Gå til innhold
Arkivverket

[#64696] Karl Martin Karlsen, f. 1887, Lillehavn, Spangereid, til Boston, USA?


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg søker etter mer informasjon om Karl Martin Karlsen, født på Fjeldskår ytre, Lillehavn i Spangereid, 28. desember 1887.Vest-Agder fylke, Spangereid i Sør-Audnedal, Ministerialbok nr. A 4 (1884-1909), Fødte og døpte 1888, side 26, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1023&idx_id=1023&uid=ny&idx_side=-29>Lenke(Nr. 1, øverst)(Hva står forresten under Anmærkninger her, skriften er litt vanskelig: «Barnefaderen opgivet av --- Robert Kristiansen Fjeldskaar; så kommer fire uleselige ord, deretter Tobias Haagensen Fjeldskaar.»)Karl Martin var sønn av Christine Amalie Robertsen (Fjeldskår) og ungkar havnearbeider Karl Magnussen Nyström fra Sverige.Christine Amalies fødsel har jeg funnet her:Vest-Agder fylke, Spangereid i Sør-Audnedal, Ministerialbok nr. A 2 (1848-1867), Fødte og døpte 1865, side 74, LenkeI folketellingen for 1900 finner jeg at Karl Martin oppfostres hos morens storebror Tobias Christian Robertsen (1856-1929) og hans kone Andrea Amalie Andersdatter (1873-1952):LenkeRobertsen-slekten har jeg god oversikt over, det er mer informasjon om Karl Martin Karlsen jeg er ute etter.Karl Martin ble konfirmert den 12. oktober 1902 i Spangereid kirke:Vest-Agder fylke, Spangereid i Sør-Audnedal, Ministerialbok nr. A 4 (1884-1909), Konfirmerte 1902, side 116, LenkeFamiliesagaen sier at han ble innkalt til militæret og at han skrev hjem til sine fosterforeldre og sa at hvis han forsvant skulle de arve etter ham.Men i emigrasjonsprotokollen for Kristiansand 1873-1930 finner jeg en Karl Martin Karlsen på båt med avreise 8. april 1904:LenkeDet eneste som ikke «stemmer» er at han er oppført som gårdsarbeider fra Valle i S. Undal (Sør-Audnedal). Men det er vel ikke umulig at han ble til overs i Lillehavn og at han derfor tok seg arbeid i Valle, det er jo ikke så langt unna.Jeg har søkt så godt som bare det uten å finne andre med navnet Karl Martin født i Spangereid eller Valle i 1887. Det nærmeste jeg kommer er en Karl Karlsen på Egeland i Valle, Vest-Agder fylke, Valle, Ministerialbok nr. A 9 (1880-1895), Fødte og døpte 1888, side 64,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I databasen 'WW1 Draft Registration Cards 1917 - 1918' finner jeg denne karen f. 28. des. 1888 i 'Mindel, Norway'. Det skal vel være Mandal. Fødselsåret kan jo være feilinnført. Han er bosatt i Selma, Montana.:

bilete5962.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til nr. 3. Takk skal du ha! Nå må jeg først sjekke ut Karl Karlsen fra Mandal, f. 1887, for han kan jo også ha rotet seg opp til Valle som gårdsgutt:LenkeMå bare finne fødselen først.Lillehavn-Karl kan være overensstemmende med Selma-Karl, selv om det er feil fødselsår.Til 4: Det er vel ikke umulig at det er flere Karl Martin Karlsen'er med norsk mor og svensk far? Det var vel mange svensker som jobbet på norske jernbaner (og i havner) på den tiden.Men alt må uansett sjekkes ut, så takk skal du ha for hjelpen!DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Dette er vel Mandals-Karl, og han het Karl Emanuel, så han kan uansett utelukkes:Vest-Agder fylke, Halse, Klokkerbok nr. B 5 (1880-1898), Fødte og døpte 1887, side 89, LenkeJeg må vel jobbe videre med Selma-Karl og se om jeg kan finne en dødsattest eller andre kilder som kan fortelle mer om bakgrunnen hans.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Men jeg må vel finne ut når han døde før jeg kan lete etter dødsattesten ... :-) Kan ikke finne ham i SSDI. Må vel høre med slektsforskere i Selma (Liberty county?), Montana...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

I Montana Death Index, 1907-2002, Lenke, finner jeg en Carl M Carlson d. 1971 som kanskje er verdt å følge opp videre. Han døde i Pondera county, som er nabocounty til Liberty county, hvor 'Selma-Karl' bodde i 1920. Men det ser ut til at jeg trenger indeksnummeret slik at jeg kan kontakte Montanas Office of Vital Statistics. Noen som kan hjelpe her?Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Carl M Carlson Age: 82 Estimated Birth Year: 1889 Death Date: 17 Dec 1971 Death County: Pondera Residence County: Pondera Marital Status: Widowed Index Number: 6457Source: Montana State Genealogical Society

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til nr. 8: Takk skal du ha! Da kan jeg komme meg et steg videre. Jeg stiller jo et spørsmålstegn ved denne Carl M Carlson pga. fødselsåret, men det er vel uansett verdt å sjekke ut.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg fikk endelig bestilt dødsattesten til Carl M. Carlson mandag denne uken, og Montana Vital Records tolket meg visst dithen at jeg ville ha dokumentet ASAP, så det kom via UPS i dag... Ja, ja, 57 dollar har man vel råd til...Uansett, dødsattesten ga ikke så mye informasjon som jeg hadde håpet på for å kunne få endelig bekreftet at Carl M. Carlson var Karl Martin Karlsen fra Spangereid. Fødselsdatoen var oppgitt til '12-28-1888', hvilket altså er ett år feil. Fars og mors navn var dessverre 'Unavailable', men det stod et navn i rubrikken for 'Informant' og dennes adresse, og vedkommende ser ut til å være i live den dag i dag og ser ut til å ha gjort sakene sine bra jf. google-søket.Men om informanten var en slektning (Carlson var enkemann) eller en annen er foreløbig ikke godt å si. Jeg vet nå også hvor Carlson og frue ligger gravlagt, så jeg har mange spor å gå etter, men jeg mistenker ev. etterkommere for å ha lite peiling på Carlsons bakgrunn med tanke på manglende opplysninger om foreldre og feil fødselsår.Vet ikke i hvor stor grad jeg skal bekymre meg for årstallet 1888 i stedet for 1887. Da jeg nevnte for en i slekten jeg forsker på at jeg kanskje hadde sporet opp Karl Martin i Montana, utbrøt han før jeg fikk gitt flere detaljer om nærmere stedsnavn osv.: 'Ja, mor snakket om en slektning som hadde gård i Selma, Montana og som hun hadde kontakt med...'. Så jeg tror jeg har funnet rett person, men er litt skuffet over at dødsattesten ikke ga et 100% bekreftende svar.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.