Gå til innhold
Arkivverket

[#64780] Spor etter en barnemorderske.


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Juditte Gemalia Thorsdatter Halvorskamb fra Bjerkreim.Hun begikk barnedrap hjemme i Bjerkreim Rogaland 1873,fikk 9 års fengsel men slapp ut 1880-etter det stopper sporene.Hun sonte på Christiania tukthus. Er det noen spor å finne? Legger inn dette for Mari Anne Næsheim Hall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei etter hva jeg kunne finne giftet hun seg med Anton Edvard Johannesen 26 April 1882 i Vestre Aker kirke.Men det kan være feil dame selvfølgelig.Jeg skal se litt til hva jeg kan finne.Muligheten for at det kan være henne er stor.Hun heter det samme som du skrev.Juditte Gemalia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Her er giftemålet i Vestre Aker kirke... Permanent sidelenke: LenkeDamen er født i Helleland som var prestegjeld med sognene Bjerkreim og Helleland. Helleland gikk senere inn i Egersund.Så jeg kan med trygghet si at det er korrekt dame som er barnemorderske og kommer fra Bjerkreim (Helleland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Og her ankommer de New York:Juditte står i orginalpapirene registrert under Anton.New York Passenger Lists, 1820-1957about Anton JohannesenName: Anton JohannesenArrival Date: 16 May 1882Estimated Birth Year: abt 1858Age: 24Gender: MalePort of Departure: Christiania, Norway and Christiansand, Norway and Copenhagen, DenmarkDestination: United States of AmericaPlace of Origin: NorwayEthnicity/Race­/Nationality: NorwegianShip Name: GeiserSearch Ship Database: Search the Geiser in the 'Passenger Ships and Images' databasePort of Arrival: New YorkLine: 37Microfilm Serial: M237Microfilm Roll: M237_451List Number: 625Port Arrival State: New YorkPort Arrival Country: United States

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Sigbjørn:o)Det er nok de riktige personene som Lisbeth, Arne og Tore har funnet.Her er link til pikebarnet som ble kvalt ved fødselen: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=dp11151863he&gardpostnr=1541&personpostnr=12094&merk=12094#ovre>LenkeHer er hennes ektemann i FT 1865: LenkeHer er Judittes konfirmasjon i 1869: LenkeHer er Juditte i FT 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Sigbjørn: til innlegg 1: Juditha var vel fra 'Halvardshomb', ikke '-kamb'. Jeg rekner med at du kjenner til visa om denne Juditha, som finnes i Jørgen Skjævelands 'Gamalt frå Bjerkreim', den ble (blant annet?)sunget 'med andagt' på en middelaldersk melodi i eldre dager.....en av strofene går slik 'Juditha, Juditha, hvad haver du gjort'Jeg sitter nå i Longyearbyen og har ikke tilgang på Bjerkreimsbøkene, men mener at det ryktes at Juditha skulle være blitt gift med en tidligere 'fangevokter', men her viser vel ekteskapet i Vestre Aker at det ikke nødvendigvis helt medfører riktighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Det er nok familien, den immigrerte i 1882. De har fått 8 barn og 5 av dem lever. Lette i går og fant familien i 1910. Den samme informasjonen stod ved familien, beklagligvis fant dem ikke da jeg skulle skrive innlegg.Familien her bor i Illinois, og dem jeg fant bodde i midtvesten. Barna var født i Illinois.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

...og i 1920:Name: Anton E Johnson Home in 1920: Norton, Kankakee, Illinois Age: 54 years Estimated Birth Year: abt 1866 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Judette J Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1882 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 757 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Anton E Johnson 54 Judette J Johnson 60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

