Gå til innhold
Arkivverket

[#64792] Biskop Rasmus Paludans barn


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg har i leting etter andre på kirkeboken for Oslo Domkirke notert meg barna etter biskopen og Anna Margretha Pedersdatter Garmann (biskopen er min 4 tip), sortert etter dåpsdato:Peter Garman Paludan, 29. mai 1733 Friederich Paludan, 4. sep. 1734 Anna Paludan, 2. des. 1735 Else Maria Paludan, 8. jan. 1736 Cathrine Marie Paludan, 5. apr. 1738 Friederich Paludan, 14. mai 1740 Så til problemet; jeg har fra ulike kilder, bl.a. Georg Paludan, Familieoversikt Paludan notert meg ytterligere to barn i perioden, nemlig: Iver Brink Paludan, f. 1739 Marie Margrethe Paludan, f. 1740 Disse er jeg temmelig sikker på at ikke står i kirkeboken for Oslo Domkirke da jeg har lest igjennom denne i perioden flere ganger (og hvor både klokker og prest har en usedvanlig fin og lesbar håndskrift). Jeg har funnet at biskopen ble beordret til Stege i Danmark i 1740. Dette løser imidlertid ikke det logiske faktum at ihvertfall Iver Brink burde vært døpt i Oslo Domkirke hvis han er barn av biskopen. (Barna foran og ett etter er døpt der).Er det noen som kan peke på informasjon som kan avklare dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,På Arkivalieronline: Præstø amt, Mønbo herred, Stege - opslag 119 er indført en Iver, født d. 5 og døbt d. 12 juni 1741.Jeg kan ikke se, at Marie Margrethe er født der.Rasmus Paludan var tilbage i Norge i 1743, så hun er måske født derefter.Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det! Da er jo Iver Brink på plass. Moren, Anna Margretha Pedersdatter Garmann døde 28. feb. 1742 så en evt. Marie Margrethe må være født tidligere - eller er det mulig at moren døde under fødselen ? Det er 8 måneder og 7 dager etter Iver Brinks fødsel.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rasmus Paludan f. 262 1702 Kristianian, far skreddermester Frederik P. Student 1720, tolvprest i Kristiania 3/3 1730, prest og provst i Stege 30/12 1740. Stiftsprovst i Kristiania 22/3 1743, fikk 1749 tittel av Konsistorialråd. Biskop i Kristiansand 3/12 1751, død 1759. 7 barn i første ekteskap, 7 i andre og ingen i 3. ekteskap. K: Avskrift av provst Immanuel Barfods opptegnelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror nok ikke det ble noen flere barn etter Iver. Evt. barn etter det må ha blitt unfanget 6 uker eller mere etter 5/6 1741, og da ville evt. barn bli født 6-7mnd. gammelt. Det er såpass mye for tidlig at jeg tror ikke det er noen sjanse for at det ville ha overlevd. Det er vel heller en sjanse for at hun kan ha blitt født i tiden 1731 og 1732.Rasmus ble gift på nytt i januar 1843 i København?, og det første barnet han fikk med Johanne Fischer het Marte Margrete og ble døpt 31/1 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Ifølge Wibergs præstehistorie var Johanne Fischer enke efter Niels Barfod, stiftsprovst i Christiania.Da er der vel størst chance for at de blev gift i Christiania.http://tom-stryhn.com/wiberg/Wiindex.php#S_Anna Margrethe Garmann blev begravet d. 7 marts. Der står ingenting om et evt. barn i indførslen.Stege 1723-2765 - opslag 93.Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Berit, nå tror jeg at alt er på plass. Marthe Margrethe flyttes til 12. ekteskap. Der har jeg nå 8 barn som alle er funnet i kirkeboken (de første 7 i Oslo Domkirke og det siste i Kristiansand). Disse er - alle med etternavn Paludan :Marthe Marie døpt 31. jan 1744 Frederik Holmsted døpt 22. des. 1744 Marthe Marie født 4. mar. 1746 og døpt 8. mar. 1746 Margrethe Johanne født 21. mar. 1747 og døpt 28. mar. 1747 Nicoline født 13. aug. 1749 og døpt 31. aug. 1749 Ambrosia født 3. okt. 1750 og døpt 11. okt. 1750 Lene Cathrine døpt 8. des. 1751 Else Marie født 11 okt. 1754 og døpt 19. okt. 1754Her kommer de altså som perler på en snor. Det kan være flere ??Jeg har for øvrig registrt at de ble viet 14. mars 1754 i Holmens Sogn, Kjøbenhavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den vielsesdatoen i 1754 må vel være feil. Rasmus ble gift for 3.gang 10/10 1755 med enke Anna Margrethe Pohlmann, enke etter major Hans Priep/Prip, men 2.vielse skal ha vært i jan. 1743.Jeg kan legge til noen opplysninger om disse barna. Marte Margrete ble kanskje gift med en Leon i Kristiansand. Frederik Holmsted døde okt. 1827, jubellærer, sogneprest i Magleby. Marte Marie gift med provst Jens Lintrup i Magleby. Margrete Johanne 1.gift med løytnt. Krian(Kristian?) Langemach Tidemann (skilt), 2.gift Ole Bornemann Hejberg sorenskriver i Senja. Nicoline gift med Theodor Bergmann Meldal prest i Oddernes, Ambrosia gift med major Stochfleth i Norge, (gift 1770 med kpt.Kristof. Henrik Hohlfeldt!), Lene Katrine gift 1772 Even Meldal Skjelderup først prest i Øvre Kvinnesdal (Nordrevalle?) senere i Oddernes. Else Marie er ikke nevnt i Barfods notater. Kanskje hun døde som baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Skrivefeil !!! Jeg sliter litt med hvordan jeg skal rette et innlegg. 2. ekteskap skal selvsagt være i 1743.For å ta det siste først: Else Marie døde 5. feb. 1755 i Kr.sand. Den første Marthe Marie må vel ha vært død når barn nr 3 får samme navn.Ambrosia ble gift med Christopher Heinrich Holfeldt 1. des. 1769 - tror jeg. Hun er min 3 tip, noe som også Marthe Marie (gift Lintrup) er.Flott å få så mye informasjon. Tusen takk.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke hvor mye du har om Johanne Fischer. Hun ble dpt. 5/4 1716, foreldre Johan Tomassen Fischer, rektor i Nykøbing F. og Marta Brinch (Jeg har lagd et notat her med at Johanne ble født 8/4 1716 Falster?). Johanne ble 1.gift 14/5 1732 med Hr.Nils Barfod som døde 10/5 1739 og 15/5 ble hans lik nedsatt i det biskopelige begravelsessted under Kapitelet i Vor Frelsers , og 5/6 1739 fikk enka lov til å sitte i uskifte og siden skifte med samfrender. Nils Barfods datterdatter på Kongsberg skal eie hans og hans hustrus portrett. Nils Barfod, 1732 prest ved Vor Frelsers kirke i Kristiania og palmesøndag 1733 provst i Bragernes provsti. Han var kun litt over 6 år i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Bare for at få sat den vielse på plass:RASMUS PALUDAN PROUST Pedigree Male Family -----------------------------------------------------------Marriages: Spouse: JOHANNA FISCHER Family Marriage: 14 MAR 1743 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkEr du forøvrigt klar over tråden her med opplysninger om samme familie:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Dette må vel være Else Maries død 1. feb. 1755, begr. 5. feb: Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Døde og begravede 1755, side 480-481. