Gå til innhold
Arkivverket

[#64811] Hjelp Frändefors i Älvsborg län, Sverige?


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

Johannes Gustafson, født i Frändefors/Älvsborg den 12. Nov 1868 – på hvilken gård?Stenhugger Johannes Gustafson, sønn av bonde Gustaf Nilsson, født 12/11 1868 i Frändefors, Älvsborg, Sverige. Gift med Hulda Vilhelmina Carlsson fra Krokstad i Bohuslän den 5.august 1897 i Fredrikstad kirke i Norge: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5755&idx_id=5755&uid=ny&idx_side=-309>LenkeFødselsdato og år fra bilde på DIS gravminne Vestfold/Larvik/Tjølling.Flyttet fra Hvaler/Fredrikstaddistriktet med hustru og 5 barn til Bjønnes/Tjølling ved Larvik i 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiJeg kan ikke finne Johannes gustafsson på den dato du nevner. Nå har jeg ikke gått videre og sett på andre datoer, for det virker som du har abb på genline selv, og da antar jeg at du helst vil lete selv.Når det gjelder genline så finner du f.boken for 1868 frändefors der, men en enklere utgave hvor faddere ikke er med.Kirkebøker etter ca 1860-1862 finner du slik: Du velger län som vanlig men ikke velg sognet frändefors. I stedet på sockenlister velger du det aller første alternativet SCB älvsborg. På den listen du da kommer inn på må du se nedover til du kommer til fødte 1868, (for å finne fr.fors velger du den andre linjen med f.1868). Bla deg nedover og let til du finner Frändefors.Jeg ser at boken er utydligere enn den som er på svar. Finner du innføringen og er usikker, så kan jeg finne den på svar for deg. Om du allikevel ikke har abb på genline som jeg tror kan jeg gjerne lete videre og se om jeg finner han.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg tittet litt mer, og har funnet han. Han er innført i f.boken for Sundals-Ryr, se på gid-nr 100015.66.19100Du finner familien på Näset i Sundals-Ryr i husfohrøret:1866-1870 side 263, 1871-75 side 277, 1876-80 side 222, 1881-85 side 216 og 1886-90 side 217. Etter det har jeg ikke sett.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det virker som han er født i Frändefors og døpt i Sunals-ryr, for det står f.sted Frändefors.Du finner også fam i 1891-1895 side 210, fortsatt Sundals-ryr og johannes har så langt ikke flyttet til Norge.På Svar har jeg tilgang til husforhør 1896-1900. Her fremkommer det noe om flytting. Dato 12/7, men ikke noe år. Så står det lysning ___? till Norge. Kan det være i året 1897 da som han gifter seg i Norge ? Utflyttingslistene går heller ikke så langt.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Johannes är född på gården Näset i Sundals Ryr Socken den 12 november 1869, döpt 15 november samma år.Far är Gustaf Nilsson och mor är Sofia Larsdotter. Faddar är Gutsaf Andersson och Josefina Andersdotter från Näset.Fadern Gustaf är född 21 november 1840 i Sundals Ryr, modern Sofia är född 1 december 1835 i Frändefors.Johannes har även syskon.Den notering som Anne Lene inte kunde läsa i husförhörslängden är: 12/7 lysn, remiss till Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Anne Lene og Susann.Tusen takk for flott hjelp. Nå er Johannes plassert på kartet. Takk også for det nyttige tipset om å lete på SCB-bøker.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er søsteren hans. Hun har Nilsen til pikenavn samme som sin far.Haglund f. Nilsson, Charlotte SofiaBäckebol norra 2:37Död 25/7 1950.Kyrkobokförd i Gunnarsnäs (Älvsborgs län, Dalsland).Född 9/2 1872 i Sundals-Ryr (Älvsborgs län, Dalsland).Änka (3/11 1929). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Gunnarsnäs, Melleruds kn (Västra Götalands län, Dalsland)Födelseförsamling i källan: Sundals Ryr (Älvsborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Lundgren f. Gustafsson, Anna KristinaTorgunnehagenDöd 16/5 1955.Kyrkobokförd i Gestad, Brålanda kn (Älvsborgs län, Dalsland).Född 23/2 1876 i Sundals-Ryr (Älvsborgs län, Dalsland).Änka (5/6 1953). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Gestad, Vänersborgs kn (Västra Götalands län, Dalsland)Födelseförsamling i källan: Sundals-Ryr (Älvsborgs län)og hennes mannLundgren, ErikTorgunnehagenDöd 5/6 1953.Kyrkobokförd i Gestad, Brålanda kn (Älvsborgs län, Dalsland).Född 18/4 1873 i Bolstad (Älvsborgs län, Dalsland).Gift man (23/10 1914). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Gestad, Vänersborgs kn (Västra Götalands län, Dalsland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.