I Bjerkreimboka I finner jeg familien til Juditte på side 582 og 583. De bor på på gnr. 19 Hadvarshom.Foreldrene het Tore Olsson, f. 28.9.1821, Sleveland i Helleland, d. 7.10.1865 og Ingeborg Hadvarsdatter, f.28.7.2826, Kalveskog, Bjerkreim, d. 16.4.1903, Kvåle i Helleland. De ble gift 10.6.1847.Om Juditha (Juditte) Gemalia står det at hun dro til Chr.a. (att. dat. 1871). Ho fekk ei dtr. i heimen dn 20.4.1873. Dtr. døydde etter fødselen. Faren var tenar Maurits Torgerson (Maudal øv. i Forsand). Det var reist tiltale mot Juditha for barnedrap. Ho vart dømd til straffearbeid på tukthuset i Chr.sand [??]. Der gifta ho seg m. ein fangevaktar. Ho slapp å sona heile straffa mot å flytta frå Noreg. Dei reiste til USA. Andre har fortalt at ho 'bedåra' ein fangevaktar, og dei to rymde i lag til USA. Aslag Skreen frå Skreå i Sirdal skreiv og publiserte ei skillingsvise om Juditha Gemalia og lagnaden hennar, 'Judittavisen' (sjå J. Skjæveland (u.å., s. 377-378)).Ho hadde 5 søsken hvorav 3 fikk familie og 1 er med ukjent skjebne. Som en ser er det nok mer ved den saken som er uklar enn en ved først øyekast finner ut av. I de innledene innleggene så ser en det klart, en må vel i domspapirene og arkivet ved tukthuset for å finne de løse trådene som mangler. Muligens en kan finne foto av henne fra Tukthuset.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Mari Anne ber meg hilse og takke! Historien om Judette kommer til neste år i 'Nordisk Kriminalkrønike'. Den som ønsker å lese tilsvarende historier kan Google navnet hennes,der er litt å finne av hva hun har skrevet.Jeg er mektig innponert over hvor raskt og hvor mye som er funnet.Takk også fra Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hvilke kilder/portal er det du bruker Arne Solås?? Jeg har problem med å finne familien på Ancestry.com....Sigbjørn....Om en bruker litt mer tid så kan en nok finne langt mer om damen, står nok litt mer i andre bøker og kilder enn dem vi har lett oss igjennom. F.eks Lisabet Risa som har skrevet Bjerkreim bøkene I,II og III vet vel noe mer om damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Har du prøvd å finne familien i tellingene før 1900??? 1890 er jo et håpløst tilfelle da mye er gått fløyten....Kunne jo vært morsomt å følge barna deres, men det krever jo en helt annen insats enn det en har gjort til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nei, jeg har ikke sett etter dem før 1900. Jentene er det ikke så helt enkelt å følge uten kjennskap til hvem de giftet seg med (om de giftet seg da). Selvsagt kan man søke på fornavn og foreldrenes fødeland, men det blir lett omfattende, særlig om navnet er feilindeksert, noe som ofte er tilfelle.I 1910 ser vi at datteren Anita (Anetta) er gift med Louis A. Brown, så dem kan vi lett følge videre.Name: Ludvig J Brown [Ludwig J Brawn] Home in 1920: Deering, McHenry, North Dakota Age: 47 years Estimated Birth Year: abt 1873 Birthplace: Kansas Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Annetta J Father's Birth Place: Germany Mother's Birth Place: Germany Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 142 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Ludvig J Brown 47 Annetta J Brown 37 Edward Brown 13 Hazel S Brown 9 Idla M Brown 4 4/12(I 1930 er han indeksert som Louie J. Brann)Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Mari Anne...Om du sjekker arkivmaterialet for Tukthuset på Riksarkivet så har de et rikholdigt samling av bilder av de insatte...Jeg holder en knapp på at du finner bilde av henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Barna i de forskjellige folketellingene er:1900:Ida f. Okt. 1887, Illinois Joseph f.Jan. 1890, Illinois Arlie f. Des. 1895, Illinois Elsie f. Des. 1897, Illinois

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Såvidt jeg tar feil så finner jeg Joseph død i California i 1950.California Death Index, 1940-1997 about Frank Joseph Johnson Name: Frank Joseph Johnson Social Security #: 0 Sex: MALE Birth Date: 1 Jan 1890 Birthplace: Illinois Death Date: 16 Mar 1950 Death Place: Los Angeles FATHER'S SURNAME: Johnson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.