Gå til innhold
Arkivverket

[#64835] Christopher Hveding


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Denne saken er en forlengelse av tema nr. 36214.Søstrene Kirsten, Øllegaard, Olava og Johanna Hveding (Weding, Vidding og andre stavemåter) kom til borgerleiet Løvøy i Herøy/Dønna på Helgeland på begynnelsen av 1800-tallet, trolig i lag med sin far. Flere av dem ble konfirmert og gift der, blant annet Kirsten Hveding, som giftet seg 1. g. med styrmann Peder Ellingsen, sønn av Elling Pedersen og Karen Andrea Parelius fra Meløy.Det vites ikke hvorvidt søstrene var helsøsken eller ikke, men det er kjent at Johanna Hvedings far het Christopher. Man skulle således kunne anta at faren het Christopher Hveding, men en annen mulighet kan være at søstrene hadde fått navnet fra sin mor, i henhold til gammel navneskikk.Jeg har letet i det vide og det brede etter familien i folketellingene for 1801, men uten funn. Jeg fant imidlertid en øy i Steigen - Løvøy - hvor der fantes både Ellingsen (som ovenfor) og Hveding. Lenke Likheten er nesten for påfallende til å være tilfeldig, og man kan ane en forbindelse.Hva angår Løvøy i Herøy, så var det Ole Hartvigsen Jentoft og hans kone Else Marie Greger som bodde der. Det kan tenkes at Christopher eller en av søstrenes ektefeller overtok borgerleiet etter dem. Er her noen som har kjennskap til det?Jeg vet at flere enn jeg har søkt etter søstrenes opphav. Kan det være at noen endelig har funnet deres mor og far?Jeg håper at noen kan gi svar. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg kan redegjøre for noen slektsforbindelser mellom slektene Jentoft og Hveding:Ole Hartvigsen Jentoft og broren Johan Hartvigsen Jentoft var sønner av Hartvig Mogensen Jentoft og Sara Johannesd. Rasch. Johan Jentoft var gift med Anne Margrete Kristensd. Hveding, datter av handelsmann i Løvøy i Steigen Kristen Hartvigsen Hveding og Elsebe Johannesd. Rasch. Johan Jentofts og Anne Margrete Hvedings mødre var altså søstre.Ole Hartvigsen Jentoft på Løvøy i Herøy/Dønna hadde forbindelser til slekten Hviding i Løvøy i Steigen. Ole Jentoft måtte derfor være i den samme familiekrets som søstrene Hveding, de unge jomfruer, som kom til hans borgerleie på begynnelsen av 1800-tallet.Jeg har liten kjennskap til slekter nord for Helgeland. Er her noen som kjenner til Hveding i Steigen og videre nordover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiPå side 127 i Benkestokkboken står det om Pede Ellingesen g. 1083 m. Kirsten Hveding at de bl. a. eide Løvøen i Herøy og Skaugvold i Gildeskål. Han kalles og Peder Ellingsen Parelius 1760-1811 Dette ekteskapet var barnløst og bare hans søsken var arvinger.Enken giftet seg så med svensken Erik Stalin som overtok handelstedet Løvøy med lensmann Michael Dyhr som kompanjong. Stalin døde som forhanværende handelsmann 14/10-1849Når du og knytter denne familien til Jentoft så er det en familie som nevnes ofte på samme side, selv om det er mest Helgeland (Herøy, Meløy og Dønna)Har ganske mye Hveding og men ingen Øllegård eller Christopher. Hveding familien finner du og i Trondheim og i Kristiansund og NordmøreHar så mye Hveding at det ikke vil være plass her hvis du vil ha de 6 første gen. av den slekten så trenger jeg Mail adressenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Christen Hveding Hartvigsen på Løvøy i Steigen er ikke av slekten Hveding, men av Schøning-ætta (Hartvig Arnesen). Han brukte imidlertid døpenavnet Hveding som slektsnavn. Hans datter Anne Marie Hveding var gift Jentoft. Bøkene 'Slægten Benkestok' og 'Slægten Schøning' vil kunne gi deg svar på dine spørsmål, eller sette deg på riktig spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiDette har du sikker mye om Steinar :-) Jeg har ikke disse blant mine forfedre og ikke har jeg noe særlig kjennskap til disse familienavnene heller, men jeg har Steigenboka hvor de er nevnt, skannet inn på data. Ettersom det er snart jul, er jeg i det hjelpsomme hjørne for tiden :-) Klipper og limer inn det som står om disse familiene der, så får du Andre se om det er noe du kan bruke.Fra Myklebostad i Steigen: Hartvig Arntsøn Schønning 1611-25/5.1691 g 1650 m Ingeborg Hansdtr. Blix 1632 (Bodø) 1. Hartvig (1)1. Hartvig Hartvigsen (prestesønn) 1664-7/3.1725 (A, 1) g 1695 m Beret Margrete Jentoft 1678-1744 (Borge i Lofoten Leir.8) 1. Hartvig 1698-1735 (Tjeldsund) – 2. Maren 1700-58 (Heln..5) – 3. Hans 1702-45 – 4. Ingeborg 1705-74 (4 5) – 5. Christopher 1708-80 – 6. Christen Hveding 1710-84 (Lauv.12) – 7. Margrethe 1716Lauvøy i Steigen. 12. Christen Hartvigsen Hveding 1710-84 (Mykl..1,6) gm Elsebe (Elisabeth) Johannesdtr. Rasch 1721-1796 (Rørstad i Folda) 1. Johan Rasch (16) – 2. Kiersten Margrete 1757 – 3. Anna Margrete 1760-1845 – 4. Johan Jørgen 176616. Johan Rasch Hveding 1755 (12,1) gm Bergitte Cecilie Jentoft. 22/6.1768-1824 (Borge) ( 18) 1. Ellen Kristine 1789 – 2. Kristen Hartvig 1791 – 3. Anne 1792 – 4. Ovidia Johanna 1795 – 5. Torger Peder Kr. 179718. Hans Olai Ellingsen 1770 gm e. Bergitte Cecilie Jentoft 22/6.1768-1824 (Borge) ( 16) 1. Maren Dortea 1800 – 2. Birgitte Elisabet 1801Skagstad: 15. Adolf Fredrik Knese, ca. 1757, g. m. a. Klara Harchen 1. Andreas Klæbo 1793. — 2. Jesper Andreas 1794. Gm .b. Sara Rasch Jentoft, ca. 1776. (20) 3. Mogens Jentoft 1899. — 4. Karl Fredr. 1801-84. — 5. Adolf Fredr. 1804-82. — 6. Anne Dortea (24) (NB.: Peder Knese m. bror 1774. Mickal Harchen 1774 og Johan Kr. Harchen 1783, m. svogere).20. Johan Røst Grønbeck (Lauvøy) 1766, g. m. e. Sara Rasch Jentoft (15). 1. Elin Debora 1810. — 2. Sara Røst 1811—91. — 3. Nils (Skånl.32).Grøtøy. 7. Ole Meldal Schøning (5,2) 1755-85. gm Birgitte Sophie Jentoft 1753- 1827 (7) 3. Sophia Marie 1780-1848. — 4. Arnt 1781-1848 (11). — 5. Hartvig Jentoft 1784-1871.8. Jon Rhenert Dybfæst 1755-1844 g. 1786 e. Birgitte Sophie Jentoft 1753—1827 (8) 1. Hans Erik 1786-1820. — 2. Ovidia Meldal 1788-1822.Leirvik: 8. Henrik Hansen Klæbo 1704- 1770 (Saura, Dønna) G.m. Beret Marg. Hansdtr. Jentoft 1678-1743 (Borge i Vestvågøy Mykl. 1 ) G.m. B. Marit Andersdtr. Scheldrup 1718-1809 (Fikke i Hamarøy) 1. a. Anders 1745-91 (Skag.8) – 1. Sidsel 1748 – 2. Maren 1753 – 3. Hans Christopher 1753 – 4. Jens (Berg 30 Røsvik, S503) – 5. Hertvig 1756-79 – 6. Anna Elisabet 1757 – 7. Johan Rasch 1759 -61 – 8. Johan Jørgen Rasch 1761 – 9. Ingeborg 1762 – 10. Hans Johan 1764-1812Fra Slektsbok for Sørfold under Movik. Barn født utenfor ekteskapet: Hartvig 1787. Foreldre Ingeborg Kristendtr. Hveding og Johan Grønning HvedingFra samme bok henter jeg fra Rørstad om disse 2 døtrene av Johannes Rasch (ca. 1678 -1744) fra Lolland i Danmark Sara Rasch Johannesdtr. ca 1714 (søster til Elisabeth) g 19/10 1740 m Hartvig Mogens Jentoft, bosatt Petvik i Buksnes, Lofoten.Anne Marie Rasch Johannesdtr. f. 20/4 1717 g 20/10 1739 m Hans Mogens Jentoft, bosatt i Henningsvær, senere i Lyngvær i Lofoten.Da får jeg håpe dette kommer sånn noenlunde etter oppsettet i boka.