Gå til innhold
Arkivverket

[#64697] Anne Rosine på Tveten på Tveten i Eidanger - 'sal. noreg'?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

I forbindelse med en annen debatt her nr 64682 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=64682&sok=&nr=16&antinnlegg=11&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke , søkte jeg på mannsnavnet Svennum i 1801. Det eneste jeg fant var på Tveten i Eidanger, og er antakelig mannen jeg lette etter.Men samtidig ser jeg noe rart her på Tveten:Husmoderen, den vakre Anne Rosine, var først gift med en tipp-tipp til kona mi (etter at første kone var død), men ble etter hans død kapret i full fart av sorenskriver Lucas Norss (som sørget for å bli verge for enken) - sikkert ikke bare pga den 24 år gamle skjønnheten, men også pga den store formuen første ektemake etterlot seg.Men det er folketellingen 1801 jeg lurer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Hvis du leiter etter en 'Svennum', kan det nok være lurt å sjekke 'Svennung' og lignende (også med enkel n) som alternative stavemåter av navnet Sveinung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.