Gå til innhold
Arkivverket

[#64766] Virkelig noe å bryne nesa på!


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

25. oktober 1829 døde Torsten (Torfin?) Torbersen, men i kirkeboka (Oslo Hospital), står det Torberg Torbergsen, nederst:LenkeHan var toller, og skal være født i september 1762, og ifølge folketellingen for Opsloe i 1801, var han sønn av Karen Mathiasdatter Berg (jfr. også debatt 5270 Wogn-Vogn, innlegg 29). Han giftet seg i 1796 med sin slektning (må det da være) Anne Maria Wogn, hennes 2. ekteskap, men hvor i huleste var Torsten/Torberg født, og hvem var faren hans?Karen Mathiasdatter var gift med Christen Pedersen (Stokke i Vestfold), men jeg har ikke funnet noe dødsfall på ham. Tror de er foreldrene til Peder Christensen, som igjen er faren til Christine Pedersdatter (innlegg 52592), og jeg har forstått at det er flere enn meg som har lett etter denne dåpen i 1762...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Her mener jeg bestemt det er snakk om to forskjellige Karen Mathiasdatter. Jeg sitter imidlertid på jobb ennå, så dette må jeg komme tilbake til i løpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her er iallefall dødsfallet til moderen, nesten nederst på høyre side: LenkeIntet ville glede meg mer enn om du fant ut av dette med Karen, som har forvirret meg en smule, både mht. navnelikhet og alder,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg rakk akkurat å se at Kristian har kommet med en kommentar, skal la det ligge til han er tilbake.Mht. tolleren har jeg notert en 'arbeidshypotese', han er den Torfind som er født på Inderøen 04.10.1763 som sønn av Torbor Gunnersen, døpt 20.10.1763. - foeløpig i mangel av alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når jeg får slått opp i databasen min, tror jeg muligens jeg vil angre på det jeg skrev i (2). Det er nok samme Karen Mathiasdatter.Det demrer for meg at heller ikke jeg har funnet Kristen Pedersens begravelse, men jeg mener det er et skifte etter ham omkring 1760.Som sagt: Kommer tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Er obs. på det, Berit, men tror det er skriveleif på Worm/Wogn i 1801, jfr. dødsfallet hans, samt at det neppe er to som heter Karen Mathisdatter i Opsloe i 1801, 79 år i tellingen og 80 i dødsfallet, noe som stemmer bra med den jeg tror det er, født i 1721. Så jeg er ganske sikker på at det er navnesurr i 1801, og hva het sønnen egentlig? Torsten, Torfin eller Torberg? Og, som nevnt innledningsvis, hvor ble han født... Håper Kristian kan hjelpe videre,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er i alle fall ikke tvil om KAREN MATHIASDATTER (BERG), f. 1721 på Sand i Sandar, døpt 29. juli 1721 som datter av MATHIAS PETTERSEN BERG og MAREN HANSDATTER VOGN, er den som 15. april 1747 i Sandar ble gift med KRISTEN PEDERSEN. Dette paret bodde på Sand i 1748 og 1751 (dåpene til døtrene Maren og Matea Kristine) og på Vaktberg under Stokke prestegård i 1754 og 1756 (dåpene til sønnene Peder og Peter).Det ble holdt skifte etter Kristen Pedersen på Vaktberg 20. mars 1759 - boet var insolvent. Kristen er ikke innført i begravelseslistene for Stokke. Ved skiftet var samtlige fire barn i live.Siden Karen Mathiasdatter i Oslo kalles Berg ved begravelsen, og ettersom alderen passer, tror jeg det er riktig at hun er identisk med kvinnen født på Sand i Sandar. Dersom vi skal tro på at hun var enke etter første ekteskap, må hun, for å være mor til Torsten Torbergsen, ha født ham utenfor ekteskap.Dette har i alle