Gå til innhold
Arkivverket

[#64867] HO, Etne; Ingebrigt Viersen BJØRGEN, f. 1880 i Fjellberg. Hvor ble han av?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg snakket med tante, og hun sier at Ingebrigt bodde i Stavanger, var snekkermester, gift og hadde flere barn. Han brukte etternavnet Bjørgen. Hun mener at de bodde like ved Breiavatnet. Tre av sønnene het Vilhelm, Trygve og Bjarne.Noen som kan hjelpe?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norges Håndverksmestere (tømrerfaget): Vilhelm Bjørgen, byggm. Stavanger, f. 30-4-1908 i Stavanger. Foreldre: Byggm. Ingebrigt Bjørgen og Brita f. Seljestad. Sv.brev 1938, håndv.brev samme år. Utlært hos byggm. Christensen. Gjennomgikk tekn. aftenskole. Startet egen forr. i 1938. Ansatt som oppmåler av Stavanger Bygg- og Tømmermesterlaug. Tilsl. N.H.F., lauget (styremedl.), Stavanger håndv. og industrifor. Interesser: Bygger fioliner. - Gift 1940 med Veronica Bruder. Foreldre: Olga og Ernst Bruder. 2 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjempe. Foreldrene til Ingebrigt, mine oldeforeldre Vidar og Anna Bjørgen, bodde på Nå da Ingebrigt var liten. Vidar var først lærer i Fjellberg, så Nå og deretter kom de til hjembygden Etne i 1887.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De bor i Stenkargaten i Stavanger ved dåpen til Vilhelm i 1908. Se dåpen i (5). Jeg har ikke klart å finne Vilhelms konfirmasjon, men de kan selvsagt ha flyttet til en annen adresse. Er der andre enn DK, St Petri, St Johannes og Hetland/Frue som er aktuelle når de bodde i Stavanger sentrum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

I 1971 bodde Vilhelm i Schankeholsveien 17, Stavanger; huset ble vel bygget ca 1959. Jeg gikk på folkeskole i samme klasse som den yngste datteren hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Grete og tusen takk.Nå er det vanskelig å finne fødesl- og dødsdato i Stavanger siden der ikke er Gravminner enda. Har du tilgang til noen kilder som viser når Bjarne og Trygve kan være født, sånn ca? Og hvilket sogn jeg skal søke i etter dåp og evt senere vielse?Har du en adressebok fra 1971? Er der flere som heter Bjørgen der?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei Arnfrid! I 1980 bodde det 13 som het Bjørgen i Stavanger. Bjarne og Trygve har samme adresse som 1971. Vilhelm mangler nå, men Veronica F Bjørgen f 6/12 1914 er oppført på samme adresse.Konen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, takk Agnar,Veronica er konen. se LenkeMen hvordan i alle dager skal jeg klare dette. Jeg får ta kontakt med kirkevergen i Stavanger. Det gjorde jeg ang en anne fra slekten på Østlandet et sted, da det var så nært opp til vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei! Det er fortsatt noen som heter Bjørgen i Stavanger. Du finner noen i telefonkatalogen.Hvis du ringer, får du sannsynligvis snart kontakt med slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er jo flott Agnar.Klarer du å finne fødslene til Bjarne og Trygve også? Så lurer jeg på om de hadde en søster som ble gm en Schrøder... De skal ha en datter som heter det samme som meg, Arnfrid...Mvh A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Nei, jeg fant de ikke på Skatteligning 2001. Heller ikke på landssøk på døde 1995-2001. De er vel døde før det.Vilhelm død før 1980 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.