Gå til innhold
Arkivverket

[#64834] Christopher Normann Johans/Marit Chrisophersdtr f ca 1743-51, Buksnes,Borge,Rana


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på Christopher Normann Johansen og kona Marit Christophersdatter for en jeg forsker for. Det jeg vet om dem:Christopher ble trolovet 1 med Helleborg Andersdatter i Buksnes 1.søndag etter trinit. 1773, og de ble gift i samme kirke 15.07.1773. Barn:1)Aleth Christophersdatter døpt i Hols kirke 1.pinsedag(23.05)17742)Martha Maria døpt i Buksnes kirke 13.søndag etter trinit(10.09.1775).Så døde Helleborg, og Christopher fikk en datter utenfor ekteskap med Lisbet Jonsdatter:1)Berethe Christophersdatter døpt 2.søndag etter 3-Kongersdag 1777Så ble Christoper trolovet med Marithe Christophersdatter 1.søndag etter trinit 1776, og de ble gift 10.01.1777 i Buksnes kirke. De fikk disse barna:1)Johan Christian Christophersen døpt i Buksnes kirke langfredag(17.04)17782)Oleander Christophersen født 19.05.1780, og døpt i Hols kirke i Buksnes 28.05.17803)Margrethe Christophersdatter født 06.12.1782, og døpt 29.12.1782. Hun døde i Rana i 1863. Gift med Nils Kristian Eliassen fra Rana i Flakstad kirke 20.09.1806. De bodde i Flakstad i noen år hvor de to eldste døtrene ble født i 1806 og 1809, og flyttet til Rana før 1813 da de får en sønn der. Det er Margrethe og Nils jeg skal videre på her.Christopher og konene holdt til i Kvervelås i Buksnes. Jeg har en kandidat døpt i Borge i 1751:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16691&idx_id=16691&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg aner ikke om 'min' har noe å gjøre med din. Jeg har en Christopher Johnsen Norman (ca.1686-1738? Borge Lofoten). Sønn av John Ellingsen og Berit Christophersdt. Christopher ble gift 8/5 1720 Borg med Anne Elisabeth Vincentzdt. Maintz. Christopher ble prest i 1717, misjonær til Skjervø 1718-18/9 1719. Ordinert 8/5 1720, og ca.1720 res.pastor til Borge og Valberg pr.gj. i Lofoten., sogneprest 1720-38. Jeg har bare interesse i en datter Anna Magdalena fca. 1729 i Borge. Jeg har ikke sjekket om de fikk flere andre barn. Kanskje fikk de en sønn John eller om de fikk en datter som ble gift med en John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare en vill ide. Fra (1). Kan Anna Juditha Christophersdatter kanskje være datter av Christopher Norman, eller er det bare en oppkalling av presten Christopher Norman det kan være snakk om her ved dåpen i 1751. Det som trengs er skifte etter presten som da antageligvis døde 1738 i Borge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Det kan jo være forbindelse mellom din Christopher og min(eller den som jeg forsker for sin) Christopher her. Den ene Christopher Johansen som ble døpt her bodde jo i Nedre Skjerpen, og den andre i Liland. En venninne fant i bygdeboka for Borge at han som var fra Liland døde i 1758. Han er jo ført med Nordmann-navnet. Den andre som ble døpt samme dag som bodde i Nedre Skjerpen er i bygdeboka ført som Christopher Normann Johansen, og der er det antydet at han kanskje var den samme som var i Flakstad i 1801. Jeg kan faktisk ikke se at han er ført med tilnavnet Nordmann som døpt i 1751, men må ha fått det navnet senere.Eller så har de som skrev bygdeboka lest kirkeboka feil i for 1751 her. Enten det eller så finnes det flere Christopher Johansen Nordmann i Buksnes eller Borge. Ifølge folketellingen 1801 skulle han jo også være født i ca 1743. De to kandidatene i Borge født 1751 fant jeg først på Family Search, og så gikk jeg til kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiChristophers 1. kone Helleborg Andersdtr. var fra Øvre Vold [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=vi18601773&gardpostnr=2&personpostnr=3&merk=3#ovre>Lenke Hans 2. kone Marit Christophersdtr. var fra Nedre Vold Lenke Hvor det lå vet jeg ikke. Legger inn lenke til Christopher og Marith i 1801 LenkeIflg. denne siden stemmer det at denne Christopher Normann fra Liland døde bare 8 år gammel Lenke og her er den andre som ble døpt samme dag Lenke Så var det Marith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Vet jo av kirkeboka du henviser til, og på mikrofilmen må jeg innrømme at jeg ikke forsto hva som sto bak bruden selv om kirkeboka ellers er veldig grei å lese. Ja jeg har også merket meg at mor til den Marithe Christophersdatter som ble døpt i Borge i 1751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har prøvd å søke på Børje Jonsens hjemmeside tidligere, men jeg får ikke til søkingen der lengre. Han må ha forandret mye på siden sin, siden jeg ikke hadde så store problemer med å finne noe der tidligere. Dessuten får jeg opp alt mulig annet enn slektsforskning når jeg søker etter denne siden på Google. Kom jo inn der får jeg gikk via trekilen.com som jeg fant i en webdebatt der, men fant ikke det jeg så er da når det gjelder Marit Christophersdatter. Vet ikke helt hva jeg gjør feil når jeg søker, men prøvde vel både fornavn og etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for hjelpen til begge. Jeg kom inn på en helt annen del av hans hjemmeside da jeg søkte i Kvasir, men da jeg tidligere var inn på riktig side søkte jeg vel etter Christoper og Christophersdatter og ikke Kristoffer og Kristoffersdatter. Det var nok også noe av årsaken til at jeg ikke fant det jeg så etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har funnet 2 barn til av Christopher Normand Johansen og Marit Christophersdatter:-Nilla Christophersdatter som skal være født i ca 1787, og 14 år i 1801. Det var kanskje den Nilla Maria Christophersdatter som var i Vareide da hun ble konfirmert i Flakstad Dom. 20.p.trinit.1803-Andreas Christophersen døpt i Flakstad kirke 22.søndag etter trinit. 