Gå til innhold
Arkivverket

[#64825] Niels Nielsen


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

Hei, den andre lenken di virker ikke, men har Lenke er konfirmerte på Kongsberg.Tislegård var en av gårdene på Kongsberg, og det bodde nok mange i omsådet. Sikkert flere Nils-er også. Men i Sølvverkets avskjedigelsesmanntall 1805 finner jeg en Nils Nilsen med 'etternavn' Tislegaard som skal være 19 år. Dette er en av de få det ikke står dåpsdato for i manntallet. Kan være fordi han ikke ble døpt på Kongsberg. Eller det kan være fordi datoen var uleselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

I FT 1801 for Kongsberg finner jeg: Niels Nielsen-mosnæss 55år gift m Maren Jensdtr og med sønnen Niels 20år og de bor på Tislegaarden No1268. Jeg finner ingen andre som bor på denne gården. Så dette er nok personene jeg søker.?Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Tror ikke Nils Nilsen Mosnæss er rett person. Har du informasjon om at faren også het Nils Nilsen?. Og jeg har problemer med å tyde hva som står i kirkeboka i 1811. 'Barne-Fader Garver-Svend Niels Nielsen Tislegaard som nu skal være i Si???'Her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f10604&gardpostnr=1158&personpostnr=5893&merk=5893#ovre>Lenke er en Nils Nilsen 15 år, sønn av Nils Gulliksen, boende i Tislegaard Gaden Det er sikkert samme Nils som blir konfirmert her Lenke. Du finner dåpen hans 28. jan. 1786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner
Lenke denne lenken er hva jeg har gått ut ifra. Når Niels Nielsen og Thora Marie Olsdatter gifter seg er navnet Thora utblitt.Her kan det være et ?. Niels Nielsens alder ved bryllupet blir oppgitt til 29år i en kirkebok og til 30 1/2år i en annen. Han er født i Christiania og faren står oppført som Niels Nielsen Tislegaard. Det passer på Niels som ble født1.5.1811 av Olea Simonsdatter Men det kan jo være flere som kaller seg Tislegaard.Gaute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Gaute, jeg tror ikke yrket vil hjelpe oss noe. Sølvverket ble lagt ned (nesten i hvertfall) i 1805 og arbeiderene måtte finne seg nye yrker. Både Nils Nilsen Tislagaard og Nils Nilsen Mosnæs ble oppsagt, og det er ikke godt å vite hva de fant på.Jeg ser at Anne er enig med meg i at Nils Gulliksens sønn Nils født 1786 er er bedre kandidat. Men hvordan kan man verifisere det???Det er vel flere usikkerheter her. Først bør vi finne ut om Nils Nilsen som giftet seg i Moss i 1841 er samme Nils som ble født i Christiania i 1811. Gaute, har du funnet ham som innflyttet til Moss? Eller utflyttet fra Christiania? Og hva med hans konfirmasjon? Vet du hvor moren ble av?Jeg lurer også fortsatt hva det står om Nils Nilsen Tislegaard ved sønnens dåp i 1811 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Merkelig, de virker når jeg prøver dem, men jeg så i en annen debatt her også at noen ikke fikk opp lenkene mens andre fikk.Over til noe annet, den garver Nils Nilsen på Hokksund finnes det kanskje skifte etter, men en sønn født utenfor ekteskap er vel antagelig ikke nevt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei gode hjelpere Anne og Bjørg. Dette blir ikke lett. Jeg er enig i at Niels nevnt i (11) kan stemme bedre. Jeg har kun gått ut ifra hva jeg nevner i (9).Ellers ikke kommet så langt om det du spør om Bjørg(12). Her blir det sikkert mye å lese før dette er i havn. Men N N T gift 1.10.1814 ikke med Olea.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg har sett mer på dåpen i 1811 og lurer på om det står Schien. Prøvde å sammenligne med navnet i neste kolonne, 3. linje nedenfra - Schiølling (hvis jeg leser rett). Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Schien står det nok. Men er det NNT som gifter seg i Hougsund?med far som Niels Gulliksen? Ingen dato/alder er nevnt. Hvordan får en sjekket dette? Jeg skjønner jeg har mye å lære! Men takk for hjelpen dere.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Nils Nilsen, sønn av Nils Gulliksen, bodde i Tislegaard Gaden i 1801. Han er kalt Nils Nilsen Tislegaard ved konfirmasjonen i 1800. I 1805 blir han avskjediget fra Sølvverket, da også kalt Tislegaard. Det ser ut til at han reiste til Christiania og gikk i garver-lære. Han ble far til Nils i 1811, men hadde da reist videre til Skien(??). I 1814 var han utdannet garver og tilbake på Kongsberg-traktene hvor han giftet seg. For meg ser dette meget sannsynlig ut.Av de andre tre N.N. som kunne vært aktuelle kandidater hadde to etablerte etternavn (Kontant og Mosnæss), som sikkert har fulgt dem videre i livet. Lite trolig at de ville gå over til å bruke Tislegaard. Den tredje N.N. var kramboddreng og 17 år i 1801. Her er det så lang vi kan se ingen tilknytning til Tislegård. I tillegg hadde han alt et yrke.Det er opp til deg, men jeg hadde nok tatt dette for 'god fisk'. Du får holde øynene åpne for de andre tre N.N. i kildene. Hvis du finner den på Kongsberg omkring 1811 som faddere, barnefedre, gifte e.l., så vil jeg si du kan være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei Bjørg. Takk for alle dine opplysninger i saken. 'It is not only only' som Petter Solberg sier, for en amatør som meg i dette faget. Men jeg leser litt fra andre her i debattforum også for å plukke opp gullkorn. Takk igjen Bjørg.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Nils Nilsen tislegårds foreldre ble viet 8/12 1770 og da kaller han seg Nils Gulliksen Torsteinsen Lenke De får en datter Gunhild Kristine døpt 30/12 1780. Ved Nils Nilsen Tislegårds sønn Petter Christians dåp på Eiker i 1822 er det en fadder som heter Gunhild Kristine Dahl. Gunhild Christine Nilsdatter Tislegård ble gift med Joen Olsen Dahl.Nils Gulliksen og Marthe Marie får også en datter Anne Marie 25/1 1777. Ved Nils Nilsens sønn Nicolay Edvard dåp på Eiker i 1816 er det en fadder som heter Anne Marie Nilsdt, så det er nok temmelig sikkert at det er denne Nils Nilsen som er Nils Nilsen Tislegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei Anne. Jeg takker for den grundige utredning jeg har fått fra deg. Jeg skjønner at jeg må ha flere tanker i hodet på en gang.Nå har jeg sittet ved skjermen i flere timer og nakken er helt stiv. Pause.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.