Gå til innhold
Arkivverket

[#64863] Mannsnavnet Gjerk - også utenfor Follo og Hobøl/Spydeberg?


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Mannsnavnet Gjerk dukker opp sporadisk i Follo, Hobøl og Spydeberg på 1500- og 1600-tallet (og blir selvsagt ofte forvekslet med Gjert). Så sent som i 1804 ble en Gjerk Rasmussen født i Hobøl.Navnet er ikke oppført i Kristoffer Krukens 'Norsk personnamnleksikon', men jeg antar det er av nordisk opprinnelse. Det synes merkelig om navnet bare skulle ha vært i bruk på et så lite landområde som nevnt ovenfor. Har noen observert dette navnet utenfor Follo og Hobøl/Spydeberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg slo opp i Eivind Vågslid 'Norderlendske fyrenamn', og der er Gjerk og Jerk nemnde som namn brukte i søraust-Noreg. Det er ikkje heilt godt å forstå frå oppsettet i boka kva som er rekna som opphavet. Namnet er ført under Geirrik, dvs. samansett av kjende nordiske ledd. Men samtidig står det noko om mogleg tysk opphav og kortform av namn som Gerhard og andre tyske på Ger-. Ofte er det jo slik at namn kan ha blanda opphav, og nordisk og tysk har jo uansett mange felles namn i arv frå eldre språk.Når det gjeld namneberarane, er det sikkert ingen grunn til å tru at dei ikkje kan ha vore norske, sjølv om namnet eventuelt skulle vere av tysk opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg mener å ha vært borte i navnet Geirrik, og har det kanskje fra Vågslids bok, som jeg ikke har for hånden, men som jeg tidligere har brukt. Navnet forekommer ikke hos Kruken, som imidlertid har med at førsteleddet Geir- i nordiske navn kan bli til Gjer-/Jer-, f eks Gjermund.Men det kan jo selvsagt også ha tysk opphav, som Gerhard. Kruken viser til at dette navnet er brukt i Norge fra ca 1300, og at de første navnebærerne sannsynligvis er utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Gjerk Eikeberg i Spydeberg står i den trykte Fredrikstad lagtingsprotokoll nr I-VIII i navneregisteret oppført som Geirrek. Navnet staves Gierich både i 1609 og i 1614.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Gerhard er klart et tysk navn. Hvis Gerrik har norsk opphav, burde stavevarienten med J være det opprinnelige, - altså Jerrik. Av Gerleik ? Jeg har ikke truffet på navnet i Fredrikstad eller Fredrikshald etter ca 1660.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Hva med å se til Sverige? Der var det så sent som i 2007 147 menn med navnet Jerk. Der finner vi også formen Jerker.Navnet Jerk skal visstnok ha sitt opphav i Erik, -jfr også fennoformen Erki.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Ingul Gjerksson forekommer i 1501 i formen 'ingul gerkson' - jf Diplomatarium Norvegicum 21-687. Han ser ut til å ha hørt hjemme i Nordby i Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Skjæveland

På Farstad i nåværende Fræna kommune bodde det en Jerke Jacob Koth Anderssen Farstad, født 1766, konfirmert 1785. Han var sønn til Anders Olsen Farstad. I 1801 bodde han på Farstad med kona Ingeborg Jonsdtr. Hun var gift 2. gang.Er det noen som kjenner mer til hans foreldre og hvorfra han fikk navnet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Er det noen som har undersøkt mht hollandske eller frisiske navneformer? Gerrik lyder som noe som ville være gangbart i de strøk. :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter Roland Otterbjörk: Svenska förnamn (3. uppl. 1996) er navnet jerk kjent fra 1896 og Jerker fra 1866 (som uppsvensk dialekt av Erik). Dermed er disse navnefomene ute av diskusjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Are: Når du er inne på hollendere - det er ikke navnet Gerrit du tenker på, da? Fra hine hårde dager synes jeg å huske en skøytesprinter som het Gerrit van der Et-eller-annet. Og det oppfatter jeg heller som en hollandsk variant av det tyske Gert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Gerrit van Elst er vel en filmregissør så jeg tulla vel noe, men jeg mener også at det er en skøyteløper med lignende navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Sorenskriver Christian Behman i Follo har i innberetningen 1743 blant uvanlige navn tatt med navnet 'Jerk', samt 'Jermand' og 'Jerbrand' - de to siste åpenbart det tyske Germann og det nordiske Herbrand.Kilde: 'Norge i 1743', 1. bind (Oslo 2003).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Utne

