Gå til innhold
Arkivverket

[#64793] Dovre, Heidal


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

Leter etter ei Marit Ringen f.? Dovre, gm Iver Olsen Kringlethaugen (Heidal)f.1896 Kan ikke finne Ringen i registeret til Bygdebøker for Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Å finne Ringen i registeret for bygdeboka i Dovre var nok sikkert ikke enkelt, for den har register etter fornavn, til en forandring. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Hendelsene jeg er ute etter er nok ikke tilgjenglig på nettet og gården er for liten til å ha blitt medtatt i Norske gardsbruk 1953. Hvis noen vet noe, så er min adresse: kaikveumatonline.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Og den daværende eier i 1994-97 ville ikke stå i Norske Gardsbruk. I 1953 var det forøvrig slik at det var bare de som kjøpte verket, som ble med der. (Kan det ha vært slik at Ringen hørte med i Dovre i 1907-1965 ? I andre enden av nåværende Sel kommune var det slik at dette forandret seg i et område (Sjoa/Bredebygden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det må ha vært en nedre grense på gardene, for bak i boken står det at alle garder i Heidal er med. For å fylle ut en del hull har jeg behov for å vite når Iver Olsen f.1896 ble gift med Marit Ringen? f? og om de fikk flere barn enn den ene som står oppført i Norske gardsbruk fra ca.1998.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Som sagt, så var det bare de som kjøpte boka som ble tatt med. Det henger vel ihop at de på de minste brukene ikke hadde råd til å kjøpe bokverket, først på femtitallet. Rosten er i Sel. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I nr. 10 siste setning skriver du Kai, at det står oppgitt ett barn i Norske Gardsbruk 1998, men jeg kan ikke finne dette. Sidenummer hvor ? (Kringlethaugen står ikke blant de alfabetisk registrerte brukene i 1998 i Heidal; og det bodde vel ikke folk der da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Hei, Helge! Henvisningen til Kringlethaugen står under Skreden 186/13, s.77 i NG 1998. I følge kjentfolk var Kringlethaugen bebodd til en gang på 1960-tallet. Årbok for Gudbrandsdalen 1985 sier at da sønnen Ola bygde hus nede ved veien flyttet Iver Olsen inn hos sønnen. Kringlethaugen er med i FT1900. Neste gang i NG 1998 som nevnt ovenfor. Dette tomrommet er ofte veldig vanskelig å fylle for en uttabygds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I tillegg fra Kringlethaugen (bl.a.?): Signe Josefine Bråthen f 1927, som bor i veien nedenfor meg, og Oline f 1925 som bor på Selsro alderssenter her på Otta. Hilsen Helge H. (Det er jo et sprang mellom Signe og Ola på 5 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ved å se på telefonkatalog på nettet, finner du et par-tre personer til med etternavnet (det er unikt) Kringlethaugen (Skjåk Longyearbyen), missing link ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Kan du ta greie på foreldrene til Signe 1927 og Oline 1925. Ingen av de tilhører barneflokken til Iver Olsen Kringlethaugen f.1896 og kona Marit Andersdtr Ringen f.1888. Riktignok har de begge barn utenfor ekteskap men Signe og Oline inngår ikke der heller. Den eneste som kan ha ført navnet videre er Hans Olsen Kringlethaugen f.1892, bror til Iver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg skumleste Årbok for Gudbrandsdalen 1985. Står det ikke at Hans døde ung i 1918 og derfor så måtte Iver overta Kringlethaugen ? Så de tre kan ikke ha vært barn til Hans. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Telefonnr.: Signe Bråthen (Kringlethaugen) 61.23.11.58 Ola Kringlethaug 61.23.42.11 Oline Kringlethaugen 61.23.15.49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.