fall ikke skjedd i Stokke eller i Sandar. Jeg finner heller ikke barna fra ekteskapet med Kristen konfirmert i Stokke, så Karen må ha flyttet vekk med sine barn.Sammenliknet med Torkil Liers innlegg 29 i debatt 5270, er det vel strengt tatt bare skiftet etter Kristen Pedersen jeg kan bidra med.Lier mener at Matea Kristine Kristensdatter ble gift med Anders Nilsen på Vestre Kverne i Arnadal (Stokke). Det passer med navn og alder, men jeg har ikke klart å finne sikre holdepunkter.I Osv. I. Melbye: Tollere gjennom 300 år 1563-1886 heter det (http://genealogi.no/kilder/Tollere/t-aa.htm): Torbersen, Torfin (Torsten), født sept. 1762. Konsumpsjons- og undertollbetjent i Christiania, leiet og konstituert 1795, fast ansatt 1798. Død 25. okt. 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takker for svaret! Hvorvidt Karen Mathiasdatter er blant mine aner, er uvisst (jfr. utviklingen i debattnr. 52592), men jeg har okke som notert meg dette:Hvis det er Karen og Kristens datter som giftet seg med Anders Nilsen på Vestre Kverne, så var de vel tremenninger? Ifølge bygdeboka, var Simen Nilsen Kverne broren til Hans Nilsen Vogn. Jeg har også lett etter de 4 ungene, og funnet en Mari Christensdatter død i januar 1760, 12 år, et barn fra Sundby (tanten hennes bodde der, så itte vet je), samt en Peder Christensen Søndre Qverne konfirmert i desember 1772, 16 år (kan passe med den yngste sønnen, men navnet er ikke uvanlig...).Uansett slekt eller ei, det er merksnodig, for å si det mildt, at en ikke kan finne dåpen til den guttungen i 1762!vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nesten riktig - det er en forskyvning i generasjonene i og med at brødrene Simen Nilsen og Hans Nilsen (Vogn) var hhv farfar til Anders Nilsen og mormors far til Matea Kristine Kristensdatter. Anders Nilsen var dermed tremenning til sin kones mor.Jeg tror du kan ha rett i 12-åringen Maren Kristensdatter som døde på Sundby i 1760 var dattera til Kristen Pedersen og Karen Mathisdatter. Konfirmanten Peder Kristensen Søndre Kverne i 1772 må imidlertid være sønn av Kristen Olsen og Marte Pedersdatter Søndre Kverne - født 1756 og død 1776.Når det gjelder Torsten Torbergsen, så kan han vel ha blitt født hvor som helst - f.eks. i et prestegjeld vi mangler kirkebøker fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mannsnavnet Torberg ser for øvrig (jf FT1801) ut til å være brukt fra Møre og Romsdal og nordover, samt litt i Østerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Hei,jeg har også lett 'høyt og lavt' etter dåpen til Torsten Torbergsen, foreløpig uten resultat.Her kommer et utdrag av Wogn med de siste opplysninger jeg har greid å finne. Som det fremgår er Karen Mathiasdatter i 1763 under sin svogers vergemål og følgelig enke/ugift:2D.MAREN HANSDATTER WOGN, f.1702, -død i barselseng 2.juli 1742 på Sand i Sandeherred, 39 år, 9 mnd., 2 uker og 7 dager gl. Gift med skipper MATHIAS PETTERSEN (BERG), f.ca.1696, -død 4.juni 1746 på Sand, 50 år, 2 mnd., 1 uke og 3 dager gl. sønn av Peter Mathiassen Berg og hustru Ingeborg Bentsdatter Lindberg (d.1760 på Sand, 97 år gl.) Mathias Pettersen ble gift 2.-i Aker 20.mars 1744 iflg.kongebrev med pigen Gunild Olsdatter hos Justisråd Schøjendal. Hun ble gravl. i Arendal 22.nov.1769 : Gundil Olsdatter Mathis Sands Enke 75 aar.. I ekteskapet kjennes 11 barn:3aD.KAREN MATHIASDATTER BERG, dpt.29.juli 1721 i Sandeherred, -begr.22.mars 1801 i Oslo, 80 år gl.(Oslo Hospital): Karen Mathiasdatter Berg af Opsloe 80 aar. Konfirmert 1737. Gift 15.apr.1747 i Sandeherred med CHRISTEN PEDERSEN. Gift ? 