Gå til innhold
Arkivverket

[#64762] Blichfeldt, Munch, von Hadelen


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Min tidligere tråd Lenke om biskop Hans Munchs kone Anna Aagaard har kommet nærmere vår tid med Hans datters navn og familier. Jeg foreslår at debatten går vider i denne tråden og har tatt meg friheten å kopiere de to siste innleggene.Geir Kamsvaag Berntsen, Løvenstad, 28.11.2008 11:57 (15) Andre indikasjoner på at Kiersten virker rimelig er f.eks. at hennes dattedatter er døpt Kirsten Munch von Hadeln (datteren Johanne gift med Knud Iversen von Hadeln) - det er mer, men det var det jeg hadde i farten.Geir Kamsvaag Berntsen, Løvenstad, 28.11.2008 12:02 (16) Noe av poenget falt bort i (15), en jevnaldrende bror til Kirsten Munch von Hadeln var Peder Blichfeldt von Hadeln. Det virker åpenbart som oppkalling etter Johannes foreldre.Iver Mosvold, Hamar, 28.11.2008 12:43 (17) Ja, kongen het jo tross alt Christian (regjeringstid 1670-1699), og det kan jo gjerne ha skjedd at to døtre fikk praktisk talt samme navn. (feminiserte varianter av Christian). Vi har jo et par kirkebokføringer vedr. dåp av Blichfeldt/Munchs barn: (Høyre side, nederst til høyre Lenke ) Hans, døpt 25.mai 1710 og (høyre side midt på høyre spalte Lenke ) Johanne, døpt 31.jan.1708. Men mine leseferdigheter strekker ikke til for å tolke morens navn som en eller annen feminisert variant av Christian. (På den annen side kan det heller ikke tolkes som Catharina.) Derimot er det åpenbart at lillesøstra, Christiane f.1692, er fadder til Johanne. (Presten kunne jo skrive forståelig også!) IMLenkene kom ikke med men jeg håper det fungerer allikevel. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Niels :o)De er sikkert godt nok kjent fra før barna til Knud Ifversen von Hadeln og Johanne Pedersdatter Blichfeldt.Det er enormt med oppkalling på barna, som alle er født i Melhus, S. Trøndelag.Jeg lister de opp for sikkerhets skyld:1.) Kirsten Ovidia von Hadeln dpt. 3.nov. 1734 (Melhus, KLOK nr. 691C01 (1732-1742) Kronologisk liste 1734, uten sidenr)2.) Ifver Preben Christian von Hadeln dpt. 6.april 1736 (Melhus, KLOK nr. 691C01 (1732-1742) Kronologisk liste 1736, uten sidenr)3.) Ove Schjelderup von Hadeln dpt. 18.sept. 1737 (Melhus, KLOK nr. 691C01 (1732-1742) Kronologisk liste 1737, uten sidenr) gift 25.sept. 1776 med Sara Maria Hammond Helkand4.) Peder Blichfeldt von Hadeln. Han skal være født 5.oktober 1738. (Kirkeboksiden for hans dåp mangler)5.) Jens Henrik Emahus von Hadeln dpt. 23.des. 1739 (Melhus, KLOK nr. 691C01 (1732-1742) Kronologisk liste 1739, uten sidenr) gift 8.februar 1775 med Ovidia Christiane Johannesdatter Irgens6.) Christine Munch von Hadeln. Hun skal være født eller dpt. 2.mai 1741 (Kirkeboksiden mangler) gift 19.mars 1760 med Andreas Christian Nilsen Bull (Skilt 1.des. 1774)7.) Søren Schjelderup von Hadeln født 26.februar 1743 (ingen kilder på dåpen) gift 19.mars 1790 med Birgitte From8.) Wilhelm Ernst von Hadeln født 25.februar 1744 (ingen kilder på dåpen) gift 27.mars 1793 med Frederikke Christiane Stenersen9.) Dorthea Antonette von Hadeln født ca 1746 gift 13.mai 1772 med Fredrik Christian Vogt BernhoftMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg vil bare legge til at Hans Munch kjøpte gården Lambertseter (Gr.nr. 159) Aker, ved skjøte av 4.juli 1702.Kilde: H. Sollied; Hovedbølenes Eierrekker, 1947, s.188, 247,283*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Rigmor: Tror du BISKOP Hans Munch kjøpte Lambertseter i egenskap av privatpersonen Hans Munch, eller hadde det noe med forvaltningen av det gamle kirkegodset (eller hospitalgodset) å gjøre?Som Geir foregrep i forrige tråd, så ser vi her at eldste-datteren bærer navnet Kirsten. Mens ei yngre datter kalles Christine. Da kan vi legge denne Kirsten/Christine-problematikken død, og ut fra rimelig sikkerhet at mor-moren het Kirsten (Munch), og den yngre grand-tanta Christine (Munch). (Men noen Catharina finnes vel ikke!)