Gå til innhold
Arkivverket

[#64850] Skredderhaugen/Brennen, Dovre : Hans Jørgensen og Imbjør Hansdatter


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Jeg søker anene og etterkommere etter Hans Jørgensen f. ca 1733 og hans kone Imbjør Hansdatter f. ca 1741. De bor på gården Brennen i 1801 Lenke De hadde sønnen Hans f.1775 på Skredderhaugen. Flere barn?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg har ikke funnet Hans og Imbjør (Ingebjørg) gift i Lesja/Dovre. Heller ikke funnet de død. Imbjør har Siversdtr når sønnen Hans blir døpt [url="http://www.arkivnett.ol.no:81/dbsok/ndetal.asp?PT=Dopte&Post=19556>Lenke og Svendsdtr når datteren Ragnild døpes i 1780 LenkeDet skal være flere barn til Hans og Imbjør. Sønnen Ole f. ca 1764 Lenke En annen sønn var antagelig Jørgen Hansen som døde i 1796 41 år gml. på Skredderhaugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved et foreldresøk etter barn av Hans Jørgensen og Ingebjør fant jeg en rekke barn listet opp født på skredderhaugen i Lesja, mellom 1755 og 1780:Legger en lenke til den føste Jøregen Hansen f. 1755 . LenkeLister opp de andre som jeg fant:Anne f. 8 sep 1758 , Skredderhaugen, LesjaSiver f. 1. nov 1761Ny Jørgen f. 25 des 1765 ( muligens oppkalt etter en tidlig død bror?)Ole f. 1766,Ny Anne f. 1769Ragnhild f. 1777Ny Ragnhild f. 20 april 1780ny Anne f. 1789Med forbehold om rett avskrift. ( Bør sjekkes mot kirkebøker)Noe skifter kjenner jeg dessverre ikke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du klikker vidre på forrige lenke finner du en del om forfedre og søsken.De kronologiske listene i kirkebøker fra Lesja på den tiden var ikke enkle å finne ut av. Men jeg håper det lykkes å finne vielsen og barnefødsler.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Jørgen Hansen og Anne Hansdatter ble viet 15 Apr 1731 etter mine notater.Når det gjelder sønnene Hans, f. 1733 og 1735 behøver ikke førstnevnte være død før neste Hans blir født. Det kan være oppkalling etter 2 besteforeldre og det er nok tilfelle her.Førstnevnte Hans døde 1794 og nr 2 i 1763. Altså er det Hans f. 1733 som ble gift med Ingebor Siversdatter, f. 24/8-1734 på Killi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Ja det kan være samme Hans Jørgensen i 1801. Altså døde han ikke i 1794 som jeg nevnte.Når jeg sjekker nærmere var han som døde i 1794, 70 år gammel (f. ca. 1724).Hans Hansens hustru har også feil etternavn i 1801. Det ble vel for mye Hansen for telleren eller transkribenten.De dataene jeg oppgir er fra Lesja kirkebok 1, 1732-1776.Av de barna ramset opp under innlegg (3) lurer jeg på Anne f. 1769, Ragnhild f. 1777 (dette er vel Ragnhild f.1780 som har feil alder oppgitt i 1801) og Anne f. 1789 er reelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Denne Hans Jørgensen var nok han som ble døpt 22/12 1726 og var fra Engelhus.Jeg har oppdaget noen feil i Lesja sin FT 1801. Gjelder for flere gårder.Noen Anne f. omkr 1769 fant jeg ikke.Ragnhild f. 1777, Hun er vel den som er f. 12/3 1776. Hun var datter til Hans Haagensen og Ragnhild Estensdatter. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9236&idx_id=9236&uid=ny&idx_side=-349>LenkeDenne Anna f. 1789 kan vi avskrive som datter til Hans Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.