Gå til innhold
Arkivverket

[#64786] Johan Meldal, parykkmaker


Gjest Fredrik Buch
 Del

Recommended Posts

Gjest Fredrik Buch

Johan Meldal ble borger i Bergen i 1731 som Parykkmaker foedt i Christiania, og han doede i Bergen i 1761. Han fikk mange barn med Karen Berner (Barner) og Elsebed Echoff, og eldste soennen var Iver. Saa jeg ville tro faren var Iver Meldal...Jeg trenger hjelp her, for jeg vet ikke om noen Iver Meldal foedt omkring 1675...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser navnet hans er og skrevet som Johanes Mildahl da han giftet seg med Karen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=13266&merk=13266#ovre>LenkeHan kan da ikke være født etter 1710. Synd det ikke er 1701 mantall digitalisert for Oslo.men som Johan Meldal da han giftet seg med Elsebe: LenkeLegger og ved lenke til hans borgerskap i 1731:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Distreff er nevnt Johan Meldal g. m. Elsebet Cathrine Beonisdatter Echof . Barn: Karen Elisabeth f. 1754Svale f. 1755Iver f. 1758Første datter i 2. ekte muligens oppkalt etter den døde 1. hustru.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Elsebed var f. 2 sep 1722 i Bergen DK, faddere: Margreta Abraham Wessels, Trine Echoff, Elen Echof pige, svigersønnen til Svanenhjelm segn. B.? Hvid, Henrich Marcus, Tomas Jørgensen: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 1 (1719-1732), Fødte og døpte 1722, side 62-63. Permanent sidelenke: LenkeForeldre var Benoni dirichsen Eckof og Diriche Dirichsdatter Marcus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg vet ikke om dette er interessant, men en annen Meldahl som også var parykkmaker er Lars Madsen Meldahl, som ble gift i Trondheim Domkirken 7. mars 1759 med Petronelle Kristine Parelius. Denne Meldahl døde i Trondheim 1785, 52 år gml, skifte 7. des. NST XIV hefte 4 s 322.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Den Lars Madsen Meldahl som nevnes her som fadder, er Johan Meldals sønn døpt nov 1735 i NK, med Karen Henrichsdatter Barner. Karen Barner er døpt NK 13/12-1702. Swale er oppkalt etter Elsebe Cathrine Echofs første mann Swale Holm. Det er skifte 13/11-1761 i Bergen etter Johan Meldal. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er vel sannsynlig at dette er den samme Lars Madsen Meldal som ble gift i Trondheim med Petronelle Kristine Parelius. Hun var forøvrig gift 1. gang 9. mai 1741 i Trondheim med en annen parykkmaker, Aasmund Lind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Terje,er det denne Henrik Kurlender du mener er faren til Karen Berner/Barner? Hvor kommer Berner/Barner inn? Vanskelig å se sammenhengen, når en er ukjent med familien. Hun var pike ved vielsen 1730 så navnet er ikke oppnådd ved ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Henrich Barner genanter Cuurlender skriver han under med. Han var gift 1. Abelone Christensdatter som døs ca 1700 i Bergen, og 2. med Mette Madsdatter. Ingen barn i første ekteskap notert, men tre i andre.Abelone døpt i KK 1700.Karen i NK og Elisabeth Johanne i NK 1709.3.Med Catrine (Trine) Echof er det ingen barn notert.MEN denne Trine er tante til Elsebed Echof gift med Johan Meldahl.En skikkelig såpe historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Når det gjelder Johan Meldahl, trur jeg han må søkes østpå rundt Oslo. Fant nu at kapelan til Enebakk, Johannes Lauritsen Brochman var g 22/3-1740 med Hilleborg Sophie Meldahl. Når de har barn til dåp i 1741 er Anders Meldal og Mad. Meldal faddere. Regner med at dette kan være etterkommere av Steen Meldal.Men her må kirkebøkene studeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hilleborg skal iflg. en internettside ha vært datter av kaptein Augustinus Meldal og Margrete Pharo, og Johannes sønn av Laurits Jørgensen Brochmann og Karen Jacobsdatter Schiort.Johannes og Hilleborgs sønn Peder døpt av sin far her: Faddere: Lieut. Eimhaus, mad. Brochmand, Mons. Kimk og Lars Kimk. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 1 (1719-1754), Fødte og døpte 1741, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=502&idx_id=502&uid=ny&idx_side=-60>LenkeMen, ser ingen Anders blant fadderne.Også en sønn Lars døpt her: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 1 (1719-1754), Fødte og døpte 1743, uten sidenr. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Henric (Curlender) Barner var gift med Mette Madtzdatter, og hennes skifte in Bergen (Sollieds, side 1213) gir et godt billede av deres familie.Johan Meldal hadde barnene Iver, Hendrich, Lars Madsen, Johannes, Mette Maria og Johanne Maria med Karen Berner, og barnene Karen, Swale og Iver med Elsebed Echoff. Av disse maa Hendrich vaere oppkalt etter Henric Barner, Mette etter Mette Madtzdatter, og Karen etter Karen Berner. Lars Madsen var nok oppkalt etter Lars Madsen Oestmann, som var formynder i skiftet etter Elisabeth Barner, Karen's soester (Sollieds, side 75). Kanskje Lars Madsen Oestmann var bror til Mette, Henric Barners kone... Og Swale var foerste navnet til Elsebed Echof's foerste mann.Saa Bortsett fra Johannes og Johanne har jeg Iver og Maria igjen; muligens foerste navnene til Johan Meldal's far og mor, som maa ha vaert i Christiania omkring aar 1700...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Tar opp igjen denne tråden da det nu er lagt ut en slektsbok om Meldal her på DA. Har skummet lett igjennom , men sålangt ikke funnet noen Johan(nes)Meldal som passer. Kanskje andre har 'bedre øyne' en meg, og kan finne innpass blandt disse Meldalene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest terje wingaard meldahl

