Gå til innhold
Arkivverket

[#64830] Iver Kiær og Boel - Kjøbenhavn


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Dette ekteparet finner jeg i Simon Ellefsens slektsdatabase der det står følgende om Iver Kiær: 'Født omkring 1595. Død 1659. Possementmager i Kjøbenhavn. Fik 28. april 1637 sin eneret på possementarbejde i Kjøbenhavn forlænget med 6 år. Bodde ud til Amager Torv (som nu er en del af «Strøget»). Ifver var medudsteder af hyldningsfuldmagten af 11. april 1648 (til at udvælge Frederik 3. til konge) på vegne af possementmager embedet' http://www.nose.dk/Norge/keinapel.htmlEr det mulig å finne fler opplysninger om Iver og hans kone?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Lisbeth Iversdtr., Kiær, f. 1633 i København, datter av Ifver Kiær og Boel var først gift med Ole Augustinussen, Wivel, f. 1630, Trondheim ? Prest i Lødingen, Nordland. Hun ble senere g.m. Hans Jacobsen, Kienapel, f. ca. 1631, Nykøping, Danmark.Ifver Kiær døde i 1659, hos sin datter Lisbeth Iversdtr., Kiær, i Lødingen i Nordland. Både Ole Augustinussen, Wivel og Hans Jacobsen, Kienapel var prester i Lødingen, Nordland. Hans Jacobsen, Kienapel og Lisbeth Iversdtr., Kiær, har stor etterslekt i Nord-Norge. Denne slekten (Kienapel) er igjen inngiftet i den danske slekten Winther . Her er det egentlig så mye at du bør gå til biblioteket og låne 'Kiær Kienapel bøkerne'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Bernt Jenssen.Takk for innlegget ditt. Når det gjelder etterslektene til Lisbeth i hennes to ekteskap, så er dette kjent stoff for meg, stort sett. Visste for øvrig ikke at Iver Kiær døde i Lødingen, interessant opplysning. Kan det tyde på at Lisbeth ikke hadde andre søsken?Jeg lurer derfor på om man vet noe om Iver/Ifuer Kiær og Boels opprinnelse. Kan det være kirkebøker i Danmark/Kjøbenhavn som går så pass langt tilbake at man kan lete i disse - eller andre kilder som kan brukes.Dessuten skulle jeg gjerne ha visst hvor dette Wivel-navnet kommer fra. Har du nøyaktig tittel på 'Kiær Kienapel bøkerne'?Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Hei. Nøyaktig tittel på boka er: Slekten Keinapel - Kiær fra Troms. Forfatter: Rolf Kiær. Utkommet eller trykt. Stavanger 1965.Jeg har ikke videre kjennskap til slekten 'Wivel'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for boktittel - jeg bestiller den og ser hva som kan dukke opp av interessante opplysninger. Skal også prøve å gjøre meg mer kjent på danske slektssider, kanskje kan jeg komme over kilder eller få videre hjelp der.Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.