Gå til innhold
Arkivverket

[#64734] Fierdingen


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner
Lenke I Ft1801 finner jeg at Olea Simonsdtr er 20 år tjenestepige og bor i Forstaden Fierdingen gard nr 129. Sønnen Niels ble døpt og konfirmert i Oslo Domkirke, men Olea finner jeg ikke født/døpt i Oslo Domkirke, 1780 ---. Fierdingen hører kanskje ikke til denne kirken. Men hvilken?Gaute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Beklageligvis må jeg ta dette etter hukommelsen inntil videre. Olea Simonsdatter var nok innflytter til Christiania og kom til byen fra Aker ikke lenge før tellingen 1801. (selvsagt ikke nødvendigvis født i Aker). Du har lett i riktig kirke, men Slottskirken (senere navn Garnisonskirken) hadde også vært mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en Olia Simonsdtr f i Moss i oktober 1777, finner henne ikke igjen i ft 1801 der, foreldre Simon Olsen og Anne Sophie Andersdtr: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1777, side 132-133. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7512&idx_id=7512&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Litt eldre enn 20 i ft 1801, men det er ofte store variasjoner her.På FS fant jeg og en fra Buskerud, Hole/Hurum, men jeg finner henne ikke igjen i kirkebøkene verken for Hurum eller Hole. Hun var og født i oktober 1777 med foreldre Simen Nilsen og Ambiør Olsdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå har jeg sett etter hva jeg har og det er et identifikasjonsproblem jeg ennå ikke har begynt å arbeide med.Olea/Olia Simons-/Simensdatter i Fierdingen i 1801 ble konfirmert i Aker kirke 02.10.1796 og bodde da på Vindern Eie i Aker. Hun er ikke født i Aker har jeg notert.Men i 1811 er det to Olea Simonsdatter i Christiania. En som gifter seg med enkemann og maler Gulbrand Gulbrandsen og får bl.a. Per Christian født 02.09.1811 og den som får Niels født 01.05.1811 nevnt i (1). Hvem av dem som bor hos høkeren Hans Jensen Brøter i Fierdingen No.129 i 1801 har jeg ikke forsøkt finne ut ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Ja det blir vanskeligere jo lenger ut i leksa en kommer. Nicoline Catrine f.1845, mor kommer fra Moss, så dette sporet kan være noe å sjekke ut.Nicolines bosted i 1900 var Fredensborgveien 25, som vel ligger i Fierdingen. Her er det jo noen år imellom, men.. I Oslo er det vanskelig å finne rette kirkebøker når en ikke er kjent, takker for disse opplysninger jeg har fått.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det kan sies med stor grad av sikkerhet. Hans Jensen omtales ofte Hans Jensen Brøter, han var født på denne gården i Skedsmo, var i flere år arbeidsmann i Christiania, giftet seg Johanna Matthea Andersdatter 22.10.1790 i Vor Frelsers Kirke i Christiania (Oslo domkirke). Han arvet Brøter østre i 1798, men solgte videre året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

i lenke nr (1) står at Olea hadde barselseng 'lige over for høker Casper Hansen'. Hvis høkeren Hans Jensen ligger vis a vis, må Olea som får Niels f.1.5.1811 være den som er tjenestepiken hos J H. For hvor bodde Olea gift med Gulbrand?Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Høker Hans Jensen bodde ikke vis a vis Casper Hansen (det gjorde Stoltenberg). Gården (No.129) der Olea var tjenestepike i 1801 lå ved Akerselven, et kvartal fra Vaterlands bro. Dessverre er mye av mitt materiale nedpakket, men jeg tror Casper Hansen holdt til i No.113, et stykke lenger opp langs elven, like ved dagens legevakt. Derimot har jeg ikke på PC'en hvor maler Gulbrand Gulbrandsen bodde, men det ville ikke overraske mye om vi finner ham nettopp i området rundt dagens Storgate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Høker Hans Jensen bodde ikke vis a vis Casper Hansen (det gjorde Stoltenberg). Gården (No.129) der Olea var tjenestepike i 1801 lå ved Akerselven, et kvartal fra Vaterlands bro. Dessverre er mye av mitt materiale nedpakket, men jeg tror Casper Hansen holdt til i No.113, et stykke lenger opp langs elven, like ved dagens legevakt. Derimot har jeg ikke på PC'en hvor maler Gulbrand Gulbrandsen bodde, men det ville ikke overraske mye om vi finner ham nettopp i området rundt dagens Storgate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Stemmer, Casper Hansen bor i No113. Men Gulbrand og Olea med barn Per Christian kan jo ikke være den Olea jeg søker med barn Niels.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg får ikke tak i tankegangen din, kanskje er det litt sent for meg. Hvorfor må den Olea som er nevnt i 1801 være den som får det 'uekte' barnet og ikke være den som gifter seg med maleren? (Simensdatter og Simonsdatter brukes om hverandre, navnene i folketellingen 1801 er svært upålitelige og inkludert dette presisjonsnivået er det flere feil enn riktige navn!!! - dette gjelder Christiania, øvrige landet kan jeg ikke uttale meg om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Sorry, du har helt rett, Olea i 1801 er et ?. Det eneste som er sikkert er i lenke(1)der 'min Olea' bor hos Stoltenberg i fierdingen. Om samme Olea var tjenestepike hos Hans Jensen er også et ?. Min lokalkjennskap i Oslo er lik 0!Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Jeg tror Olea bor hos enke Helene Nicoline Stoltenberg (f.i Edsberg,) i Storgaten 25 og at hun er søster til Niels sin kone Thore Marie Olsdatter (f.i Edsberg).Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.