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Christen Hveding Hartvigsen på Løvøy i Steigen er ikke av slekten Hveding, men av Schøning-ætta (Hartvig Arnesen). Han brukte imidlertid døpenavnet Hveding som slektsnavn. Hans datter Anne Marie Hveding var gift Jentoft. Bøkene 'Slægten Benkestok' og 'Slægten Schøning' vil kunne gi deg svar på dine spørsmål, eller sette deg på riktig spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet viste jeg egentlig, har mye om den slekten og. Han er jo ikke av Schjøningslekten egentlig han er av flere andre slekter b. a. Jentoft, Blix, Kusse, Bernhoft og Arctander (Trondheim/Danmark-slekten)Er selv av Schøning-slekten fra Sand som har en forgrening inn i Steigen Hartviksen-slekten, som så kuttet ut alle andre grener av den slekten i boken om Schøningslekten.Etterslekten etter denne Hvedingslekten forandret navnet til Widding Witting etc så det er vel stor sjansje for at de du leter etter er av denne familien.Dette er slekter jeg har flere titusen av (innkludert Jentoft) Men har lite og ingenting fra Herøy på Helgeland.Det er litt utenfor det området jeg har slekt i Nordland, men har jo som skrevet ganske mye om Hveding slekktene både den ene og andre typen Jenc C. Hveding er av mine tiptiper han og.Skulle tro at det kommer fram noe i skiftesamlingen for Herøy siden de er handelsmenn og gårdbrukere der.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hjertelig takk for alle svar..Jeg har gjennomgått innleggene, som er et godt grunnlag for videre undersøkelser, og innleggene gjør meg sikrere på at jeg er på rett spor når jeg antar at søstrene kom fra Steigen eller lengre nord. Jeg vil fortsette å lete der..Jeg må nevne et særlig tilfelle som gjør krav på oppmerksomhet og som jeg vil drøfte:På Dypvik indre i Evenes har jeg funnet en pike som døptes den 2. juni 1782. Hennes navn var Johanna Maria, datter av Kristoffer Jakobsen og Anna Benedikta Olsdatter. Kan det være Johanna Hvedings foreldre?.Hva som taler mot:- Ingen av foreldrene bærer tilsynelatende navnet Hveding.- Kristoffer Jakobsen synes ved første øyekast å være en vanlig leilending (jf. folketellingen i 1801).- Kristoffer Jakobsen og Anna Benedikta Olsdatters giftet seg for første gang i 1779. Det stemmer ikke overens med at Kirsten Hveding skulle være født om. 1770. Det utelukker også muligheten for at søstrene skulle kunne være halvsøsken; felles barn enten av faren eller moren.- Hverken Kristoffer Jakobsen eller Anna Benedikta Olsdatter hadde barn som het Kirsten, Øllegaard eller Olava. Det stemmer ikke overens med antagelsen om at Johanna Hveding på den ene siden og Kirsten, Øllegaard og Olava Hveding på den andre siden skulle kunne være halvsøsken.- Johanna Kristoffersdatter fødtes i 1782. Det stemmer ikke overens med Johanna Hvedings angivne alder ved ekteskapsinngåelsen i 1821, nemlig 20 år c: født om. 1801..Hva som taler for:- Moren bar et navn - Anna Benedikta - som hadde vært i slekten Hveding i generasjoner.- Flere medlemmer av slektene Hveding og Arctander, blant annet Ingeborg Sofia Hveding og Hartvig Hveding, begge fra Liland, var faddere for ekteparets barn..Familien i 1801: Lenke.Det gjenstår således for meg å undersøke familien nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg kan for sakens skyld legge ved en lenke til Liland nedre, hvor man finner Petter Dass Agersborg (som, for den saks skyld, etter navnet og alderen å bedømme må være fra Rynes i Vefsn) og Anna Benedikta Hveding. LenkeDet er kanskje Johanna Kristoffersdatter som er tjenestepike hos Jorael Jakobsen på Leiros, som ikke er hennes onkel.Kristoffer Jakobsen var sønn av Jakob Eskilsen (Æskjelsen) på Dypvik og Anna Benedikta Olsdatter var datter av Ole Andersen og Anna ... på Balsnes.Johanna Kristoffersdatter er vel ikke den samme som Johanna Hveding, til tross for alle forhold som taler for, og bør avskrives dersom det ikke kan påvises at hun er beslektet med eller på annet vis har en forbindelse til Kirsten, Øllegaard og Olava Hveding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

