Gå til innhold
Arkivverket

[#64874] Dybvik Stord, var der to Halvard Larsen ca 1717-20 - 1800?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg trodde at der var en Halvard Larsen som først var gift med Guro Bårdsdtr eller Roaldsdtr? Død: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=gr12211725&gardpostnr=1403&personpostnr=1982#nedre>LenkeVar hun en Roaldsdtr? Men ved dødsfallet og skiftet står det Baardsdtr. Permanent sidelenke: LenkeDa barna ble døpte er det en Hans Roaldsson som er fadder -De har de følgende barn: Ingeborg 1746, Line 1751, Halvard 1754.Jeg trodde så at Halvard Larsen gifta seg opp igjen med Christi Johannesdr i 1759: Permanent sidelenke: LenkeDenne Halvard og kone får følgende barn:Kristi 1767, Torsten 1773, Roar 1776, Synneve 1779Men nå har jeg fått skifte etter Halvard Larsen Dybvik som døde 1800:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 1.12.2008 09:13 (2) 'Skiftet er sluttet 27. mars 1800. Her nevnes avdød hustru Guro Baarsdatter, og barna Halvor Jalvorsen Dyevig, Ingebor H., g.m. Sæbjørn Pedersen Dyevig og Line Halvorsdatter, g.m. Christopher Jørgensen Sætrevig.'Likevel finner jeg Kristi Johannesdtr som enke i Dybvik i 1801: Ft 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Guris dødsfall til høgre, synest ikke at navnet hennes begynner med en B, se B-en i Britte over. Kan det være at det står Roarsdtr og at det er blitt feiltolket?Det er og mye mulig at Halvard og Kristi over får flere barn fra de gifta seg til 1767 - har bare funnet disse i ft 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så fant jeg at Halver Dyvigen døper en datter Guro i 1760 - skulle ikke det vise at han kaller opp igjen sin første kone? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 2 (1744-1777), Kronologisk liste 1760, side 117. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I denne tråden: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=14907&sok=Føyno&nr=4&antinnlegg=15&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke Innlegg 8, skriverIrene Korneliussen, Bergen, 12.1.2004 20:30 (8) 'I Stord bygdebok II s.641 finner jeg en gård som kalles Føyen,og eller Føyno. Jeg siterer fra boka: 'Mikkjel bor på Føyen i 1701, da er han 85 år og bruker halve Føyen. PÅ den andre halvparten bor Helge Haldorsson. De er 'bønder og lever saa vidt vel' Helge hadde to søstre, Helga på Byrkjeland og Sigrid på Rommetveit. Disse søsknene solgte en part i Røsland til Presten Petter Henrikssin Arentz i Kvinnherads. Tollak Mikkjelsson hadde faren sin part i 1723, og da er Ola kommet i stedet for Helge. I 1724 ble det tinglyst bygselsbrev fra Fredrik Christie Holberg til Roald Hansson på halve gården, og i 1745 får Nils sønnen til Ola, bygsel på den andre halvdelen fra Bernt Smidt. I 1753 er det nevnt en Halvard som bor der, og i 1756 har sønnen hans Håkon Hallvardsson fått bygsel på det bruket. I 1757 får Salomon, sønnen til Ola, bygsel på faren sin part.''Halvard og Guri får ihvertfall tre av barna sine på Føyno, jeg tror det at Guri er datter til denne Roald / Roar Hansen og at det kan være feilskrevet i digitalarkivets kilder.Dernest har jeg funnet en Lene Arnesdtr Føyen som dør i 1743, 56 år gammel: LenkeGuro og Halvard kaller en av døtrene sine for Lene, hun er og født på Føyno. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Roar Hansson f.1682 på Totland g.m Lina Ådnesdtr.fra Spissøy nedre. De hadde sønnene Hans (død 1792 på Petarteig), Kari og Johanne. Hans var gift med Ingeborg Halvardsdtr. f. ca 1696, død 1769 på Petarteig. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er altså ikke til å finne ut av, er det mulig at han har hatt en datter som ikke er kommet med. Er det noen som kan sjekke Guris dødsfall? Glemte visst lenken over!!Merkelig jeg har Ingeborg Halvardsdtr Petarteigen f. ca 1796 og død 1769 gift med Lars Steffensen Petarteigen.Skifte:Skiftet er datert 2. og 3. mai 1746 og nevner enken Ingebor Halvorsdatter og barna Halvor Larsen Føyen, Stephen Larsen Kannelønning, Lars Larsen, 8 år, Sidselle L., 20, Kirsten L., 18, Ranvej L., 16, og Ingebor L., 13 år.Her er lenke til Guris død ytterst til høgre: Det var altså denne B-en i Birte som jeg ikke synest likner på første bostav i Guris navn, jeg får det til Roarsdtr:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 2 (1744-1777), Kronologisk liste 1757, side 96. