Gå til innhold
Arkivverket

[#64682] Trolovede i Bamble/Telemark i juli 1706.


Gjest Solveig Kristine Westgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei.Kan noen tyde det som står i kirkeboka under trolovede, i Bamble juli 1706.Jeg leter etter gifte til Peder og Aaste, jeg tror Aaste heter Alberthsdatter.Hva heter Peder? Og hvem var forlovre?De bodde på Hydal i Bamble. De døper en sønn Erik Pedersen 11 sep 1707 i Bamble.Kan noen hjelpe meg med dette?MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei igjen.Da er Peder fra Hydal?Har lett etter Peder og Aaste, hvor de stammer fra. Men har ikke funnet det ut.Peder dør en gang mellom 1713 og 1728, Aaste dør i 1728 da står det at hun er enke. MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom du ser på Hydahl (med h) i 1801, vil du finne Kristen Thronsen på Hydahl. Det blir kanskje vanskelig å putte inn en Peder i barneflokken her, for Anne - som er den eldste som er oppført - ble døpt 18. februar 1776, og foreldrene giftet seg måneden før Lenke . Barna kommer tett, men du kan kanskje forsøke å lete etter en Peder Christensen i 1801. Han må i tilfelle være flyttet hjemmefra ved folketellingen, og antakelig max 18 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei hei.I 1748, bor det en Trond Hansen på Hydal som er gift med Elisabeth Christensdatter.Det er en annen fam som kom til Hydal etter min fam.Svar til innlegg nr.5, Det stå i bygdeboka for Bamble nr 1, at Aaste er enke når hun dør.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

På Hydal bodde også Gunild Eriksdatter Hydal som døde i 1739.Knud Hydal som døde i 1740.Aase Hydal som døde i 1742.Hadde de noen tilknytning til Peder og Aaste,siden de er nevnt i sammen med Aaste og Peder?MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei.Jeg kommer med et spørsmål til. Sønn til Peder og Aaste (Erich Pedersen) han gifter seg 30-10-1732 i Bamble kirke med Magrethe Knudsdatter. Det første barnet deres som jeg har, er døpt 6-1-1743 i Bamble. Var de gift i 11 år før det første barnet ble født?MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Tusen takk. Det er ikke lett å lese gammel skrift. Håper vi finner flere barn, Aaste var oppkalt etter sin bestemor. Finner vi flere, så kan vi se om flere er kalt opp.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Ja, det helt riktig Aaste Albertsdatter døde i 1728.Da ble Gunhild Eriksdatter faster for barna.Peder døde en gang mellom 1713 og 1728.Aaste og Peder hadde 3 barn, Erik - Kirsti - Albert. Jeg må prøve å finne barna til Kirsti og Albert. Navn på de, kan være oppkalling.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hvis Gunhild Eriksdatter var faster (fars søster) til barna, så var kanskje Peder Hydals patronym Eriksen? Navnet Erik på sønnen tyder jo på det.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei Laila.Tusen takk.Er det (fars søster) faster betyr,det var fint å få vite. Da er det en mulighet å finne noe mer bakover håper jeg.Veldig bra Laila.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Peder Hydal og Aaste Albretsdatter får barna:Erich i 1707, Kirsti i 1710, Albert i 1713.Jeg finner en Albert Pedersen som gifter seg 7 juni 1737 med Birthe Olsdatter, i Bamble kirke. Tror det står Hære etter.Kan det være sønn av Peder Hydal?MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.