Gå til innhold
Arkivverket

[#64813] Hans Olsen fra Gran f. 1820-40?


Gjest Anne Grete Raaen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Jeg har en nøtt som jeg lurer på om noen har noe kjennskap til? Jeg er på jakt etter min sønns 2dre tippoldefar Hans Olsen fra Gran,Oppland.Eneste opplysningen jeg har er fra sønnen Martins dåp på Jevnaker 1857, moren Margit Ellefsdatter, fra Hol,Buskerud og hennes aner har jeg god greie på. Kansje også noen som kan tyde navnet på gården han tjente på? Nr 35 Lenke Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Muligens et skudd i blinde, men du bør kansje skjekke denne karen. Lenke Nr.7 på innflyttede. Det ser ut til at navnet på gården er likt det som står etter navnet hans i forbindelse med dåpen.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Hallo Anne Grete !Som du påpeker var altså Martin f. 21.04.1857 på Kingeeiet i østre Jevnaker; ''uekte'' sønn av Hans Olsen Raaseiet i Brandbu. Martin ble dpt. i Lunner kirke 21.05. s.å, og hans faddere var Iver og Jørgen Kinge, Bent Hensrud og Berte Greftegreveiet.Så vidt jeg kan se er ikke Martin konfirmert i Jevnaker, men faren Hans er utvilsomt identisk med den ungkar Hans Olsen søndre Hovseiet som melder innflytting til Jevnaker fra Gran 03.12.1857, oppgitt å være f. 19.12.1832, og gjeninnflytting til Gran og Raaseiet 24.12.1860 ''fra Jevnager for at søge arbeid, efter 3 aars ophold der.''Han er videre identisk med den ungkar Hans Olsen Raaseiet som gifter seg i Gran 27.12.1860 med piken Maria Hansdtr. Grinakereiet, (Brandbu) oppgitt å være født 1832 i Søndre Land, og datter av Hans Johansen. Maria meldte på sin side innflytting til Grinakereiet i Brandbu samme dato (24.12.1860) ''for at tage tjeneste'', oppgitt å være f. 18.05.1832 på Sandseiet i Søndre Land.Hvorvidt Marias og Hans’ ekteskap var barnløst synes litt usikkert; de har etter alt å dømme hatt midlertidig opphold utenfor Hadeland. Første gang de gjenfinnes i Gran er i og med folketelling 1875, da de er bosatt i Julistuen i Brandbu, uten barn. Hans er ved denne anledning opplyst å være husmann og skinnfellmaker. Allerede 16.02.1849 meldte forøvrig Hans utflytting fra Gran til Toten. Hvor lenge han oppholdt seg utenbygds ved denne første anledning har jeg ikke sikre opplysninger om.Hans var altså f. på søndre Hovseiet i Brandbu 1832, av foreldre husmann Ole Hansen og hustru Kari Engebretsdtr. Dette paret hadde også sønnen Ole f. 21.08.1836 på Askimeiet, (g. 1863 med Oline Andersdtr. Raknerudeiet fra Gran; emigrerte derfra 1869)Ungkar Ole Hansen og pike Kari Engebretsdtr. ble viet i Gran 27.12.1831, bosatt på hhv. Lysen og Lyseneiet i Brandbu. Ole døde som husmann på Kjoseiet i Brandbu allerede 24.05.1831, oppgitt å være 31 år gammel. Enken Kari giftet seg på nytt 27.12.1847 med enkemannen Hans Christensen Rækstadeiet. Kari var da bosatt på Toverudeiet i V. Brandbu, (på Randsfjordens vestside) oppgitt å være 48 år. Hans’ alder er ved vielsen oppgitt til 47 år. Paret får 16.11.1848 sønnen Ingebret, f. på Raaseiet. Hans og Kari er 1865 husmannsfolk i Nordli u. Raa (Rå) i Brandbu, med sønnen Ingebret hjemmeboende.Kompletterende opplysninger kan med stor grad av sikkerhet fremskaffes her, men jeg har i denne første omgang ikke funnet anledning til å foreta ytterligere undersøkelser.Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Snakk om å komme hjem fra jobb til en gavepakke:-).. Sier bare TUSEN TAKK for alle opplysningene så langt så kommer jeg tilbake til eventuelle ytterligere spørsmål eller bidrag jeg måtte finne:-). Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.