Gå til innhold
Arkivverket

[#64786] Johan Meldal, parykkmaker


Gjest Fredrik Buch
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(Terje/24:) Mener du at alle de øvrige sju barna (altså unntatt Peter) er fra Stadsmedicus Didrich Echof's 2. ekteskap med Wein Andersdatter Buus ? (Disse barna blir altså: Friderich, Ahleth, Benoni, Anne Cathrine (første datter ?), Andreas, Margrethe og Cathrine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg mangler sikre foreldre til følgende (noen som har forslag ?) : 1. Diderik Echof (bosatt i Bergen i 1619) 2. Gerdt Echof (død 1708), far til Alheid (død 1703), g.m. Ludolph Hammeken 3. Johanis Echoff (begr. i KK 20 Aug 1676), kypper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, den som hadde klart å lese så mye som en tøddel av dette (!), bortsett fra overskriften, da: 'Doctor Didrick Echoff', som selv jeg skjønner. (Hvorfor er teksten i skiftet overstrøket, tro ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Per,Tidlig på 1600-tallet ser det ut til å være tre Echoff brødre, Friedrich (b1594 i Hamburg), Dirich (b~1595 i Hamburg), og Henrich (b1604 i Hamburg) i Bergen. Jeg antar at disse er brødre siden navnene brukt i familiene deres har mange likheter. Et LDS dokument nevner Henrich's far som Hermann Eckhoff, og han er på toppen av Echoff treet mitt...Dirich (b~1595) ble Borger i Bergen i 1619. Han var gift med Anne Christensdatter, og de hadde barnet Johanis (b~1625 i Bergen, d1676 i Bergen). Johanis var gift med Anna Sørensdatter (d1693 i Bergen) og de hadde barnene Susanne, Hendrich (d1707 i Bergen), Johannes, Anne, og Dirich.Giert Echoff som døde i Bergen i 1708 og var gift med Margrethe Omsen, tror jeg var sønn av Henrich (b1604). Giert og Margrethe hadde barnene Alheit (b1665, d1703 i Bergen), Friderich, Anne (d1707 i Bergen), Hendrich, og Jan. Alheit var gift med Ludolf Hammechen (b1663 i Bremen, d1745 i Bergen), som lever idag som spøkelse på Hansa-Museet i Bergen, og som sølvfarget Corvette sports-bil i Santa Clara, he-he!!!Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Kan nevne at det er klokkeren Andreas Echof sine barn som her nevnes etter at sønnen Ancher døde i Batavia land, samt diverse notater om verger og avkald på arv.Kan nevne at Peter Didrichsen Echof arvet biblioteket etter sin far. Tar med ett sitat:de Hederlige Mend udj Trundheim icke har Verit Videre befalede end til at registere Sl.D.Dirich Echoffs Boe, eragte Vi derfore billigt, at hvis som Findis, af dem icke at Vere taxerit oc Vurderit, det nu at taxeris oc Vurderis, oc skickes til fellis Bois beste. Oc som Vi intet Finder i loven oc Recessen som egentligen forklarer, hvorledis med Festens gafue oc opred seng skal forholdis udj deling oc Arfveskiffte, hvor HJogn hafuer børn sammen, da forholdis der med, saa som udj Andre Arfue skiffter her i Byen, efftersom hos Fornemmme Folk sædvanligt er. Udj den Fierde post, Vide Vi icke rettere at afsige, end at Peder Eckhoff io bør at ske Fyldest udleg, For sin tilfaldende arf effter sin Sl: Moder, Morfader oc Morbroder saa Vit Capitalen er Andgaaende, oc det saaledis som de Hederlige Mend agte lovligt oc forsuarligt. Hvor udi det som i den Første post er benefnt, passerer ocsaa for udleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Da har jeg noen Echoff'er til der jeg ikke er sikker på foreldrene : - Friderich Echof (c1660?