Gå til innhold
Arkivverket

[#64833] USA-spørsmål - hva skjedde med Kristiane Falk og barna hennes?


Gjest Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Jeg håper noen med Ancestry-abonnement eller andre USA-eksperter kan hjelpe meg med opplysninger om disse menneskene eller med gode råd om hvor jeg kan lete etter dem.Den 24.juni 1881 reiste Kristiane Falk fra Kristiania med DS Rollo - reisens mål var Chicago. Sammen med henne dro barna og stebarna Johan (18 år), Anna (18 år), Anton (16 år), Helga (14 år), Karl (9 år) og Hilda (9 år). Her er innførselen i emigrantprotokollen fra Kristiania - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=emikra1&gardpostnr=37308&merk=37308#ovre>Lenke .Året før hadde Kristianes mann/samboer Gustav Falk reist - Lenke .Hvis det finnes passasjerlister/ankomstlister fra amerikansk havn, vil disse vært av stor interesse. Jeg kjenner heller ikke til den videre skjebnen til flere av barna, så oppslag i folketellinger/censuses vil også bli satt stor pris på.Her er noen detaljer om disse personene:Gustav Falk - født som Anders Gustav Andersson i Södra Ny i Värmland 9.august 1935, men brukte navnet Gustav Falk (- han tok slektsnavnet til sin mors senere ektemann). Han kom til Drammens-området og giftet seg i 1864 i Lier med Regine Birgitte Andersdatter Stokke (som døde i 1867 på Strømsø). Senere bodde Gustav som enkemann sammen med den gifte kvinnen Kristiane Lindqvist både i Drammen, i Vestre Aker og i Kristiania, før han emigrerte i 1880. Gustav skal ha dødd i Chicago 11.januar 1914.Kristiane Henrikke (eller Henriette) Jakobsdatter Løberg (Lindqvist/Falk) - født 11.august 1840 i Modum. Kristiane giftet seg i 1864 med matros Fredrik Olufsen Lindqvist, og de fikk to barn sammen, men jeg taper Fredrik av syne en gang før 1873 (- jeg har hatt spørsmål om ham her tidligere - se debatt nr 51076 - Lenke ). Kristiane bodde så som ''Kone til en anden Mand'' sammen med Gustav Falk på Tyskestranden ved Skøyen i Vestre Aker i 1875. Hun kalte seg Falk da hun utvandret i 1881, men jeg har ikke funnet en eventuell vielse mellom Gustav og Kristiane mellom 1875 og 1880. Jeg vet ikke når Kristiane døde i USA.Her er litt flere detaljer om barna som utvandret sammen med Kristiane i 1881:Johan Falk = Johan Oscar Olufsen, født 21.juli 1864 på Tangen i Drammen, sønn av Kristiane og hennes første mann Fredrik Lindqvist. Han ble konfimert i 1879 i Johannes kirke i Kristiania. I USA kan han ha kalt seg Falk (stefarens slektsnavn), Lindqvist (farens slektsnavn), Olufsen (farens patronym) eller Fredriksen (eget patronym). Jeg vet ikke noe om hans videre skjebne i USA.Anna Falk = Anna Marie Gustavsdatter Falk, født 23.november 1864 i Lier som datter av Gustav Falk og hans første kone Regine Birgitte. Jeg kjenner godt til hennes videre liv i USA - hun giftet seg først med Axel Fossum fra Østre Aker/Kristiania, og etter hans død i 1888 giftet hun seg med Herman Baue. Anna Marie Falk Baue døde 6.november 1842 i Leeman, Wisconsin, og jeg har god oversikt over hennes etterslekt. Jeg har hatt spørsmål om hennes Fossum-familie her tidligere - se debatt nr 58784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk for raskt svar! Ja, her er noen av dem i 1900, og det passer bra at de bor i Town of Maine i Outagamie County i Wisconsin, for her bodde også en halvbror av Gustav, Otto Falk.Gustavs kone kalles her Jennie Falk, og hun er oppgitt født i Norge i august 1841. Hun har tre barn, alle fremdeles i live. Selv om fødselsåret er feil (- det korrekte er 1840), må vi tro at dette er Kristiane som kalte seg Jennie i USA - immigrasjonsår, fødselsmåned og antall barn stemmer.Videre ser vi Gustavs datter Anna (gift Baue) og hennes tre barn (- hun fikk også en sønn Harvey Baue i 1904), og dessuten Gustav og Kristianes