André,Du kan avskrive Kristoffer Jacobsen og Anne Bendicte Olsdtr. De har ingen forbindelse med Hvedingfolkene på Liland eller på Løvøy i Steigen. Denne Anne Bendicte er datter av Ole Andersen og Ane Andersdtr. på Balsnes i Ballangen.Mvh Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heilitt lenger nord, på Bjarkøy og senere Møkland i Bø i Vesterålen/Øksnes, er det en Kristen Pedersen ca 1716 - 1792 og Anne Marie Hveding ca 1728-1794. Dette er en tredje Hveding slekt, selv om de har familiære bånd til den første Hvedingslekten. Dette er en slekt der Øllegård er et mye brukt navn. (et utgangspunkt er Øllegård Hansdtr Wullf). Olava og Johanna er og mye brukt. Har litt over 550 sider av den slekten. Den er knyttet til Røgh, Falch og Ellingsen og Ravn. Riborg Falch g. m. Jakob Parelius Ellingsen på Skagstad er en av dem.stei ols 5 på start no er min adresse hvis du fjerner mellomrom og legger inn det nødvendige er det andre som lurer på Hveding er det bare å ta kontakt.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg vil skyte inn noe før jeg vender tilbake med mere:.Der er mange forhold som taler for at Kirsten, Øllegaard, Olava og Johanna var halvsøstre eller kanskje ikke søsken i det hele.- Kirsten var tredve år eldre enn Johanna.- Johanna nevnes ikke i skiftet etter sin antatte søster Kirsten. (Det gjør på den annen side Johannas datter Kirsten. Jeg vet ikke hvordan det kan tolkes.)- I globalt søk finner jeg ingen Øllegaard e.l. Christophersdatter e.l. eller Hveding e.l. Det tyder på at Øllegaard Hveding hadde et annet farsnavn c: at hun og Johanna var halvsøstre..Jeg arbeider ut fra en antagelse om:- at søstrene hadde felles mor, men forskjellig far, sekundært motsatt.- at søstrene kom fra Steigen eller lengre nord, men at slekten muligvis hadde forgreninger til Trondheim eller Trøndelag.Det betyr, for å konkretisere det, at jeg søker etter en mann som het Christopher og var gift med N.N. Hveding eller av Hveding. Hun var mor til Kirsten, Øllegaard, Olava og Johanna, men de eldste av døtrene har en annen far. (Hartvig? Peder? Hans? Det vites ikke.) Paret bør kunne finnes i folketellingen for 1801, da Johanna skulle være født på den tiden. Trolig er hun født i 1802 eller 1803..All den tid jeg ikke vet farsnavnet til Kirsten, Øllegaard og Olava vil det være meningsløst å skulle forsøke å finne dem på grunnlaget som ovenfor. Jeg har, godt veiledet av innleggene her, forstått det slik at jeg bør sirkle inn:- Steigen (Lauvøy og Liland gårder), kanskje også Hammarøy.- Skaugstad. (Hvilken kommune tilhører det i dag? Jeg har ikke funnet Skagstad e.l. i folketellingen for 1801 Steigen.)- Bø i Vesterålen/Øksnes (Møkland gård).- Bjarkøy.- Visse steder i Ofoten og Lofoten hvor slekten Hveding fantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

'- Skaugstad. (Hvilken kommune tilhører det i dag? Jeg har ikke funnet Skagstad e.l. i folketellingen for 1801 Steigen.)'Finnes under Steigen (Engeløya)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Kunne noen bistå med å tyde en tekst? Det er når Peder Andersen og Anne Ingebriktsdatter inngår ekteskap den 10. søndag etter trefoldighetsdag.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

