole var født på Gjerstad i ca 1829-30, samtidig som denne husmannen Hans Johansen er registrert der. Det pussige er at Hans Johansen bare er registrert der i 1829 og 1830, hvor var han før og etter dette tidspunktet. Kan han være fra Flakstad?Han må enten ha flyttet ut av Buksnes, eller ha død mellom 1830 -1841 siden Hemming Olsen står oppført som hans foresatte i 1841, men finner han ikke død i dette tidsrommet. Denne Hemming Olsen hadde etter det jeg kan se 2 barn, men begge døde tidlig [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=gr18601817&gardpostnr=136&personpostnr=266&merk=266#ovre>Lenke og Lenke Hans kone Sara døde i 1834 Lenke ingen arvinger nevnt ved skifte etter henne. Finner ingen bevis for det, men tipper at enten Hemmings foreldre eller svigerforeldre hadde et eller annet slektskap til Hans Ole Hansen. Både Hemming og Sara var fra Flakstad, hhv. Napp Lenke og Ramberg Lenke Napp ligger jo litt på skrå overfor Sund på den andre siden av Nappstraumen, så det er jo ikke utenkelig at det er familieforbindelser mellom disse to stedene. Nord i Nappstraumen ligger Offersøy, her var det en Hemming Hansen i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Hill-Gunn. Flott resonneringsevne.Hva sier forresten Buksnes bygdebok om dette? Er det noen som har den for hånden? Eller jeg må fjernlåne den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.