felles sønn Charles (Karl Gustav).Er det noen muligheter for å slå opp på og finne de andre barna i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Jennie Falk [Jannie Falbe] Home in 1920: Maine, Outagamie, Wisconsin Age: 78 years Estimated Birth Year: abt 1842 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Mother Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Widow Race: White Sex: Female Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 451Household Members: Name Age Anna M Raue 55 Leslie H Raue 24 Harvey H Raue 15 Jennie Falk 78Jennie og Anna er enker.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Wisconsin State Censuses, 1895 and 1905Name: Gus A Falk Census Date: 1 Jun 1905 Residence County: Outagamie Residence State: Wisconsin Locality: Maine Birth Location: Norway Marital Status: Married Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1836 Race: White Relation: Head Spouse's Name: Jennie Line: 8 Roll: CSUSAWI1905_21Household Members: Name Age Gus A Falk 69 Jennie Falk 64- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Jennie Falk Age in 1910: 67 Estimated Birth Year: abt 1843 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Gustave Home in 1910: Maine, Outagamie, Wisconsin Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1881Household Members: Name Age Gustave Falk 75 Jennie Falk 67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Charles Falk Age in 1910: 36 Estimated Birth Year: abt 1874 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Josephine Home in 1910: Oshkosh Ward 4, Winnebago, Wisconsin Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1881Household Members: Name Age Charles Falk 36 Josephine Falk 29 Meral Falk 2 Charles er carpenter. Gift i 8 år, Josephine har født 1 barn.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Charles Gustav Falk City: Oshkosh County: Winnebago State: Wisconsin Birth Date: 7 Apr 1873 Race: White Roll: 1674880 DraftBoard: 0Gift med Josephine Louise Falk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har dessverre ikke klart å finne flere av dem du nevner, Tore. Nå har vel også Hanne Line tatt noen søkerunder etter dem. Jeg ser at en John Falk døde i Outagamie den 29. juni 1898. Det _kan_ jo ha vært Johan Oscar.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Tusen takk til dere begge for nye og interessante opplysninger!Når det gjelder Gustav Falk, kan vi oppsummere slik: Han bodde i 1895 og i 1900 i Town of Maine, Outagamie County, Wisconsin. I 1900 opplyses det at han har vært gift i 28 år, det vil si siden 1872 (- noe som ikke kan stemme siden han ikke var gift da sønnen Karl Gustav ble født i 1873, og han var heller ikke gift ved folketellingen 1875). Hans kone kalles Jennie, og vi får bekreftet at dette er Kristiane Henrikke (Henriette) i og med at det opplyses at hun også har vært gift i 28 år. Jennie Falk er enke i 1920, og da bor hun i Town of Maine sammen med datteren Anne M. Baue (som også er enke) og barnebarna Leslie og Harvey Baue.Opplysningene om Karl Gustav Falk (Charles G. Falk) kan sammenfattes slik: Han bodde som ugift sammen med foreldrene i 1900 i Town of Maine. I 1910 bodde han i Oshkosh i Winnebago County, Wisconsin, sammen med sin kone Josephine Louise. Hun var da 29 år gammel, altså født ca.1881, og hun har ett barn, Meral [?], 2 år gammel. I 1930 bor Charles og Josephine Falk fremdeles i Oshkosh - han er 55 år gammel og var 28 år ved første ekteskapsinngåelse (altså gift ca. 1903), og han er snekker på en fabrikk. Josephine oppgis å være 52 år gammel, født i Wisconsin av norske foreldre, og hun var 22 år ved første ekteskapsinngåelse (altså gift ca. 1900). Avviket i årstall for første gang de to ektefellene giftet seg, kan skyldes en regnefeil, eller det kan bety at Josephine hadde vært gift