Gå til innhold
Arkivverket

[#64776] OSLO; Steffen Hansen og Marita Ingebrigsdatter (LIE); borgerfolk, n. 1729?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,22. jan 1729 døper Steffen Hansen og Marita Ingebrigstsdatter sønnen Ole i Oslo DK LenkeJeg prøver å undersøke om denne Ole er identisk med Hr Ole Lie, prest i Støren, siden SP på Bud, NM, gm Helene Sønderborg f 1726 i Christiania. Ole Lie skal være f 19. januar 1729 av foreldre borgerfolk Steffen Lie og Marita Ingebrigtsdatter i Christiania.I manntallene for Oslo på 1720-tallet er der flere Steffen; en skomaker, en parykkmaker og en smed. Er det noen som har kjennskap til denne familien? Hvor bodde de? Opphav? Yrke? Flere barn? Dødsfall? etc. I tilfelle det er Hr Ole Lies familie hvor kommer Lie-navnet fra?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er rett familie og i alle fall søsteren Gunild (døpt 30.12.1734) bruker også slektsnavnet Lie. Hun gifter seg med Joachim Caspar Sternberg (vever og høker)14.05.1762 - amnge etterkommere. Han dør i 1790 (begr. 17.11.1790 på Vaterland), hun lever i 10 år til og begr. samme sted 11.09.1801. Paret bodde i Grændsen mens du finner Gunild som enke i 1801 på fattighuset i Toldbodgaden.Jeg mener også jeg har funnet hvor Lie-navnet kommer fra, men kan ikke ta det på strak arm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Geir,Ser at der er en Ingebrigt Lie i 1720 og 1721. Kanskje han kan være Maritas far. Han bor også i Grendsen, Watterland, og Pibbervigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og i Skattemanntallet for 1738 finner jeg disse plassert etterhverandre:493 Engebret \Lje/ Wognmand 3-53494 Engelbret Wognmands Svogers huus 0-57495 Stefen Hansen 0-76Far til Hr Ole Lie het Steffen Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.