Gå til innhold
Arkivverket

[#64739] Hvor ble det av Mikkelsen brødrene fra Skåtøy, Kragerø


Gjest Kerstin Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kerstin Thorsen

Jeg har i flere år vært på leting etter noen brødre fra Skåtøy, Kragerø. Se etterlysning nr.43700 den 7.11.2006.Jeg fikk aldri noe napp på den etterlysningen og plukker den fram igjen nå, i håp om at noen kanskje vet noe mer enn meg.Jeg har sjekket Gravminner i DIS-Norge, men har ikke funnet noen kandidater ennå. Jeg har funnet ut at den yngste som het Harald Mikkelsen døde på Skåtøy 9-3-1932, men de tre andre brødrene flyttet ut.Om du kjenner igjen noen av disse navnene, må du gjerne ta kontakt. Thomas Kornelius f. 5-10-1884Mikal Teodor f.14-9-1886Thorvald Georg f.16-9-1888Deres etternavn er Mikkelsen / Mikaelsen eller muligens Thorsen.Hilsen Kerstin Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Kerstin,Vet ikke om dette kan være noe spor, fra annotasjonsrull 8:m.v.h. Gunnar.RULL8.TXT 5/5 162.3 kb Side 268 Patent nr. 3557 Mikal Theodor Mikkelsen. Oppholdssted: Blomstad, Skaatø. Født: 14.09.18?? i Skaatø. Foreldre: Skomaker Thor Mikkelsen og Gunhild Marie Olsen. Første påmønstring: 28.05.1906. Siste avmønstring: 14.08.1909. Rømt i London fra 'Able' 19.06.1907. Overført fra Annotationsrull no. 2577.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Flott Gunnar.Da vet jeg i hvertfall at også han var sjømann. Men siden han rømte i London, blir det nok vanskelig å finne flere spor av han.Kanskje de andre brødrene også var sjømenn. Den eldste Johan Jørgen døde jo på D/S Atanar på vei til Havana.Og Harald Antonius var fyrbøter.Så han jobbet nok på en dampbåt han også. Kanskje de fraktet is fra Stabbestad. Det må jeg forske litt mere i.Takk for hjelpen så langt.mvh Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Beklager, jeg leste ikke den siste datoen. Han mønstret jo av i 1909. Da er han nok ikke på rømmen i London. Kanskje han han mønstret på en annen skute.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Enig i at denne datoen virker forvirrende. Fant også noen opplysninger om at deres far ikke var medlem i noe kirkesamfunn, men den innførselen har du vel sett ? Tror det var i forbindelse med giftet.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Jeg forstår ikke helt kommentaren i vielsesboka. Se 24-1-1883 - helt til høyre. Regner med at det har noe med at de begge har vært gift før.At han ikke tilhørte noe kirkesamfunn var nytt for meg.Har ikke funnet den kommentaren. I 1900 tellingen tilhørte han S.som vel er statskirken. Ei heller når han dør på Blomstad den 22-8-1928 står det noe om kirkesamf.Jeg har ellers funnet ut at han bodde på Furuholmen i 1926. Han står oppført i stemmemanntallet på linjen over Marthe Henriksen som er enke. Om de bodde i samme hus vet jeg ikke. Men han har tidligere kjøpt et hus - Norhalle på Furuholmen av sin svoger som het Henriksen, det solgte han. Noen sønner fant jeg ikke i Skåtøy kommune i 1926.mvh Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Det er dette jeg så da jeg lette etter sønnene:SKM1VIED.TXF 1/1 88.0 kb 1,270,1,1883,Skaatø,24,01,1883,Thor,Mikkelsen,Stølestrand,Skomager,Enkemand,Drangedal,07,12,1851,!!,!!,Mikkel,Taraldsen,Arbeider,Gunhild Marie,Jonsdatter,Stølestrand,Enke,Tørdal,25,11,1848,!!,!!,Jon,Torbjørnsen,Kirketjener,K: Han utskrevet af statskirken uden at tilhøre noget disentersamfund. K:Da han første gang ekteviedes, rømt fra konen ?? K: Skifteattest for begge af sorenskriveren 06.01.1883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.