før. Sammen med dem bor en Harvey Frue[?], 15 år gammel. Han benevnes ''Son'', født i Wisconsin med begge foreldre født i Wisconsin, så jeg antar at han må være ført feil i tellingslisten.Den John Falk som dør i Outagamie i 1898 er absolutt interessant. Finnes han i tellingen i 1895?Igjen: Tusen takk for god hjelp! Vi mangler fremdeles opplysninger om Anthony, Helga og Hilda, så hvis det er mulig å finne dem, også, ville det ha vært veldig interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mest sannsynlig Johan? Denne karen heter John Fredricksen (eget patronym?), født juli 1864, har kalt et av barna Gustav (etter stefaren?) og et annet Chas (Charles etter halvbroren?). I tillegg bor de rett ved Gustav og Jennie Falk.1900 United States Federal CensusName: *AR John Fredri* [John Fredricksen] Home in 1900: Maine, Outagamie, Wisconsin Age: 35 Birth Date: Jul 1864 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Relationship to head-of-house: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's Name: Gunda Marriage Year: 1886 Marital Status: Married Years Married: 14 Residence : Bovina & Maine Townships, Outagamie, WisconsinHousehold Members: Name Age *AR John Fredri* 35 Gunda Fredrickson 2 Chas Fredrickson 6 Gustav Fredrickson 3 Kate Kettle 16 Clard Kettle 14 Clarence Kettle 11 Elmar Kettle 11 Otto Kettle 8Disse Kettle er Johns stebarn. Gunda er født i februar (men årstallet er så kludret at det ikke går an å lese). Gunda har født 8 barn og alle lever. John er farmer. De har vært gift i 14 år.-Det er mange Falk av tysk avstamning i området- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Gunda Fredricksen Age in 1910: 52 Estimated Birth Year: abt 1858 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Mother-in-law Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Maine, Outagamie, Wisconsin Marital Status: Widowed Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1882Household Members: Name Age Andrew Fox 25 Kate Fox 24 Fred Fredricksen 11 Gunda Fredricksen 52Gunda er blitt enke og bor hos sin datter Kate. Fred er Gundas sønn. Gunda har født 7 barn hvorav 6 lever.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Charles Fredericksen Age in 1910: 15 Estimated Birth Year: abt 1895 Birthplace: Wisconsin Relation to Head of House: Hired Man Father's Birth Place: Wisconsin Mother's Birth Place: Wisconsin Home in 1910: Maine, Outagamie, Wisconsin Marital Status: Single Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age William Witthuhn 24 Nora Witthuhn 26 Charles Fredericksen 15- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Fredie Frederickson [Frederic Frederickson] Home in 1920: Maine, Outagamie, Wisconsin Age: 21 years Estimated Birth Year: abt 1899 Birthplace: Wisconsin Relation to Head of House: Servant Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: Sweden Marital Status: Single Race: White Sex: Male Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 453Household Members: Name Age Andrew Allen 83 Archie Allen 48 Kathern Allen 51 Varna I Allen 14 Mearl D Allen 11 Fredie Frederickson 21- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Gundel Fredrickson Home in 1920: Maine, Outagamie, Wisconsin Age: 62 years Estimated Birth Year: abt 1858 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Mother-in-law Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Widow Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1883 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 454Household Members: Name Age Andrew Fox 36 Kate E Fox 35 Gundel Fredrickson 62- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kanskje Chas (Charles)?1920 United States Federal CensusName: Chas F Frederickson [Clar F Fredrickson] Home in 1920: Phelps, Vilas, Wisconsin Age: 26 years Estimated Birth Year: abt 1894 Birthplace: Wisconsin Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Mary D Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 517Household Members: Name Age Chas F Frederickson 26 Mary D Frederickson 22 Margaret C Frederickson 2 4/12 - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Mens jeg lå og sov, satt du og holdt på med dette - det er så man rent blir rørt! Det ser absolutt ut til at du har funnet Johan Oscar - jeg skal kikke på dette litt senere idag. