Gå til innhold
Arkivverket

[#64769] MR, etterslekt 1899 og framover, Bjørnsund ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Tanta til mor mi var Johanna Marie Olsdatter Utheim født 1869/70 i Kårvåg på Averøy. I FT 1900 bor hun hos foreldrene sine sammen med sønnen Nikolai Jacobsen født 1899. Dette var på Viken i Kornstad tellekrets. Hun var gift 1898 med Jakob Tobias Nikolaisen fra Bjørnsund i Fræna (Er det rett geografi ?) Han var født i 1872 og bodde midlertidig i Ålesund i 1900. Jeg mener at min mor for 40 år siden snakket om slekt i Bjørnsund. Ble Nikolai til Jacobsen eller Nikolaisen ? Søsken ? Svært takknemmelig for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hjertelig takk for hjelp. Den første lenken, til venstre, får jeg ikke forstørret slik at jeg ser hva som står (Permanent sidelenke). Da mor nevnte Bjørnsund, sa hun i forbifarten også noe om et skipsforlis. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Gå inn på DIS-genealogiske ressurser, Møre og Romsdal. Ministerialbok Kvernes/Kornstad 1885-1900.Da finner du det. Veit du ca årstall for forliset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kanskje det var Rokta i 1938? Var han kanskje ombord i redningsskøyta ? (De ble jo helter). Arnulf Øverland skrev et dikt om bragden og kansje gav hendelsen inspirasjon til 'Storm frå vest' av Jakob Sande også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Leo Oterhals og Oddmund Ljone har skrevet bøker om det forliset. Ved avdukinga av minnebauta i 1991, var det vel ei oversikt over redningsmennene.De gjenlevende var invitert til avdukinga. I tillegg til redningsskøyta, var det også mange fiskebåter ute. Leo Oterhals bor i Molde. Du kan kanskje ta kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

De to redningsmennene som omkom ved Rokta-forliset var Otto Tennøy (26 år) og Knut Løvås (27 år), begge fra Bjørnsund.De er også nevnt ved navns nevnelse i Arnulf Øverlands dikt 'Sjøfolkene på Hustadvika'.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Bjørg, Bjørn Olav og Ragnhild: Mange takk for innlegg og informasjon. Off list dukket navnet Arve Hammerøy opp. Han skriver bygdabok for Bjørnsund. Jeg ringte han i gårkveld og han gav faktisk de opplysningene som jeg trengte, og mere til. Takk igjen. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Nikolai Olai Jakobsen f. 1899 d. 1947, var min mors 3-menning. Hans farmor, Gjertrud Jakobsdtr. Ulleland (oldemors søster) ble gift med Nikolai Andreasson Søre Bjørnsund. De fikk 2 sønner, men bare Jakob Tobias Nikolaison f. 1873 (etter mine papirer for 10-15 år siden, har ikke sjekka det nå) ble det eneste barnet som vokste opp. Jakob Tobias gifta seg med Johanna Olsdtr. Utheim fra Averøya. De fikk bare sønnen: Nikolai Olai Jakobsen f. 1899 d. 1947. Han levde ugift sammen med mora som var blitt enke. Han døde av strupekreft.Skipsforliset var Rokta i 1938, som er nevnt. Nikolai Jakobsen var en av redningsmennene. Han var med på den 52 fot store fiskebåten 'Aksel' med et mannskap på 13 menn. Redningsdåden på Galleskjera er vel av de mest kjente i Norge. Der 88 lokale sjøfolk gjorde en kjempeinnsats. Det gikk med liv både fra de ombord på Rokta og blant bergingsmannskapet. Men Nikolai overlevde altså denne bergingsdåden.Jeg har nortert at Johanna døde (1949)et par år etter Nikolai. Huset de hadde i Søre Bjørnsund står. Det var på vei til å rives, men da viste det seg at Nikolai hadde tatt så godt vare på det, og satt det i stand da han visste at han skulle dø. Det var i 2 etasjer, og øverste etasjen ble revet. Så nå står det igjen i 1 etasje. Ei datter av Johannas søster kjøpte huset på Neset i S. Bjørnsund ved boet etter Johanna. Hun bodde i Nord Norge, og barna hennes arva huset. Ett av barna bor i Sunndal (jeg har navnet, men kan ikke skrive det her)og hun og mannen har tatt seg av huset. Dette vet du kanskje siden det trolig er dine slektninger.Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Randi Ingunn, Det var helt fantastisk å få alle disse opplysningene. Det er artig at vi hadde felles slekt gjennom Nikolai. Takk for opplysningene om huset på Neset i Søre Bjørnsund. Jeg har ikke hatt særlig kontakt med mine søskenbarn i Nord-Norge (Ødegård) og hun på Sunndalsøra. Det er geografisk avstand samt aldersmessig forskjell. Min emailadresse er haalaas(på)online.no Hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.