Gå til innhold
Arkivverket

[#64693] Tsjekkisk familie til Jørpeland ca 1912


Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Jeg søker opplysninger om en familie fra Pilzen i Tsjekkia som kom til Jørpeland ca. 1912Dette er opplysninger jeg har fra noen av deres etterkommere: Ekteparet Josef Stodola f. 1874 og kona Anna f. 1875 med barna: - Jaroslaw f. 1901 - Marie f. 1898 - Anna f. 1903 - Anna (kalt Nando) f. 1909, adoptert Svigerfar til Josef skal ha vært Antoni Panuska f. 1830, som også kom til Norge.Josef og Jaroslaw skal ha kommet i 1912 (tviler på at Jaroslaw kom da, 11 år gammel). Resten av familien skal ha kommet 1 år senere. Har også blitt fortalt at Anna (Nando) var foreldreløs etter krigen og derfor ble adoptert, mulig at dette ikke stemmer.Hva finnes om dem ved imigrasjon? De skal ha kommet sjøveien og jeg regner med at de da kom til Stavanger.I 1923 bodde de på Raufoss? finnes de i Lensmannens flytteprotokoll i Jørpeland? De meldte ikke innflytting til V. Toten.Jeg ønsker også andre relevante opplysninger og med kildereferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Dette står om familien i Folk i Strand, side 1087, Jørpeland; Stodola, Josef , f 1874i Pilsen, Østerike gift med fru Stodola, barn; Marie f ca 1898, Jaroslav f ca 1900, Nandor f ca 1904, Nandor f ca 1909 . Josef Stolola var formar. Familien kom til Jørpeland i mai 1913.Dei reiste seinare til Raufoss.Etterkommerane bur der framleis. Det er også et bilde av familien i den samme boken , samme side . På bildet : Familien Stodola på Jørpeland rundt 1913. Josef Stodola var formar.frå venstre, Lille Nandor , Josef Stodola, mor Stodola, . Dei tre bak er, 'Store' Nandor, Jaroslav og Marie.-alle Stodola. Biletet er teke før 1914. Pensjonatet som me ser brystet på av til høgre , er ikkje bordkledd ennå. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Det ny etablerte stålverket (1909), trengte faglærte arbeidere, som formere,smeltere, smeder, laboranter og andre teknisk utdannede folk, Norge hadde lite av slike fagfolk på denne tida og de måtte hentes fra utlandet, først og fremst fra Tyskland og Østerrike.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.