Gå til innhold
Arkivverket

[#64727] oppslag i passasjerlister for Boston?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Kan noen med et Ancestry-medlemskap hjelpe meg med et oppslag i passasjerlistene for Boston? Det gjelder den mannlige passasjeren A (forhåpentligvis Anton) Henriksen, født 1879, som 17. mars 1903 forlater Liverpool på skipet 'Ultonia'. Skipet la trolig til kai i Boston 20-23. mars 1903, og jeg skulle gjerne vite hva som stod om ham i passasjerlistene for Boston, som finnes i Ancestry. Dersom det er mulig å få se originaldokumentet hadde det selvsagt vært topp, men all hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Med søkekriteria fornavn blankt, etternavn Henriksen, alder 24 /- 5 år, avreise- og ankomshavn Liverpool/Boston i 1903 med skip Ultonia ble resultatet en Mikal Henriksen, 21 år

bilete5969.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg tok for meg hele skipsmanifestet og sjekket opp alle navn med anmerket nasjonalitet/country Norway. Fant ytterligere 1 Henriksen, Hjalmar - 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tusen takk skal du ha. Mikal er ikke min mann, ser det ut til, ettersom han oppgir å skulle til sin bror Toralf. Anton hadde ingen slik bror.Står det noe om hvor Hjalmar skal? Kunne du sett om det dukket opp noen flere ved søk bare på etternavn Henriksen, og åpne for andre staveformer.Ettersom A. Henriksen er registrert ombord på båten i passasjerlistene ut fra Liverpool, ville det være rart om han ikke var ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ser forresten at skipsmanifestet er datert mai 1903. Den avgangen jeg fant A. Henriksen på i Liverpool hadde avgang 17. mars, og burde derfor være i Boston noenogtyvende mars.Gjennom søkemotoren til Steve Morse er det mulig å søke i Ancestry på spesifikke ankomstdatoer. Har du forsøkt denne adressen? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Søkeresultatet fra forrige lenke må visst tastes inn på denne siden for at man skal finne fram til de aktuelle passasjerlistene. LenkeLenken kommer ikke til å virke. Men klikk på den likevel, og fjern de to punktumene i 'h.t.t.p' mot slutten av adressen i adressefeltet, så tar den deg dit du skal. Adressen er tydeligvis bygd opp på en måte som gjør det umulig å lage en vanlig lenke av den her i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Arne: Ja, det må være riktig mann: Anton Henriksen, 24 år gammel! Som han skriver i passasjerlistene fra Kristiansand, oppgir han New York som reisemål. Synd det bare står 'fd' i feltet for hvilken adresse han skal til. Betyr det 'friend', mon tro?Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, det er jo slett ikke umulig, sjømann som han var. Kanskje også derfor jeg tilsynelatende ikke får noen gode treff i 1910-tellinga da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.