Gå til innhold
Arkivverket

[#64780] Spor etter en barnemorderske.


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

Jepp, da dukket bildet opp.... En granskende dame med tekstene foran seg.... Da mangler vi bare å få med etterkommeren til broren av Judette.... Du finner hans navn i Bjerkreimboka I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari anne næsheim hall

Godt ! nå ble jeg glad- ser jeg farlig ut ? Juditte fødte barnet på loftet i sengen sin mens mor og søster var i fjøset. De faant blodflekker i trappen og noen blodflekker hadde dryppet gjennom gulvplankene og ned i kjeøkkenet-mari anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Et skikkelig bloddryppende drama..... Muligens jeg kan komme med en skremmende historie fra Bjerkreim til turen... Skremt!! Hallo, eg e ein knalltøffe araber....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari anne næsheim hall

Du skremme ikkje meg- ikke ein araber ein gang - sjøl om han e knalltøffe- he he he ka gjør du for living

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Send ein mail så tar med det privat.... Akkurat nå så ska eg køya, ska gry tidlig opp...Ha en fin aften videre....Mvh Arne B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Denne saken vedroerer ikke meg, men er den ikke et flott eksempel paa hvodan en rekke flinke folk kan hjelpe hverandre i dette forumet. - Hurra for digitalarkivet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Til innlegg 44: Jeg kom også over denne barnetragedien på Sandhåland da jeg arbeidet med 'Blåstrømpe', en historisk roman fra Skudeneshavn på 1870-tallet. Jeg har vevd historien inn i romanen. Morens historie finner du der i noe forkledd form. Jeg har med dommen og brevet fra fengselspresten der han på vegne av jenta skal be om strengere straff fordi hun tilstår udåden, men der han i stedet ber om nåde for henne. Resten av historien om henne er oppbygd for å passe inn min historie.Jeg holder på med en oppfølger av 'Blåstrømpe' der denne jenta skal være en av hovedpersonene. Hendelsene blir i tida etter at hun kommer fra Akershus. Prøver å tenke meg hvordan en kvinnleig eks.slaverifange ble behandlet på den tida.Er noen interessert i 'Blåstrømpe', så ta kontakt på marit.totland@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Hei Mari Anne! Takk for sist: På lesesalen i Stavanger!Brevene til fengselspresten har Statsarkivet i Bergen lagt ut digitalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari anne næsheim hall

Hei og hallo-stemme det på lesesalen- historien min om barnedrapet kommer i Nordisk kriminalkrønike ca feb-mari anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

På leting etter familien og foreldrene til Anton Edvard. Her er foreldrene gift i Skjeberg 1854, nr. 14. Permanent sidelenke: LenkeHva heter garden moren er fra? Høimyra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er jeg sikker på at det er, men langt fra enestående. Du som skriver om dette kjenner vel også til mange storyer om barnefødsler i 'dølgsmål' og påfølgende drap av barnet. Stakkars jenter, sier nå jeg. Atskillig verre var det nok med henne som er omtalt i tema 15206.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.