Gå til innhold
Arkivverket

[#64690] Informasjon om søppelfyllingen Ørkenen Sur i Brooklyn hvor nordmenn bodde?


Gjest roger kvarsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest roger kvarsvik

Hei. Jeg holder på med et bokprosjekt om Ørkenen Sur, den i sin tid berømte søppelfylling i Brooklyn hvor flere hundre norske emigranter bodde i første del av 1930-årene. Børskrakket førte til en enorm arbeidsløshet. Folk mistet jobbene sine, norske sjøfolker i USA slet med å få hyrer. De ble hjemløse sjeler som ikke hadde noe annet valg en å sette seg opp midlertidige skjul på søppelfyllingen som fikk navnet Ørkenen Sur. Jeg er på søk etter informasjon om nordmenn som var innom her. Det gjelder folk som bodde på søppelfyllingen, eller andre norske som hjalp disse hjemløse med mat, klær, ting og prekener.Dette er en historie som særlig eldre folk kjenne til. Alle nordmenn som bodde i New York i disse årene kjente til Ørkenen Sur. Hjemme i Norge var den også beryktet, spesielt på Sør-landet hvor mange norske sjøgutter utvandret fra. Jeg er også interesseert i historier knytt til Ørkenen Sur, bilder, brev eller annen informasjon. Alt er av interesse. Kontakt meg gjerne på mail kvarog@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Min første kontakt med namnet Ørkenen Sur i Brooklyn har jeg fra misjonsbladet 'For Fattig og Rik' som min bestemor (d. 1938)holdt. Der gikk det føljetonger fra midten av 1930-tallet om blandt annet noen av våre landsmennns triste skjebner der. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger kvarsvik

Hei. Ja, riktig det. Det er mitt bokprosjekt som er utgangspunkt i artikklen. Håper noen av leserne sitter inne med noen historier. Det hadde vært flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.