Gå til innhold
Arkivverket

[#64680] Leter etter dødsfall, hjelp ønskes! Litt tydehjelp også.


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter dødsfallet til to av mine 'tipper', Ole Larsson Tongeland Fløen (evt. bare ett av etternavnene) og Dordi Andersdatter Kaldeklauv/KalleklevBegge kom fra Haus, Ole var døpt 30.9.1804 og Dordi (døpt Dorthe) den 7.10.1798.Ole skal ha dødd en gang etter 1837, og Dordi i 1834. Disse opplysningene har jeg etter en nå avdød slektning, men uten noen videre dokumentasjon.Jeg har i hovedsak lett etter Dordis død, først i skannet kirkebok for Haus, men også i kirkebok for Fana da Ole var forpakter på en gård der (hans morsslekt var fra Skjold og Dyngeland i Fana). Dødsfallet har jeg ikke funnet, men jeg kom over et dødfødt barn, Lenke så kanskje jeg er på rett spor likevel?Barnet er nr 2 på høyre side, og den innførselen trenger jeg litt hjelp til: Hva er ordet som står rett etter Andersdatter? Nøisom? Og i spalten til høyre: 'af faderen og'... hva eller hvem?Håper noen kan hjelpe meg med disse dødsfallene og med tyding av de to ordene.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Staden er 'Nøisomhedt'. Det er vel Nøysomheten på Paradis i Fana.Til høgre: 'af Faderen og blev dette Barn begravet d: 13 Martii.Giordemoder [jordmor!] Kari Paradis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duverden! Her har det skjedd saker og timg!!Takk til alle som har deltatt i jakten på disse to sine dødsfall! Jeg tenkte nok at Ole kanskje hadde stiftet ny familie, for min oldefar, deres sønn Anders, f. 1831, vokste opp hos forsterforeldre på Vindaas i Haus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.