1793. Det er kanskje denne Andreas Christophersen som ble konfirmert i Flakstad kirke 14.p.trinit.1810, og hadde lært Luthers Lille katekisme og Pontoppidans forklaring?Skulle gjerne ha funnet Nilla her som døpt, men hun ble ikke døpt i Buksnes 1784-1788. Nå kan det vel hende at Christopher med familie dro til Flakstad allerede rett etter 1782 da Margrethe ble født, men hvor leter man etter døpt i Flakstad før 1792?Børje Jonsen nevner også en mulig sønn Lennart, men den nærmeste jeg kommer i 1801 er 40 år, så han kan vel umulig være sønn av Christopher Normand Mickelsen hvis Christoper er født så sent som i 1751 iallefall. Hvis han derimot er født ca 1743 så begynner det jo å nærme seg at det er mulig. Det er egentlig merkelig at de to siste barna jeg har funnet ikke er nevnt på Børje Jonsens hjemmeside, eller har jeg oversett noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg begynner å tvile sterkt på at den Christopher som ble døpt 19.09.1751 kan være den som senere dro til Buksnes og Flakstad. Han som het det døde jo som 8-åring, og den andre som står som døpt samme dag hadde jo ikke tilnavnet Nordmand som døpt. Ibygdeboka under Skjerpen er han jo ført som Christopher Nordmand Johansen, selv om han ikke het det som døpt. Jeg kan heller ikke se at Christopher født i Skjerpen i 1751 senere er skrevet som konfirmant i Borge for perioden 1757-72( i 1773 ble han jo gift i Buksnes). Christopher Nordmann ble forøvrig gravlagt på Flakstad kirkegård 3.søndag etter påske 1803, og er da oppgitt å være 56 år(altså født ca 1747). Til innlegg 5: En som var prest i Borge i perioden 1720-1738het Christopher Nordmand, og han var født i ca 1695. Gift med Anne Elisabeth Meintz. Det er ikke noen datter Anne Juditha ført på dem i bygdeboka for Borge iallefall, og han hadde døtrene: Berete Maria og Ingeborg CiciliaDet kunne vel være flere som ble oppkalt etter en prest, og den Christopher Nordmann som var i Flakstad i 1801 er sikkert en av flere. Jeg har sjekket kirkeboka for Buksnes(kappellanboka) 1742-1748 uten å finne noen med det navnet, og det samme med Buksnes 1742-44(ut fra folketellingen 1801 skulle han jo være født ca 1743).Det eneste som er sikkert i denne saken er at den Christopher Nordmand Johansen som var i Flakstad i 1801 er den samme som tidliger var i Buksnes og blant annet fikk datteren Margrethe 06.12.1782, og den Christopher som var i Flakstad i 1801 har 2 av de samme barna som han fikk døpt i Buksnes(Johan i 1778 og Margrethe i 1782). Dessuten går Nordmann-navnet igjen i etterslekten til Margrethe. Hennes datter Anne Margrethe fikk i 1854 sønnen Kristoffer Nordman Petersen døpt på Dønna på Helgeland, og i 1850 fikk hennes sønn Ole som da var i Nesna døpt datteren Margrethe Nordmand. Så at Nordmandnavnet skal være der på den Christopher som var far til Margrethe er jeg ikke i tvil om, og derfor kan jeg vel nå utelukke den Christopher som ble døpt 19.09.1751 i Borge som hennes far, men hvor ble hennes far født og hvem var hans foreldre? Som konfirmant i 1762 i Borge finner jeg en Christopher Johansen fra Borgvær. Kan Nordmann-navnet være utelatt ved konfirmasjonen? Hvor finner jeg Borgvær? Denne gården er ikke ført i bygdeboka for Borge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Far til Marithe Christophersdatter døpt i Borge i 1751 skal ifølge Børje Jonsens hjemmeside være Christopher Andersen født ca 1725. Han var i Nesje i Borge i 1751, og ifølge bygdeboka for Borge bygslet han også der for 1 våg i 1752 og var senere i Borgvær og Hagevåg. Han var gift 1 med Margrethe Nilsdatter, og gift 2 i 1759 med Gunhild Olsdatter. Så ser det ut som om denne familien forsvinner fra Borge. Siden datteren Marit Christoffersdatter senere var i Buksnes, så kan jo faren også ha flyttet dit. Ved folketellingen 1801 jeg en Christoffer Andersen i Voje Ytre på 80 år og gift for 4. gang med Elisabeth Jansdatter, og det er vel disse jeg finner her som trolovet og gift i 1773: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16701&idx_id=16701&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser nå at den Marithe Christophersdatter som ble døpt 06.06.1751 faktisk ikke er beskrevet som gift med Christopher Johanssen Nordmann, så nå må jeg stryke alt jeg har skrevet av fra Børje Jonsens hjemmeside. I Nedre Vold i Buksnes er det selvfølgelig ikke noe å finne. Hvorfor skriver de bygdebøker når de som bor på gårdene der ikke er med. Har jeg blitt blind, og ser ikke det som står der? Nå er jeg så oppgitt at det er like før at jeg sier jeg aldri skal drive med slektsforskning mer. Hun blir jo plutselig nå 5 år yngre, og altså født ca 1756.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16701&idx_id=16701&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.