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ingeborg var først gift med Lars Steffensson f.1695 Skimmeland øvre og død 1746 på Petarteig. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan godt forstå at navnet til Guri kunne bli tolket som Baardsdtr. men jeg tror at Roarsdtr. er det rette. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Johan Arthur. Jeg er og overbevist om det, hva med oppkalling og det hele. Da er det nok de som gifter seg her i 1740 og det står helt tydelig Guro Roaldsdtr (oppe på høgre siden, n° 2): Permanent sidelenke: LenkeHvordan kommer Roar/Roald Hansen bakover? Jeg har mange av etterkommerne til Jon Gauteson og Elin Ormsdtr, men jeg greier ikke å koble han inn.OK til innlegg 8, det forklarer saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det Johan Arthur, alt er kommet vel fram. Har sendt deg noe i retur fra Bømlo II og IV.Men jeg lurer fremdeles på dette skiftet til Halvard Larsen og hvorfor andre konen og barn med henne ikke var nevnt.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Kjellaug!Her er du innom mine aner også trur eg.Har notert meg fylgjande frå mantal 1701 og Stord bygdebok:'Den neste som bygsla Petarteigen var:1)Steffen f.1659. Han var gift med dotter til Lars Petarteigen. (g. m. Randi el. Ranveig Larsd.?)Manntal 1701 for Søndre Bergenhus amt Namn Gard Alder Stilling Opphaldstad Sokn:14860 Steffen Pitterteig 42 ops Storøen 14861 Lars Steffensen* Pitterteig 6 sønn hieme Storøen 14862 Halver Steffensen* Pitterteig 4 sønn hieme Storøen 14863 Olle Baardsen Pitterteig 32 tjener Storøen2) Lars Steffenson f. 1695 d. 1746, gift med Ingeborg Halvardsdatter f. 1696 d.1769 (S.B.)Lars fekk bygsla garden i 1715 av Torbjørn Larsson, og i 1742 fekk han kjøpa Petarteig Barn: a)Steffen f. Budde på Kannelønning (sjå fadrar), g.m.Guri Gundersdtr. i 1743. b)Hallvard f. Budde på Føyno. G.m. c)Anna Kristine f.1727 Gift med Nysæter, Stord? d)Ranveig f.1730 Vart e)Ingeborg f. 1734 Gift med Hans Pederson Lønning, Stord. Busett Siggervåg. f)Lars Larson f. 1738 Budde først på Vikanes, deretter Jensaneset. (Fødselsåra har eg funne på Digitalarkivet (”Døypte i Stord 1725-1727”)Då Lars Steffenson døydde gifte Ingeborg seg oppatt med Hans Roarson. Då ho døydde gifte Hans Roarson seg oppatt med Eli Knutsdatter Bjelland f. 1749, (barn: Roar og Ingeborg). I 1768 lyste Hallvard, son til Lars Steffenson, odelsretten sin til Petarteig. Men han kom ikkje til å gjera odelsretten sin gjeldande . Hans Roarson sat med garden til han døydde i 1792, slekta hans følgde Petarteig garden vidare.'--------- Lars Larson (barnebarnet til Steffen) var min tipp, tipp, tippoldefar. Han hadde ein son Jacob Larsen som flytte til Kallevik (Håvik) Mosterhamn etter 1801. I Bømlo bygdebok er Jacob oppført som den fyrste som budde i Kallevik.Har i tidlegare innlegg her på digitalarkivet etterlyst anene til Jacob Larsen:Lenkemvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Helga-:) Så fikk jeg plassert Halvard Larsen og! Han er 6. tipp til mine barnebarn - du husker Frédéric?Ingeborg Lardtr Petarteigen er deres 5. tippoldemor.Halvard Larsen er og 4. tipp til min nieses mann (fra Rolvsnes)Du og Jorunn er nok 4-menninger eller noe slikt da.mvh Kjellaug som snart skal til Bømlo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Jeg har lurt på hvem Lars Steffenson Petarteigen sin kone Ingeborg Halvardsdt. var. Etter å ha studert fadrene til deres barn, kan mye tyde på at hun er en datter av Hallvard Baltserson Dale og søster til den Malene Halvardsdt. som var gift med Øistein Gunnarson Grov. Ingeborgs eldste datter heter Sidselle, det samme som Halvard Baltserson sin eldre søster.Har dere funnet noe som evt. kan bekrefte dette?MVH BjarneMVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, jeg har ikke det samme som deg her.Det jeg har fikk jeg fra en fjern slektning som bor i Utah (LDS) - hun er en 5 menning og hennes mann er svært interessert i slekt. Han mente at Ingeborg måtte være datter til Halvard Halvardsson Digernes f ca 1656. Vet ikke hvem han var gift med.Far hans igjen var Halvard Helgesson Digernes ca 1608 og hans foreldre igjen Helge Halvardsson Digernes ca 1583 og mor het Brita.Jeg har ikke sjekket dette noen steder og aner derfor ikke hva som er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