Gerrick blir oppgitt å være nedertysk kortform av sammensetninger med Ger- i Seibicke: Historisches Deutsches Vornamenbuch, 5 bind, 1996-2007. Én forekomst i andre halvdel av 1200-tallet (13 Jh.), dernest én på 1700- og én på 1900-tallet, altså lite brukt. Det blir ikke gitt eksempler på hva det kan ha blitt avleda av, men vil nok f.eks. si Gerhard. Da regner jeg med -ik vil si diminutivform (forminsking, kjæleform). I samme bok blir det vist til Gerik også, sammensatt av Gerr ('spyd') og rik ('rik'), som vil si det samme som hos Vågslid, vist til hos en annen ovenfor. Begge de ledda (ger- og -rik) var i bruk for navnedanning både i tysk og norsk i mellomalderen. Vågslid har mange flere forekomster enn det som er vist for tysk. Former som likner står ikke i den store nederlandske Prisma Voornamen (2005, og fins i mange utgaver), av J. van der Schaar. Gerrit er nok noe annet, og fins særlig på frisisk (nordlige Nederland), også av Gerhard, ev. andre navn som begynner på Ger-, og er mannsnavn. Jeg har ikke andre opplysninger om bruk av Gerrik og Gjerk i Norge enn det som Vågslid oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Utne

Seibicke (vist til i mitt forrige innlegg) har mannsnavnet Gerke, som såkalt koseform (dvs. kjæleform) av Gerhard. Det blir sett på som en variant av Gerik. Det fins også Gerken og Gerko. Varianter av Gerke oppgir boka mange av fra slutten av 1300-tallet og fram til slutten av 1500-tallet. Stort sett har de former med -e til slutt.Nå ser jeg også at Fryske voornamen, av Rienk de Haan (2002) har med Gerk, med opphav i former som begynner på Ger-. I den boka, som gjelder frisisk, kan det se ut som Gerk er mer vanlig enn Gerke, og Gerkje. Det blir vist fra Gerke og Gerkje til Gerk. Det er ikke opplysninger som viser hvor mye og når det har vært brukt. Dette regner jeg som den fyldigste frisiske navneboka.Dette innebærer at det er mulig med lån av Gerk fra frisik (eller ev. på andre måter fra Nederland/Holland) til norsk, noe som er nevnt i minst ett innlegg ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Utne

Et eventuelt lån av Gerk fra frisisk (ev. hollandsk) eller tysk kan godt ha ført til forma Gjerk, uttalt /jerk/, /jærk/ i Norge. Det er tilsvarende for det tyske mannsnavnet Gerd, som vi skriver Gjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk til Ivar Utne for utfyllende informasjon og vurderinger. Da er det altså mulig at navnet Gjerk har frisisk/hollandsk eller tysk opphav.I så fall har de første navnebærerne og deres etterkommere i Norge kanskje holdt seg innenfor et begrenset geografisk område, ettersom navnet ikke er påtruffet (i hvert fall ikke av meg) utenfor Follo, Hobøl og Spydeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ad Jerkholmen (i mitt nabolag): En av mine gamle lærere fortalte en gang om 'Høvdingen Jerk' på Jerkholmen, men i dette tilfellet passer vel kommentaren om at han fortalte historiER og ikke historiE.Eller kan noen kaste bedre lys over dette?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.