HeiDet er lenge siden siste innlegg i denne debatten men legger likevel inn et innlegg.Ad: Johan Melda(h)lEtter det jeg har kommet frem til er Parykkmaker Johan Meldahl, Født på Grue på Hedemarken ca 1797, sønn av Anders Stensen Meldahl og Anna Sophie Johannesdatter Stenkull. I følge boken Familien Meldahl av Elisabeth Nielsen som det refereres til skal Johan ha vært løytnant og falt ved Moss . ( denne boken er i mitt eie og er skrevet til min far Ove Wingaard Meldahl av Maria Elisabeth Meldal (Elisabeth Nilsen), født 08.01.1878, datter av Lektor Carsten Thomas Meldal ved Århus Katedralskole.)At Johan Meldahl skal ha falt ved Moss eller ha vært offiser, blir ikke bekreftet i Erlandsens Militærbiografier: den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814Den Johan (Michael) Meldahl som var offiser er født i 1734. Derimot falt Michel Evensen Meldahl (en fetter av Johan Andersen Meldahl) ved Moss og døde 02.03.1719.MvhTerje W. Meldahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Per Nermo

(Terje/14:) Cathrine (Trine) Echof er altså søster av Benoni Echof. Er de hel- eller halvsøsken ? Jeg har Didrich Echof (c1620-1675), lege i Bergen 1651-67, stadsmedicus i Trh. 1667-1675, g.m. 1) Anne Cathrine Garmann og 2) Wein Andersdatter Buus (skifte 1728). Blant hans barn har jeg notert Peter, Ahleth, Benoni, Anne Cathrine, Andreas, Margrethe og Cathrine (3. kone til henrich Barner). Hvordan skal barna plasseres i de to ekteskapene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Per,Johan Meldal var gift med Elsebed Echoff, datter av Benoni Echoff, som var sønn av Stadsmedicus Didrich Echoff. Jeg har mange spørsmål omkring Didrich og hans familie...Jeg har Didrich født i 1629 i Bergen, og han døde som kjent i 1675 i Trondheim. Første kone var Anne Katrine Garmann, datter av Herman Johansen Garmann (b1612, d1674) og Margrethe Andersdatter Buch (b1618, d1669), og Anne Katrine har jeg født i 1640 og død 1675.Det første spørsmålet blir: Når ble Didrich gift med sin andre kone, og ble Didrich og Anne Katrine skilt? Hva skjedde?Jeg har at Didrich Echoff var sønn av Fredrich Hermansen Echoff (b1594 i Hamburg), og bror av Hendrich Echoff (b~1620 i Bergen, d1659). Videre har jeg at Didrich i tillegg til de 7 nevnte barnene hadde sønnen Friderich, som var gift med Anne Cathrine Torchildsdatter, og hadde barnet Ifuer...Didrich's andre kone, Wein Andersdatter Buus døde som kjent i 1728 i Bergen, så hun var kanskje født etter 1645... Av Didrich's barn har jeg Peter født i 1660 i Bergen, og Alhed født i 1665 i Hordaland, så deres mor må vel ha vært Anne Kathrine Garmann... Kanskje Friderich var født tidlig og hadde Anne Kathrine som mor?Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Per: Med Anne Katrine Johansdatter Garman hadde Didrich en sønn som nevnes, Peter f ca 1660 død 08/6-1704. Han arvet biblioteket etter sin far. De andre barnene er nevnt i boken: Nordfjord fra gamle dager til no II Dei einskilde bygder 4.Davik, av Jacob Aaland. Der står det hvem som arvet de forskjellige gårdene etter Dr. Echof og Wein. Peter er og blandt arvingene der da han skal ha farsarv.Jeg klipper inn: Han arvet mye gods etter sin far , i Norfjord. Gårdene var bl. annet Lødemel, Kjøs, Jutdal, og Kongshaugen, som han solgte til den rike presten i Os utenfor Bergen, Chistopher Garmann. Hans fetter.Aaland viste mye om bl annet disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Fredrik/23:) Jeg har Anne Cathrine Garmann ført som datter av Herman's bror, stiftsskriver/toller i Christiania, Johan Garmann (1610-1673) og hans første kone Maren Dop, død 1654. Jeg ser at også Terje gir henne patronymikonet 'Johansdatter' innlegg #24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.