2.-med Torber ........... I 1780 er hun fadder i Halden for Niels Backler Enken Karen Mathiasdatter værende i Backlers huus. I 1801 bosatt hos sin sønn i Oslo, enke etter 1.ekteskap (?). Barn: A.MARI CHRISTENSDATTER, f.21.jan.1748 på Sand. B.MATHEA CHRISTINE CHRISTENSDATTER, f.27.juli 1751 på Sand, -død 4.feb.1831 på Vestre Kverne i Stokke, nær 80 år gl. Gift i Stokke 23.juni 1773 med ANDERS NIELSEN KVERNE, dpt.7.mars 1749, -død 3.juni 1821; sønn av gårdbruker Niels Simonsen Kverne og hustru Maren Andersdatter. Anders Nielsen var selveier på Vestre Kverne fra 1772. Barn: Niels 1773, -Maren Katrine 1775, -Christen 1777-1809, -Maren Cathrine 1780, -gift m.Ellef Christophersen Haug i Ramnes, -Karen Anne 1782, gift 1803 med Christopher Hansen Bratte-Kverne, Simen 1786-1858, Marie 1792, -gift 1817 med Ole Pedersen Helgerød og Ingeborg Sophie 1795, gift 1812 med Abraham Abrahamsen Torød. C.PEDER CHRISTENSEN, f. på Vagtberg i Stokke og døpt 30.mai 1754. D.PETER CHRISTENSEN, dpt.28.des.1756 i Stokke. E.TORSTEN TORBERSEN, f.1762 hvor?3bD.INGEBORG SOPHIA MATHIASDATTER BERG, dpt.7.des.1722 i Sandeherred, -begr.Dom 5p.Purif.1723, 6 uker gl.3cD.PETTER MATHIASSEN BERG, dpt.11.juli 1724 fra Sand. Konfirmert 1741 i Sandeherred. Skiftet etter Peder Mathisen, som for 20 Aar siiden fra Gaarden Sand er afreyst, ble avholdt 21.jan.1755 med arv på til sammen 94 rdlr. Den 21.jan.1763 utstedte Mathias Andersen Laschen på sin hustrus (11 rdlr.3-3) samt for mine 2de sviger Søstre Karen og Marthe Mathisdatter af hvilke ieg for den første har som Laug Værge og for den sidste paa hendes Mands veigne modtaget Deres ovennæfnte ArveDeele 23-2-6 Tilsammen 35-1-9. Samtidig avkall fra David Hansen Ringdal for sin hustrus arv (11-3-3) og fra Thor Larsen Manum og Lars Tolfsen Manum for vore fraværende 2de Myndlinger (Niels og Ellef Mathisen) for enhver 23-2-6 = 47-0-12.3dD.INGEBORG SOPHIE MATHIASDATTER BERG, dpt.21.p.trinit.1726 i Sandeherred, -død 1800 hos sin sønn Mathias på Tufte. Gift 1.-11.sep.1744 i Sandar med vaktmester CHRISTOPHER INGEBRETSEN STANGEBYE på Nordre Stavnum i Stokke, f.1699 på Stangeby, Nøtterø, -begr. 25.feb.1750 i Stokke; sønn av Ingebret Hansen Stangeby og hustru Mari Olsdatter. Christopher Stangeby var gift 1.-1739 med enken Mari Jacobsdatter Stavnum, 1707-1743, og ved hans død i 1750 etterlot han 6 barn, to fra første ekteskap (som begge døde unge) og 4 fra 2.ekte. Gift 2.-med kongebrev i huset 9.okt.1752 med underofficer MATHIAS ANDERSEN LASKEN, f.1723 på Lasken i Sem, -død 31.des.1788 på Sundby. Ved sitt ekteskap med Ingeborg Sophie kjøpte han gården Sundby, hvor han var gjestgiver og dessuten drev en mangeartet forretningsvirksomhet; utlån av penger, gård- og trelasthandel, litt skipsrederi m.m., slik at han litt etter litt arbeidet seg opp til å bli en velholden mann. I ekteskapet 8 barn.3eD.MARGRETHE SOPHIE MATHIASDATTER BERG, dpt.Dom.17.a.trinit.1728 i Sandeherred, -begr.21.sep.1809 i Hedrum, 81 år gl. Gift i Sande kirke (Stokke kb) 1.sep.1752 med DAVID HANSEN RINGDAL, Hedrum. I 1762 finner vi på Østre Ringdal oppsitter David Hansen og hustru Margareta Sophia Matthiisdtr., med datter Inger og 2 tjenestefolk. I 1801 er Margrethe Sophie enke og nyter opphold hos sønnen Mathias på Østre Ringdal. I ekteskapet 6 barn.3fD.BENT MATHIASSEN BERG, dpt.24.jan.1731 i Sandeherred, -begr.28.april s.år.3gD.NIELS MATHIASSEN BERG, dpt.Dom Esto Michi 1733 i Sandeherred. Levde 1749. Peter Schavenius opptok 30.juni 1749 et lån på 399 rdlr.