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Rigmors nr. 6 i innlegg (2) finnes nok i kirkeboken og er døpt 'Kirsten Munch' (Melhus i Melhus, Mini 691A01 /1 (1740-1767), f.16b). Du finner henne konfirmert på Ørlandet i 1756 sammen med to brødre om hukommelsen ikke svikter helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Iver :o) Jeg har ikke notert noe om det du spør om (3) desverre. Jeg kommer til å låne boka på nytt etter nyttår og skal sjekke det opp da. Når det gjelder Hans Munchs døtre har jeg skrevet de ned som Kirstine og Christiane.Geir :o) Tusen takk for opplysningen. Da må jeg få sjekket opp dette.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Iver, jeg har boken og flere andre som kan gi et svar på dette, men pga. flytting ønsker megler at alle kilometere med bøker skal settes opp etter farge uavhengig av innhold. Jeg finner ingen verdens ting i bokhyllene disse dager utover et 20-talls som jeg har stukket unna i skriveborden. Det kan sammenlignes med å være uten nett-forbindelse over flere uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Rigmor, Takk for oppsummeringen av Knud og Johannes barn. Jeg velger også Kirstine og Christiane som navn på søstrene Munch. Etter det jeg har sett på Internet av variasjoner på familiens navn etc, kommer vi sikkert også her å få leve med mye feil i fremtiden.Takk også Geir og Iver for nyttig informasjon. Hans Munch var visst kjent for å 'samle i lader' så det var kanskje for egen del han kjøpte Lambertseter, vi får se når bøkene settes opp igjen etter innhold eller når Rigmor har lånt boka igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når det gjelder biskop Hans Munch og hans eier-forhold til Lambertseter gård, lar dette seg ganske sikkert finne ut, men heller ikke jeg har slike kilder for hånden akkurat nå.Som Lambertseter-beboer gjennom mine 21 første leveår fattet jeg impulsivt interesse for Rigmors lille detalj i innlegg 3 vedr. biskopens skjøte fra 1702. Det er vel god latin at mange av de gamle stedsnavnene vi finner i Østre Aker, er kommet til mens jordegodset i området var knyttet til klosteret på Hovedøya eller annen kirkelig institusjon før reformasjonen.Under Lambertseter gård har vi for eksempel Munkelia og Munkerud. Det slo meg brått at lokalhistorikerne kanskje ikke har tatt hensyn til at eieren på begynnelsen av 1700-tallet het Munch.Et lite spørsmål til Niels: Vet du om det er noen familie-forbindelse mellom etterkommer av Hans Munch og en(ei) eller annen BROCHMAND?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Iver, nei, jeg har selv ikke noen forbindelse med de senere Munch. En rask sjekk på Internet viser at hjemmesiden ager.no har informasjon om Christen Brochmand gift med Anne Elisabeth Munch. Lenke Det angis bare et barn, Christen, født og død 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja der sa du noe Iver ;o)Det høres jo ut som en bra forklaring på navnene Munkelia og Munkerud.Jeg skal forøvrig i konfirmasjon til et av mine barnebarn i mai, og konfirmasjonen skal holdes på Lambertseter gård.Jeg skal jammen spørre min sønn om han kan ha noe informasjon vedrørende Lambertseter gård.Han er veldig opptatt av historie, så det er slett ikke utenkelig. Hans kone er født og oppvokst på Lambertseter.