3) Lars Larsen Petaretig f. 1738 d. Gift 31.07. 1763 m. Zissela Larsdatter Dahle f. 1738 d. 1797.Busett Vikanes(1762-67), deretter Jensaneset. (Skifte etter Zissela 1797 på Almos).Barn: a) Ingeborg Larsdatter f. 1765, g.m. Ole Olsen Walvatne (03.08.1794. Vigde i Stord). Busett ”Pollen”,husmannspl. u. Almos. F.t. 1801: Ole Olsen 46 år, Ingeborg Larsd. 36 år. Barn: Lars 1 år, Kari 6 år.b) Lars Larsen f. 1769. Ft. 1801, ugift. Saman m. Faren på Isdahl ????c)Anna Larsdatter f. 1771, g.m. Ole Madsen Wathna (29.01.1795, Vigde i Stord). (Far til Ole var Mads Anderson Wathna) Busett: Husmannsplass under Litlabø (Båtsvik??)Ft.1801: Ole Madsen 28 år, Anna Larsd. 30 år. Barn: Anna f. 1795. Kari f. 180? (= Kari Olsdatter Båtsvik gift med Mathias Jacobson Kallevik, Håvik indre Finnås. Kari og Mathias må ha vore søskenbarn sidan Mathias var son til Jacob Larsen ).d) Jacob Larsen f. 1775, gift 1801 med Synneva Halvardsdatter, Dyvigen.Busett Kallevik under Håvik Indre, Finnås.(ikkje sikre kjelder, stor sansynleghet finn ingen med same namn og f. år i omådet i 1801).e)Sissela Larsdatter f. 1779 d.1807, gift i 1807 med Johan(nes) Olesen Treet, Håvik Indre.Dei fekk ei datter, Sidsel f. 1807. Johannes Olesen seinare busett i Klubben, Håvik y.Skifte etter Zissela Larsdatter 28.oktober 1797, Pollen under Almos:Nemner ektemannen Lars Larsen og barna Lars Larsen, Jacob Larsen, Ingeborg Larsdatter, gifte med Ole Olsen Pollen, Anna L. gift med Ole, husmann på Lillesøen (bøen??) Sille Larsdatter 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen Helga, her fikk jeg en del barn jeg ikke hadde.Sissela Larsdtr Dale var sønnedatter til den Halvard Baltzersen Dale som Bjarne nevner over. Her har jeg en god del dersom noen er interessert.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen Kjellaug!Kanskje du kan sende det du har? Det er ei stund sidan eg jobba med dette. Har ein del, men hugsar ikkje no kor mykje.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Kjellaug, hadde slektningen din noe som bekreftet eller antydet at Halvard Halvardson Digernes var far til Ingeborg Halvardsdt.?Når jeg ser på hvem som opererer som faddere, kan det se ut som at Halvard Baltserson Dale hadde minst fem barn, Lars Vikenes, Baltser Dale, Anna gift med Lars Larson Litlabø, Malene gift med Øistein Grov og Ingeborg gift med Lars Petarteigen. Disse og deres nærmeste opptrer som fadre for hverandres barn. Likedan med andre etterkommere etter Baltser Dale, far til Halvard. Lars Petarteigen er f.eks. flere ganger fadder for Øistein Grov sine barn og omvendt. Vi finner bl.a. Ingeborg Halvardsdt. og broren (?) Baltser Dale som fadder for Lars Litlabø sitt barn.Dette kan neppe være tilfeldigheter, så mye tyder på at Halvard Baltserson Dale er Ingeborg sin far. Finner forøvrig ingen som jeg uten videre kan knytte til Digernes blant fadrene. Ser heller ikke at navnet Helge er brukt i Ingeborg sin etterslekt.Holder en knapp på Hallvard Baltserson.MVH Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Bjarne, nei absolutt ingen kilder her og dessuten har jeg heller ikke noen dat om disse selv eller sjekket noe. Det er derfor mye mulig at du har rett ettersom du har sjekket dåpshandlinger og det hele. Dvs at Ingeborg Halvardsdtr og Lars Petarteigen var søskenbarn, måtte de ikke ha bevilgning for å gifte seg da?Hei Helga, har sendt deg en mail, håper du har samme adresse som sist.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Hei, Du mener vel at Lars Larson Peterteigen og kona Sidselle Larsdt. Dale var søskenbarn. Etter min mening må de ha vært det og det krever vel bevilgning. Ser likevel ingen merknader i kirkeboken om det.MVH Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, selvsagt var det det jeg mente. Det er da derfor merkelig at det ikke står noe nevnt om det i kirkebøkene.For er det slik du mener er Sidsels far og Lars sin mor søsken.I tilfelle hvor skal en slik bevilgning finnes? I Bergen?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her tenker jeg vi har bevis på at du har rett Bjarne: Lenke Ekteskapsløyve ble gidt i 1763 til Lars Larsen Dahle, Storøen og Gidselle Larsdtr Peterteigen, Storøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.