Gå til innhold
Arkivverket

[#64877] Anders (Adamsen ?) Fedjes aner fra Leikanger/Lekanger


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

I mine bestrebelser med å finne anene til en av mine svigersønner - og dermed anene til mine barnebarn - står jeg bom fast når det gjelder Anders - kanskje også Adamsen - som var født den 3 mars 1870 i Leikanger S og F. Han døde i Oslo 24 februar 1952 og gravlagt 2 oktober 1953 i Østre Aker kirkegård. Han var først gift med Thea Pedersdatter fra Øvere Eiker født 1861 og død 1907 i Kråkstad. Han ble senere gift med Inga NN født 1881 og død 1956 i Oslo. Han var bosatt i Kråkstad og Oslo. Av yrke var han snekker og arbeidet på orgelfabrikk. KAN DU ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anders ble født 'uekte' med foreldre Adam Ingebrigtsen Fedje og mor Gjøri Sjursdtr. 30/3-1870 i Leikanger Far til Anders kom frå Berdal.Dette finner du på http://fylkesarkiv.no/Men det går ikke å lage lenke derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her i kirkeboka n° 20: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 9 (1869-1888), Fødte og døpte 1870, side 8. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Adam Ingebrigtsen Bergdal var født 1850, kopi fra S&F fylkesarkiv: År 1850 Kyrkje Fødselsdato 24.2.1850Dåpsdato .. Førenamn Adam Etternamn Ingebrights.Ekte (e) - uekte (u) e Far Ingebright Monss. Munthe R. Far's bustad BergdalFar's yrke Gårdmansfolk Mor Gjertrud Adamd.Merknad Døypt i Hopperstad kyrkje 31/3-50. Adam Munthe Reutz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er litt værre med mora for det er to Gjøri Sjursdtr i Leikanger men ingen kommer fra Fedje, derimot er det en Gjertrud Sjursdtr på Fedje:År 1843 Kyrkje Fødselsdato 23.7.1843 Dåpsdato .. Førenamn Gjertrud Etternamn Sjurd. Ekte (e) - uekte (u) e Far Sjur Eriks. Far's bustad Fedje Far's yrke strandsidder Mor Anne Johnd.Går du inn på Fylkesarkivet og dernest i databasetjenester (oppe til venstre) finner du dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå ser jeg at Gjøri var enke og da har hun vel gifta seg til Fedje, da kan det være denne og hun har nok kalt opp sin mann: År 1864 Kyrkje Vigselsdato 8.6.1864 Namn Anders Anderss. Gjøa Sjurd. Bustad Fedje Bustad i prestegjeld Feios Yrke Varmeland i Sverige. hmddotter Fødselsår 1828 1837 Alder 0 0 Fødd i prestegjeld Varmeland Feios Fødestad Fedje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette ble veldig uklart, Han var født i Sverige i 1828 og hun var altså født 1837, da finner jeg kun en i Leikanger År 1837 Kyrkje Fødselsdato 30.7.1837 Dåpsdato .. Førenamn Gjøa Etternamn Sjurd. Ekte (e) - uekte (u) e Far Sjur Eriks. Far's bustad Rinde Far's yrke ind. Mor Anne Johnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Du har nok funne mora, Kjellaug.På fødte s. 8 i Minestralboka for Leikanger A 9, står på guten: 'Moderns 3. Leiarmål' etc, eller kva ?På Konfirmerte i s. 140, nr 19, i Minestralboka for Leikanger, A 9, står det mor er enke.Då kan ein bruka Bygdeboka for Leikanger, utg i 1979. Gjøa Sjursdtr f. 1837 finn du på s. 660. Gjøa får ein son: Anders f. 1861 m/ Jon Ellendson Husabø, på side 664. Gjøa gift i 1864 m/ Anders Anderson Sjøby frå Vermland i Sverge f. 1828 d. 1865. Ein gut saman: Johannes f. 1864 på same side, 664. Og Gjøa / Gjørid ein gut: Anders f. 1870 m/ Adam Ingebrigtson Berdal på s. 665. ____________________ Johannes, gutan innanfor ekteskapet var skomakar gift 9 ongar og flytte til Myking i Lindås, iflg Bygdeboka på s. 712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var da fint, Jon!Håper at det blir lettere for Per J. Nestås å komme videre nå. Det er nok sikkert en god del i bygdebøkene fra området og kirkebøker er det jo og.Synd at vi ikke kan lenke fra Fylkesbasen lenger, men de har lagt 'haker' i lenkene sine og det går ikke her, da forsvinner alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Foreldra til Gjøa Sjurdsdtr var da Sjur Eriksen Drege f. 1804 og Anne Johnsdtr Rinde f. 1810, de ble gift 13/7-1837 i Leikanger (fra Fylkesarkivet)Foreldra til Sjurd Eriksen Drege døpt 17/1-1804 var Erich Johnsen Drege og Gjøa AnnfindsdtrAnna Johnsdtr Rinde var døpt 10/9-1809 og foreldra var John Gautesson Rinde og Randi KnudsdtrFinner kun en John Gautesson i Fylkesarkivet, han er døpt 16/10-1781 på Vangsnes med far Gaute Monsson VangsnesRandi Knudsdtr døpt på Rinde 26/12-1778 med foreldre Knud Knudsson Rinde og Ana Christophersdtr.Alt dette fra http://fylkesarkiv.