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for div. innlegg. Hei Berit, jeg hadde Johanne Fisher døpt 6.4.1716 iflg. boken til Georg Paludan, men jeg har ikke hans kilde nå. (I alle fall omtrentlig riktig). Jeg kjente til stiftsprosten Niels Barfoed, men du gir meg mye ny info. Tusen takk.Hei Bente, tråden om Christian Lintrup og Johanne Margrethe Hoelfeldt hadde jeg nok ikke sett, men jeg har mailet mye med flere av deltagerne der om ham og Schou som også er min familie. Det er imidlertid mye der jeg må notere meg. Tusen takk. Jeg kan tilføye at jeg har den nevnte silhuett av stadsfiskus Lintrup og frue med min datteren Louise Ambrosia på armen, hengende på veggen. En kopi henger på Sanderud Sykehus som ble stiftet av Christian Lintrup ca 1801. Nylig avgåtte fylkeslege i Hedmark, Hans Petter Skjønsby, har oversatt og gitt ut en rekke av Christian Lintrups avhandlinger og skrifter som gir interessante beskrivelser av helsesituasjonen i de hårde tider.Bryllupsdagen er nå sikkert dokumentert.Jeg får lete litt videre etter mulig dødsdato for den første Marthe Marie. Her er forøvrig permanent lenke til dåpen for de to stykk M M i kirkeboken for Oslo Domkirke : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7233&idx_id=7233&uid=ny&idx_side=-79]>Lenke 31. jan. 1744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg har interessert meg for Paludan-navnet (tilhører etter det jeg vet den andre Paludan-slekten som har levd i Norge.Jeg lurer på om du kjenner til 'Familien Paludan' av Scjelderup 1915 og til artiklen 'Slægtsnavnet Paludan i Danmark og Norge' skrevet av Edvard Paludan som stod i personalhistorisk tidsskrift 1998 nr. 118? Der står det litt om når barna er født osv. Det til info.Mvh.Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Kristin, Hele Paludan-familien er interessant for meg. Rasmus Michelsen er min 7 tip og det er 4-5 linjer tilbake til ham, herunder Brockmann. Jeg har sett dine tråder/innlegg både på DIS NO og på dette brukerforumet med stor interesse.Jeg forsøker en privat melding til deg på DIS NO vedr. de artikler du nevner.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Leif, jeg har ei enkefru Paludan som jeg lurer på hvem er i innl. 17 i vedheftede lenke, er det noe beslektet med det du lurer på tror du? mvh ReidarLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Berit, Jeg kommer tilbake til noe du skrev ovenfor: 'Ambrosia gift med major Stochfleth i Norge' før hun ble gift Holfeldt. Jeg klarer ikke å verifisere dette, hva er kilden ? Hun var jo ikke mer enn 19-20 år da hun ble gift Holfeldt. Kan det være etter hans død - da hun var 51 år ?Jeg har for øvrig også litt interesse i Pohlmann-navnet. Det var relativt få med dette navn utover 1700-tallet, men jeg har faktisk støtt på det både på min mors og fars side fra den tiden. Anne Margrethe Pohlmann (enke) gift med biskopen 10. okt. 1755 i Kr.sand, vet jeg dessverre ikke noe om ellers.Til Reidar: Det blir vanskelig å identifisere en enkefru Paludan i 1875, men jeg har kanskje noe som kan hjelpe. I slekten Arentz har jeg funnet lege Wilhelm Hans Heiberg Uchermann f. 28.sep.1817 fra Stryn som døde i Lillesand 29. des. 1874. Han var gift med Rosine Lovise Augusta Arentz født 20. jul. 1841 og død 3. jun 1908 i Oslo. En mulig forbindelse mellom Arentz og Paludan er vel det beste tips jeg kan gi mht enkefru Paludan i Folldal, men ingen av de Paludan jeg har funnet, har relasjoner til Folldal.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(22) Det sto slik i avskriften, så jeg aner ikke. Men det er en kommentar om at Lengnick/Legn. mente Hohlfeldt. Det hele er litt uklart ang. det.Det står ikke mere om Pohlmann her.Kan nevne at det ser ut til at Theodorus Bergmann Meldal hadde en forkjærliget for døtrene til Kristiansands biskoper. Hans første kone Ane Hedevig Tidemann var datter av biskop Ole Tidemand, og så ble jo Theodorus gift for 2. gang i 1764 med Nicoline Palludan (død 24/4 1815 Kr.sand) Theodorus skal ha fått 15 barn hvorav 6 døde, men bare oppgitt 5 stk. så her er det noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.