Gå til innhold
Arkivverket

[#64763] Oluf Johansen, Trondheim - hvem var han og hvor kom han fra?


Gjest Marit Snilsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Snilsberg

Jeg leter fortsatt etter min tippoldefar,Oluf Johansen, f. 1848-50 hvor?. En løsarbeider Oluf Johansen er oppgitt som barnefar da min oldemor Marie Magdalene Olufsdatter Vasdal ble døpt i Domkirka, 30. juni 1872. Mor var piken Lavina Mortine Magnusdatter Vasdal fra Hitra. Oluf Johansen bodde i ft 1875 på Kirkesletten sammen med sin bror og familie? Johannes Johansen, jekteskipper. Noe mer har jeg ikke klart å finne ut om denne Oluf. Nå fant jeg i Adressebok for Trondhjem, 1888 og 1889 en Oluf Johansen, arbeider som bodde i Vollafaldet 9. Er det mulig å finne ut om dette kan være samme Oluf og hvordan gjør jeg i så fall det? Blir svært takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Nei, beklager. Posementarbeideren ble gift i Domkirka 20.10. 1870 og var da bakermester i byen. Men er det mulig å finne ut når min Oluf ble født, det står 1848 i forbindelse med dåpen, men er det mulig å finne dato? Og eventuelt om han døde i tidsrommet 1875-1920 og hvor? Jeg har nemlig en annen mulig kandidat (men lite sannsynlig), Oluf Christian født 28.05. 1850 i Vår Frue sogn, sønn av garvermester Johan Andreas Amundsen. Han ble utdannet teolog og giftet seg i 1876 (kunne jo ha hatt et barn før ekteskapet?) Han bodde i 1875 i Tromsø. I følge Kåre Hasselberg tok gjerne teologistudentene eroticum før de tok teologicum (iflg. et intervju med Berit Lånke i Ukeadressa for en god stund siden). Det ser ut til å være vanskelig å finne ut av dette. Jeg har prøvd selv, og jeg har leid slektsgransker, men det skulle i utgangspunket ikke være umulig å finne ut av en person som er født rundt 1850???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I sør Trøndelag er det bare den kandiaten over så vidt jeg kan se i globalsøk. Det er jo mye mulig at din kandidat kan ha kommet til Trondheim for å arbeide og trenger derfor ikke å være født i det nære distriktet.Det er to Oluf Johansen (17 år gamle) i Verdal i N-T, de kan jo ha dradd til Trondheim og. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f61721&gardpostnr=227&personpostnr=1210#nedre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Ved dåpen til Marie Magdalene står han oppført med fødested Trondheim, men det kan sikkert være feilskrevet. Enig i at teologen er usannsynlig, men det kunne jo ha vært et 'skalkeskjul'. Han kan jo også være døpt Olav osv., så dette blir vel som å lete etter nåla i høystakken. Jeg har ikke sett i listene over innflyttede til Trondheim. Hvor finner jeg de? Og listene over døde i Trondheim fra 1875 er vanskelige å tyde, og noen ganger klikker programmet, så det er ikke lett å lete her. Men takk til dere som kommer med tips. Jeg skulle så gjerne ha funnet frem til rett person, men forstår at dette er nesten umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Hei, Siste lenke virket ikke. Det er ikke sikkert at Johannes, f. 1844 er bror til Oluf. Jeg har fått oppgitt av Kåre Hasselberg at Johannes er fra Vang i Hedmark. Litt pussig ettersom han er båtfører!! Har ikke fått sjekket mer om han, men han ble ikke gift i Trondheim.Ang. teologen så er jeg nesten enig i at han ikke er aktuell, men det var jo en litt besnærende tanke at hans evt. datter ble døpt Marie Magdalene.Takk til alle som bidrar i denne saken. Håper at flere svarer, selv om det mest sannsynlig ikke fører til noe. Er opptatt med innspurt på studieplaner for tiden, samt julestria, så jeg har ikke tid til å lete så mye nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. første avsnitt i (7):Vang er i dag en del av Hamar, og gav også grunn til byen da den ble gjenopprettet på midten av 1800-tallet. Der i trakten er det en god del strandlinje, og før i tiden (og for den saks skyld alt i vikingtiden) foregikk det en omfattende skipsfart på Mjøsa (helt vekke er den jo ennå ikke). At en vangssokning på 1800-tallet kan være båtfører er altså ingen umulighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Hei, Det meste av informasjonen er allerede kjent, men jeg er veldig takknemlig for engasjementet. Jeg har jo leid og betalt en god del til Kåre Hasselberg for å finne ut av dette uten hell. Jeg trodde også at kanskje fadderne kunne gi en pekepinn på fars identitet, men det er vel lite sannshynlig. Jeg kan ikke kjenne igjen noen av disse på morsiden, hvis det ikke er inngifte. Har ikke alle opplysninger om Lavines slekt fra Vasdal,Hitra. Jeg har for øvrig drevet litt med slektsforskning siden 1980, først på min mors side (fra Selbu og der er det enklere), og så på min fars side. Men i det siste har det blitt lite tid pga jobb, foreldres sykdom og så har jeg blitt bestemor. Har en dårlig hjemmeside med slektsopplysninger og etterlysninger, [url="http://folk.ntnu.no/maritsn/>http://folk.ntnu.no/maritsn/, og jobb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Sitter og blar litt i tidligere innlegg vedrørende Oluf, se tema 51410. Kanskje Oluf og Johannes i Kirkesletten var brødre likevel, da billedhugger Ole Lauglo var fra Fron i Gudbrandsdalen(hans hustru Elen var fadder til Marie Magdalene)? Ellers nevner jeg i samme tema en Oluf Johansen (Vasdal) som bodde på Hoemsli på Byåsen, og som var oppgitt far til Olga Vasdal, f. 1899 i Trondheim. Han oppføres som tjener på Hoemsli. Kan dette være en kandidat? Burde jo heller fortsette med juleforberedelser nå, men dette har blitt en besettelse. Mvh Marit - hvis kjære befinner seg i Nürnberg denne uka. Heldiggrisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Håper debatten ikke tar slutt med dette. Mange løse tråder å finne ut av. Er det noen som har hatt lignende problemer og er det mulig å komme videre? Ha en fortsatt fin desemberdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marit Snilsberg