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, også vi som er vel voksne drabantby-barn kan jo ha en lokalidentitet som får følger for lokal-historie-interessen.Med utgangspunkt i innlegg 3, beveger jeg meg en smule ut i periferien, og takker for Niels sin opplysning (i innlegg 10) om den eventuelle forbindelsen mellom en Hans Munch-etterkommer og en Brochmand. (Christen Brochmand og Anne Elisabeth Munch).Det satt en Brochmand-familie på Lambertseter (innlegg 3) i 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10218&gardpostnr=424&personpostnr=5975&merk=5975#ovre>Lenke . Samtidig i 1801 satt det en Brochmand-familie på nabogården Abilsøe Lenke .Christen Brochmand (i innlegg 10) var Diedrich Hegermand Brochmand (siste lenke) sin far. Men Christen Brochmand var nok IKKE gift med Anne Elisabeth Munch, som innlegg 10 opplyser. Men han besvangret denne Munch-damen på Abilsøe i 1756. Barnet døde kun 11 dager etter fødselen, og den ugifte Anne Elisabeth Munch jeg er ikke i stand til å finne igjen i Østre Aker etter dette.Dette svangerskapet fant stedt i den relativt korte perioden mellom Christen Brochmands to barnrike ekteskap.(Meget god http://tom.brondsted.dk/genealogi/huitfeldt.php her)Hvorvidt Anne Elisabeth Munch kan være sønnedatter av biskop Hans Munch er jeg slett ikke sikker på. Men i så fall har vi en interessant forbindelse mellom nabogårdene Lambertseter (til Munch)og Abilsøe(til Brochmand) . Hans Munch sin sønn, presten Just Munch (som døde alt i 1732) Lenke hadde ei datter, Anne (som jeg ikke finner fødsel på), men som lever (som 71 år gammel jomfru!) i 1801 i Skiptvedt. Lenke .Men dette er alt for dårlig dokumentasjon for å trekke konklusjoner. Det finnes også ei annen Anne Munch (som i tillegg også kalles Elisabeth her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I motsetning til Rigmor (11) synes jeg Ivers forklaring på Munkerud og Munkelia er helt elendige. (Munkerud er et eldre navn, og lå, etter hva jeg husker, til slo sogn, dvs underlagt hospitalet.)Hva angår Lambertseter, så er historikken godt presentert i Erik Opsahl med fleres bok om Lambertseters historie, som utkom for ca 10 à 15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Tore: Dette er vel til de grader din greie, og det blir rått parti om jeg skulle gå i gang å forsvare spekulasjonen min.Jeg bare tenkte på at denne lutherske og biskoplige Munchen, som i likhet med andre storfolk, kunne få markert seg i lokal-geografien. I så måte var det vel ikke greit å hete MUNCH når Cistercienserne hadde fått lov til å sette sitt preg på stedsnavns-utviklingen lenge før biskopens tid.Tore: Men Munchs gate i Oslo sentrum, da ? (Men dette var en spøk.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er mange stedsnavn med forstavelsen -munk om Oslo, og disse er stort sett eldre, til dels mye eldre, enn biskop Hans Munch. (Munchs gate i sentrum kjenner jeg ikke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Jeg støtter Ivers utsagn til Tore i innlegg 14. Jeg er på altfor tynn is til å spekulere i noe sånt, og burde holdt kjeft.Jeg får låne Sollieds; Hovedbølenes Eierrekker og Lambertseters historie som Tore foreslår på nyåret.Da skal min manns bursdag, en venninnes 60 års dag, et barnebarns bursdag, min sønns 40 års dag, gaver/juleinnkjøp, julaften, familiesammenkomster og nyttårsaften være unnagjort, håper jeg :-))Godt du holder oss litt i ørene Tore, når fantasien løper løpsk :-)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.