En omstendelig forklaring som jeg nok ikke greier å gjengi uten feil og mangler:”Ungkarl Peder Andersen Nordstaulen med pigen Ane Ingebrichtsdatter ib. NB. Peder Andersen sagde: at han Trefoldigheds søndag blev af Biskop indskrevet til Ægteskab paa Herrøe, men da jeg derom Intet fandtes i Menisterial Bogen, heller i at der er skeet Tillysning for ham, saa fremkalte jeg de af ham opgivne forløftingsmænd nemlig Niels Pedersen Schal og Uldrich Hansen Skal, som bevidnede Riktigheden af hans Udsagn. Ligesom og de 2 Mænd Christopher Hansen Giertøe og Christian Brox Pedersen Skagavold bevidnede at Biskopen samme Søndag udlyste for ham, nemlig 2 gange føre Prædiken og 1 gang efter Prædiken. I …?? Til disse Mænds Udsagn og D… til mig give Skriftlig i forsikring troede jeg at jeg ikke band uægte …??”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher i Meløy, har du Peder Ellingsen og Kirsten Hvedings ekteskap registrert. Dessverre er det ikke sted oppgitt på noen av dem. LenkeIfølge minst to skifter i 1810/11 i Meløy, bl. a. etter Dorthe Pedersdtr (hans faster) så er de på Løvøy i Herøy i 1811, fant ikke hennes ekteskap med Erik Stalin ca 1814. Peder dør ca 1813, og hun blir gift tett etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ja, hva angår skifter, så burde det finnes et skifte etter Kirsten, Øllegaard, Olava og Johanna Hvedings felles forelder eller vedkommendes ektemann/hustru. Finnes det bearbeidede skifter, f.eks. i boks form eller på CD-ROM, for Steigen og andre områder nord for Helgeland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDis-Salten har skiftesamling på CD. de har og en for Lofoten og Vesterålen.den kan bestilles via Dis-Norges hjemmeside og lokallagsidenpå skifte etter Christopher Jensen Sørsand og Øllegård Kristendtr de hadde bl. a. barna Olava og JohannaHar ikke Øksnesboken tiljengelig så jeg har ikke mulighet å sjekke den om det er samme Øllegård som er nevnt på på Møkland. Skiftet er på Sørsand 1804. Her har du dem i 1801 ft. LenkeSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Kirsten Hveding døde som enke i 1852 på Løvøy og benevnes som Kirsten Stallin. Hun angies å være 86 år gammel c: født om. 1766.Øllegaard Hveding: Jeg finner Øllegaard Christensdatter som døde som enke i 1837 på Sandstrak. Øllegaard Hvedings datter Ellen bodde på Sandstrak, så det er rimelig å tro at Øllegaard Christensdatter på Sandstrak kan være den samme som Øllegaard Hveding. Hun angies å være 76 år gammel c: født om. 1761.Vi kan derfor, iallfall inntil videre, tillate oss å anta at også Kirsten Hveding hadde Christensdatter som farsnavn.Olava Hveding: Jeg finner Olava Christophersdatter som døde tilsynelatende ugift i 1838 på Sandstrak. Hun har det samme farsnavn som Johanna Hveding. Hun angies å være 48 år gammel c: født om. 1790. Et slikt fødselsår er nærmere Johanna Hvedings, som antaes å være 1801.Dette har jeg funnet samtidig som du (Steinar Olsen) i innlegg 21 har lagt frem et besnærende skifte. Det kunne ikke passe bedre.Det er slik at hvis Olava og Johanna Christophersdøtre Hveding var barn av Christopher Jensen og Øllegaard Christensdatter, som begge var 44 år (c. født om. 1751, d.v.s. på samme tid som Kirsten og Øllegaard Christensdøtre Hveding) og i sitt første og eneste ekteskap, så utelukker det muligheten for at Kirsten og Øllegaard Christensdøtre Hveding var deres halvsøstre.Derimot slår det meg at det kan være moren Øllegaard Christensdatter som ER Øllegaard Hveding - søsteren til Kirsten Hveding. I folketellingen for 1801 står det at hun har barnene Vivike og Gunnhild. I skiftet etter Kirsten Hveding står det at Øllegaard Hveding har barnene Vevig (Vivike) og Gunnhild, samt Ellen. Bingo!Var det Christopher Jensen og/eller Øllegaard Christensdatter som det var skifte etter i 1804? Hvis det var etter Christopher Jensen alene, og det antar jeg, så tok vel Øllegaard Christensdatter sine barn og flyttet til sin søster Kirsten Christensdatter Hveding på Løvøy.Her er det mye som må undersøkes og kartlegges, men jeg tør ta seieren på forskudd og rope et gledens hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.