Nytt forsøk. Fant en Olaf Johansen, f. 1846 i Sør-Fron prestegjeld, Gudbrandsdalen i f.t. 1900 som bodde i Mellomilen 2. Arbeidet som lagerbetjent. Det er vel et bomskudd, men i og med at billedhugger Ole Laulo også var fra Fron i Gudbrandsdalen, så kan det vel tenkes? (Hvordan får jeg inn lenke???) Men å finne ut noe mer om denne personen er vel ikke enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Som Randi skriver, det kan være samme person. Tror vi har ham her i 1865 og 1875:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f61601&gardpostnr=624&personpostnr=8182&merk=8182#ovre>LenkeLenke Handelsbetjent i 1865 og kontorbetjent i 1875 - da minker vel sjansene for at han var løsarbeider i 1872. Mellom 1875 og 1900 er navnet endret til Olaf Johansen, ( Modernisert ? )Vet at Marit har søkt etter denne personen lenge, det ville vært flott om noen kunne finne ut mer her.Tar med denne til Marit, gjelder bare kirkeboksider:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marit Snilsberg

Godt nytt år og takk for innspill i det gamle. Min bærbare krasjet like før jul, så jeg har ikke hatt anledning til å svare før nå. Knut: Som du sier, så virker det usannsynlig at sistnevnte Oluf var løsarbeider i 1875. Det står riktignok at han i f.t. 1875 har simpelt forefaldende arbeid som yrke. Men det er også en annen Oluf som jeg lurer på. Denne Oluf var far til Olga (Lovise?) født 21.01. 1899. Olga vokste opp i pleie hos Erik Barbo på gården Hoemsli. Denne Olga gifter seg 01.11.1918 med Sivert Oskar Heimstad, f. 1894 Bjørnør. Han omtales som løsarbeider på Hoemsli, hun som hjemmeværende datter Hoemsli. Det står oppført at far til bruden er tjener Olaf Vasdal (Dette er tatt fra tema 2133 i tidligere Trønderslekt - denne siden er vel nedlagt etter masse spam - jeg finner den ikke igjen). Da jeg søkte etter informasjon om bosted på Registereringssentralen for historiske data i 1900, Strinda, Hoemsli fant jeg følgende personer: Informasjon om bostedet:Tellingsår: 1900 Kommune: Strinda Kommunenummer: 1660 Navn på bosted: Hoemslie Antall personer registrert på bostedet: 8--------------------------------------------------------------------------------Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Mali Johansen hm ug Arbeidskone 1842 Melhus Olaf Johansen s ug Gårdsdreng men ikke hos sin moder 1881 Strinden ST Inga Johansen d ug 1884 Strinden ST Artur Johansen s ug 1890 Strinden ST Olga Johansen d ug 1893 Strinden ST Marith Leer Hørende til familien ug Lever ved datterens bord 1823 Melhus Petter Olsen hf g Arbeidsmand 1841 Klæbu Karen Olsen hm g 1835 KlæbuDette kan ikke være samme Olga som nevnt ovenfor. Ser også at det er en Olaf Johansen, født 1881 (som kan være far til Olga). Men jeg lurte også på om det kunne være en eldre Oluf som ikke er her lenger, men som kan være far til disse barna. Og kanskje det kan være den Oluf som var på Kirkesletten i 1875? Litt rart at far til Olga ovenfor kaller seg Vasdal, da dette navnet er fra Hitra og Maries slekt på morsiden. Men har også lest i et annet innlegg på Trønderslekt i forbindelse med denne saken at Vasdal også finnes andre steder, muligens ved Jonsvatnet/Vassfjellet/Klæbu???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.