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Hva finnes av passasjerlister fra amerikanske ankomsthavner i 1881 - og hvilke av disse er registrert og søkbare på Ancestry? Det finnes vel slike fra New York fra denne tiden, men nå vet vi jo ikke om det var dit Kristiane og barna kom. Jeg skulle så gjerne ha visst hvilke opplysninger som gis om den ni år gamle Hilda som reiste sammen med dem, men som jeg ikke vet noesomhelst om (jfr. mitt innlegg 1).Dessuten er Anthony (Gustavsen) Falks videre skjebne i USA helt ukjent for meg.(Jeg ser forøvrig at jeg har bommet litt på to årstall i mitt første innlegg - Anders Gustav Andersson (Gustav Falk) var født i 1835 (ikke 1935), og hans datter Anna Marie Falk Baue døde i 1942 (ikke 1842) - men dette kom vel frem av sammenhengen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tror de aller fleste ankomsthavner for emigranter til Amerika (og Canada) er søkbare på Ancestry, men det finnes nok dessverre en del manglende passasjerlister. Jeg har ikke klart å finne 'dine' folk som ankommet. Opplysningene som gies i disse listene for den tiden er svært sparsommelige, og du ville neppe få noe mer info om personen enn det som står ved avreise fra Norge.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Arne Solås (20): Takk for svaret - og takk for at du har sett etter i passasjerlistene!Når det gjelder Anthony (Gustavsen) Falk (født 1866 i Drammen), er det eneste sikre så langt at han var død i 1942 i og med at han ikke nevnes i søsteren Anna Falk Baues obituary i 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Tore S. Falch

For fullstendighetens skyld kan jeg opplyse at jeg har funnet obituary'en (dødsfallsomtalen/nekrologen) for Kristiane Falk - eller Jennie Falk som hun het i USA.Jennie - ''an aged and respected lady of Navarino'' - døde 89 år gammel den 25.desember 1929 i Navarino, Wisconsin, hjemme hos stedatteren Anna Baue. Det opplyses at hun var født i Modum i Norge 11.august 1840. Det står også at hun var blitt gift med Gustav Falk i Norge i 1871 - noe som altså ikke er korrekt, ettersom vi vet at Gustav og Kristiane/Jennie ikke var gift da sønnen Karl Gustav ble født i Drammen i 1873 og heller ikke ved folketellingen 1875.Frem til mannen Gustavs død i 1913 hadde familien bodd i Town of Maine, Outagamie County, Wisconsin, men som enke hadde Jennie flyttet til stedatteren Anna i Navarino.I obituary'en nevnes som etterlevende sønnen Charley Falk i Oshkosh (= sønnen Karl Gustav, født 1873) og altså stedatteren Anna Baue (= Anna Marie Gustavsdatter Falk, født i Lier 1864, i USA gift Fossum og senere Baue). I tillegg nevnes en avdød datter Helga (= Helga Kirstine Lindquist, født i Drammen 1866) som hadde vært gift med Anton Johnson og som døde i 1923.Hverken sønnen Johan Oscar (Olufsen/Lindquist/Falk/Frederickson?) eller stesønnen Antony Gustavsen Falk nevnes i obituary'en, så deres skjebne i USA er fremdeles ukjent - hvis da ikke den John Fredericksen som nevnes i innlegg 12, er Kristianes/Jennies sønn Johan Oscar som av en eller annen grunn er utelatt i morens nekrolog (- denne John var forøvrig død en gang mellom 1900 og 1910, jfr. innlegg 13).Igjen: Tusen takk for god hjelp i denne tråden fra Arne Solås og Hanne Line Osberg Eide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.