Gå til innhold
Arkivverket

[#64794] Tyding av tekst i dåpsprotokoll for Bud i Møre og Romsdal


Gjest Gisle Ottar Wold
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Ottar Wold

Gjelder faddere for barnet Johan Hansen, foreldre Hans Olsen og Marith Jørgensdatter. Dåpen finnes i bok: Møre og Romsdal,Bud prestehjeld/sokn, Ministerialbok nr. 566A05,på bokens side nr. 161 og 162,og står som nummer 25 på siden. Spørsmålet er. Kan noen tyde navnet etter Erik Olsen på øverste rekke med faddere, og navnet etter Ingeborg lengst til høyre på nederste linje med faddere ? På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg synest det står 'Erik Olsen Hestekind', men eg finn ikkje nokon stad som heiter det.Og så står det 'Ingeborg Kjostolfsdr ibid' (dvs. Skarseth), eller kanskje 'Kjøstolfsdr'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Lenke til siden: Lenke Erik Olsen sitt bosted tyder jeg til Hestekind.Navnet etter Ingeborg er Kjostolfsdr. ibid., der ibid viser tilbake til bostedet Skarset på fadderen Bolla Pedersdr.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Jeg har tidligere stusset på dette navnet som stod bak Erik Olsen da dette ikke er et navn som har sin opprinnelse i Bud eller omkringliggende distrikt.Johan Hansen var bror til min oldefar, Olaus (senere Jægthaug).Tanken som slo meg var om dette kunne være en av de mange opplendingene som innvandra til Romsdal i disse åra. Hans Herskarstøl var jo selv født i Heidal i Vågå prestegjeld i 1814, som sønn av Ole Andersen Prestgard og Berthe Olsdtr., og kom til Vågøy sogn i 1829 sammen med foreldrene og seks søsken.Og jeg fant Hestekind i Bruflat sogn i Sør_Aurdal prestegjeld, Kristians amt, eller Oppland som det heter i dag. Så om Erik Olsen Hestekind innvandra til området eller bare var på besøk, det vet jeg ikke.Forøvrig så har Torodd og Remi fastslått hva 'ibid' betyr.Lars Jakobsen Gule var jo mannen til Anne Prestgard, søstra til Hans og Thor Olsen Herskarstøl (den senere Thor Olsen Haugneset), er bror til Hans.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.