-2-22 mot pantobligasjon til Depositions Cassen i Larvik. Midlene besto i : Niels Mathiassen Sands mors og farsarv 105 rdlr.-3 3/10. Ellef Mathiassens og Marthe Mathiasdatters arv 175 rdlr.-1-3.3hD.HANS MATHIASSEN BERG, dpt.1.jan.1735 i Sandeherred, -gravl. der 27.juni 1736, 1 år 6 mnd. 1 uke gl.3iD. MARTE MATHIASDATTER BERG, dpt.13.jan.1737 i Sandeherred, -død 5.mars 1818 på Østre Lærum i Sande, 81 år gl. Gift 5.juni 1757 med HANS JØRGENSEN LÆRUM, f. ca.1722, -gravl.13.aug.1775 i Sande, 53 år gl. I 1801 er Marthe Mathiasdatter enke på Østre Lærum. I ekteskapet flg.barn:4aiD.MATHIS HANSEN LÆRUM, dpt.23.mars 1758 i Sande, -død 9.juni 1832, 74 år gl. Gift 1.-23.sep.1784 med enken SUSANNA JOHNSDATTER , f.ca.1752, -begr.2.feb.1809, 57 år gl. Gift 2.-i Sande 28.juni 1810 med enken PERNILLE TOKILSDATTER KIELLAAS, f.ca.1759, -død 4.jan.1836. I 1801 er Mathis Hansen selveier bonde på Mellem Lærum, med hustru og stesønn samt 4 barn og 2 tjenestepiker.4biD.KAREN HANSDATTER LÆRUM, dpt.23.okt.1763 i Sande, -død 30.jan.1849 på Gran, 85 år gl. Gift 13.sep.1787 med OLE JØRGENSEN GRAN, f.ca.1766, -død 26.juli 1818 på Søndre Gran, 52 år gl. I 1801 selveierbonde på Søndre Gran i Sande med hustru, 6 sønner, moren Berthe Tollvsdatter (70 år enke 2.gang) og 2 tjenestepiker.4ciD.JØRGEN HANSEN LÆRUM, dpt.27.mars 1766 i Sande. Gift 15.des.1790 i Sande med JOHANNE ERICHSDATTER BORGEN, f.1768. I 1801 hjemme hos moren, dagarbeider med hustru og 3 barn.4diD.HANS HANSEN LÆRUM, dpt.21.aug.1768 i Sande. I 1801 enkemann og dagarbeider på Østre Lærum, 2 sønner tjenestepike.4eiD.CHRISTEN HANSEN LÆRUM, dpt.7.okt.1770, -begr.21.okt.s.år.4fiD.INGEBORG MARIA HANSDATTER LÆRUM, dpt.23.feb.1772, -begr.21.juni s.år.4gD.CHRISTEN HANSEN LÆRUM, dpt.23.mai 1773, -begr.5.aug.1775, 2 år og 2 mnd.gl. 3jD.ELLEV MATHIASSEN BERG, f.1.nov.1739 på Sand i Sandeherred. Konfirmert 1755 fra Sand. I 1763 fraværende.3kD.PERNILLE MATHIASDATTER BERG, f. og død 2.juli 1742 på Sand.Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Aker Pantebok 1796 s.162: Skjøte 31.mai 1796 fra Else sal.Lars Kaas' på gnr.4 i Opslo til TORFIND TORBERGSEN for 300 rdlr. Den 3.feb.1798 avlyses Torfind Torbergsens obligasjon til Madame Kaas 100 rdlr.Det er vel kanskje mest sannsynlig at dette er hans rette navn. Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, dette begynner å bli skikkelig 'pikant'. Såvidt jeg kan skjønne, var Karen fadder til sin egen sønns 'blivende stesønn'... LenkeNiels Backlers mor var Anne Marie Andersdatter Wogn, som giftet seg 2. gang med Torsten/Torberg/Torfin (!) Torbersen i 1796. Kan ikke skjønne annet enn at han var født utenfor ekteskap, så kanskje en skal utvide søket til Halden-traktene for å finne f.eks. konfirmasjonen.vennlig hilsen Astrid, som trolig neppe er etterkommer, men som like fullt er opptatt av dåpsmysteriet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

I innlegg (9) skrev jeg: 'Lier mener at Matea Kristine Kristensdatter ble gift med Anders Nilsen på Vestre Kverne i Arnadal (Stokke). Det passer med navn og alder, men jeg har ikke klart å finne sikre holdepunkter.'Nå har jeg funnet det nødvendige holdepunktet. Ved vielsen mellom Anders Nilsen Vestre Kvernes sønn Kristen og Engel Dortea Engebretsdatter i 1806 står det at disse to var beslektet i tredje ledd. Avstamningen til brud og brudgom kan dokumenteres i slik grad at det er nødt til å være en og samme Matea Kristine Kristensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.