-1698) i Bergen, g.m. Johanne Christine Brøgger. Friderich hadde broren Gierdt Echof. - Knud Echof Madsen (c1695-c1756) fra Sund, Romsdal, g.m. 1) Gjertrud Isaksdatter Juul fra Smøla, 2) Siri Sørensdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Per og TerjeFint å se at originale kilder kommer fram, selv om de er vanskelige å lese!Friderich Echoff (b~1650 i Bremen, d1698 i Bergen) har jeg som bror av Diderik (b1635 i Bergen, gm Cathrine Hoffmann) og Giert (d1708), med far Henrich Echoff (b1604 i Hamburg).Kanskje Knud Echof Madsen sin mor var søster til Christopher Hansen Echoff (b1674)? Christopher's datter Aleth ble født i 1699 på Odden på Smøla i Møre og Romsdal. Christopher's bror Henrich var gift med Dorothe Hansdatter Juul, og faren var Hans Hendrichsen Echoff (b1646 i Bergen, d1711 på Stjørna, Fosna). Hendrich Echoff (b~1620 i Bergen, d1659, gm Anne Worm Bartechen (b1622, d1696 i Bergen)) var bror av stadsmedicus Didrich...Litt av et puslespill!!!Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Per (26). Ja jeg mener at dette er barn av to ekteskap. Peter i første, og de andre barnene med Wein Andersdatter Buus i Bergen. I Trondheim før Cicignon nevnes ei Anna de Moor som mulig kone, men det henger ikke på greip.I 1675 og utover bodde Dr Echoffs kone Wein i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Fredrik/23:) Mange takk for nyttig informasjon !Fikk Henrich Friedrichsen Echof (1615/1620-1659) sønnene Hans Echof (c1646-1711) og Henrich Echof (c1652-1691) FØR han giftet seg med Worm-enken Anne Bartechen ?Fikk han barn med Anne Bartechen ?(Henrich F. Echof var regimentfeltskjær ved oberst Jørgen Bjelches regiment).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei PerJeg kan ikke gi deg et klart svar på spørsmålet om hvem som var mor til Henrich Echof's barn. Men med Anne Worm Bartechen født rundt 1622, og i sitt andre ekteskap, kunne hun gjerne blitt gift med Henrich (de) etter 1652 da Henrich Echof (dy) ble født...Et annet perspectiv kommer fra Anne Henriksdatter Echoff (b1648 i Bergen, d1695 i Bergen). Hun var først gift med Martinus Adamsen Rytz (b1644 i Bergen), og de hadde barnene Barbra (b1670), Henrich (b1672), Adam (b1674), Dirich (b1676), Johanne (b1679), og Anne Marie (b1683). Barbra må ha vært oppkalt etter Martinus sin søster Barbra (gm Jan Jalles og senere Johan Ehlers). Martinus' mor var Elisabeth Hansdatter Heiberg, men hennes navn er ikke blant Anne Henrichsdatter Echoff's barn... Anne (etter Anne Bartechen?) er datter #3, mens #2 er Johanne. Var Henrich Echof's første kone Johanne Nn???Ingen klare svar her, desverre...Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Fredrik Buch :-) Eg er så frimodig at eg spør deg om noko som eg har leita etter i årevis, spørsmålet mitt kjem grunna ditt etternamn.Den 01.01.1790 i Alvøen/ASkøy, Hordaland vart det døypt ei jente som heitte Cornelia Buch. Foreldra var Johan/Jan Buch og Dorthe Asverusdtr.Cornelia gifta seg som 17-åring med Haagen Johnsen f.omkring 1782.Dei fekk to søner Jon Henrik Haagensen f.1810 og Johan Haagensen, ved dåpsnoteringa til Jon er det ei notering om attest, det var i 1825.Finn ingen ting om dei etter det! Eg undrast på om dei kan ha reist til Stavanger, Johan Henrik gifta seg i Stavanger 1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei MariannJeg vet nok ikke hva som skjedde med Cornelia Buch og barnene hennes... Men jeg vil veldig gjerne få Cornelia med i 'treet' mitt. Jeg fant Cornelia i FT1801 (Digitalarkivet), og nå lurer jeg på om hvem som var besteforeldrene hennes? Var farfaren Nicolai Jørgensen Buch (på Grue)? Hvilken Ahasverus stammer Dorthe fra? Den originale, Ahasverus de Crequi er i databasen min...Naa håper jeg på informasjon!!! Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei og tusen takk for svar :-) Eg har ikkje konsentrert meg mykje om forfedrene til Cornelia, ho og Haagen er sjuende generasjon i eit slektstre som eg har halde på med for eit tantebarn.Men du kan kanskje finna info i eit av mine tema om familien: Lenke stokken&nr=96&antinnlegg=20&startnr=&antall=&spraak=n#ankerVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.