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Erich Johnson Dale (1773) og Gjøa Annfindsdtr Drege (enke f. 1783) ble gift i Leikanger 11/7-1803Kommer ikke inn på kirkebøkene nå.Jon Gautesson Vangsnæs (1777) og Randi Knudsdtr Rinde (1787) ble gift i Leikanger 19/1-1807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Foreldra til Adam Ingebrigtsson: Ingebrigt Monsson Berdal (f i Leikanger 1820) og Gjertrud Marie Adamsdtr Reutz (f i Vik 1829) ble gift 21/4-1845Men jeg finner henne ikke i Vik, kanhende hun ble født et annet sted og bare bodde der da de gifta seg.På FS er det noen som har lagt inn at hun ble født 6/1-1829 med foreldre Adam Johansen Munthe Rumor Reutz og Kari Rolandsdtr Tistel: Lenke Dette må selvsagt sjekkes i kirkebok!Ser på Fylkesarkivet at dette paret får flere barn i Vik fra 1831-1838, han var fanejunker, men finner ingen Gjertrud Marie døpt der.Ingebrigt Monsson Berdal ble døpt 15/9-1816 med foreldre Mons Anderson Berdal og Britha IngebrigtsdtrMons Andersson Helland (f 1783) ble gift med Britha Ingebrigtsdtr Berdal (f 1793) i Leikanger 23/5-1813.Men her står det at Mons Andersson Helland ble døpt 3/7-1785 med foreldre Anders Johannessen Helland og Giøri Monsdtr.Alderen varierer jo ofte fra kildene på denne tiden.Brithe Ingebrigtsdtr Berdal ble døpt 25/8-1793 med foreldre Ingebrigt Einersen Berdal og Gunilde Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser det er andre som har denne Adam Johansen Reutz i sin data: LenkeBåde Reutz og Munthe slekta skulle du kunne finne en god del om, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg Gjertrud Marie Adamsdtr Reusch som flytter til Leikanger 1845: År 1845 KyrkjeFlyttedato 21.4.1845Førenamn Gjertrud MarieEtternamn Adamd. ReuschBustad BerdalMerknader Gift med Ingebret Monsson BerdalPå http://fylkesarkiv.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror nok det at Gjertrud Marie Admansdtr er datter til de nevnt i innlegg 14, ved foreldresøk på FS, ser jeg at de får flere barn og deriblant en Kari.Brithe (lagt inn av privatpersoner) 1846: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=500223460451&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeMons 1848: LenkeAdam 1850 (lagt inn av privatpersoner) LenkeMaria 1852: LenkeEli 1854: LenkeJohanne 1855: LenkeJohanne 1857: LenkeJohan 1858 (lagt inn av provatpersoner): LenkeJohannes 1860 (også private): LenkeTorbjør 1862: LenkeGunhilde 1864: LenkeLitt variasjon i dåpen hennes: LenkeKari døpt 13/5-1866: Lenke Ingebrigt 1868: LenkeDet er visst enda flere, men du kan jo sjekke dem selv når kirkebøkene er oppe igjen.Fant og dette lagt inn av en privatperson: Lenke Men hvorvidt det er korrekt, kan jeg ikke svare på. Alt som er på FS (Family Search) må jo sjekkes, kan ofte være en god pekepinne.Ser fødselen hennes varierer og:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen til Gjertrud Marie Adamsdtr i kirkeboka, n° 14: Fanejunker A.M. Reutz og hustru Kari Rolandsdtr Hopperstad (?)sogn: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Vik, Ministerialbok nr. A 6 (1821-1831), Fødte og døpte 1829, side 91-92. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11757&idx_id=11757&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da finner vi vel Adam med foreldre her, merk deg at hans mor heter og Giertrud: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f11417&gardpostnr=5&personpostnr=45#nedre>Lenke og de er fra Hopperstad sogn, så det var nok rett over.Og det stemmer for her blir Adam Munthe døpt 12/3 - 1799 med foreldre Jan Reutz og Gietru Maria Sæbøe.Jan og Johan ble ofte vekslet om hverandre, men det vet du nok.Øverst på høgre side:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Vik, Ministerialbok nr. A 5 (1787-1820), Fødte og døpte 1799, side 108-109. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen til Kari Rolandsdtr Tistel 18/12-1804 (høgre side, 3. handling): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Vik, Ministerialbok nr. A 5 (1787-1820), Fødte og døpte 1804, side 154-155. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11756&idx_id=11756&uid=ny&idx_side=-79>Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldre: Roland Guttormsen Tistel og hustru Thorbiør JonsdtrDa har du ihvertfall 8 generasjoner bakover og begynt på den 9.Håper at dette ikke virker for rotete og at du greier å følge med når du kommer inn her igjen-:)Her er Roland Guttormsen Tistel 23 år gammel med foreldre i 1801, han er enda ugift: LenkeHer er Torbiør Jonsdtr 16 år gammel med far og stemor i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Ja jeg har ikke latt høre fra meg på en stund. Ganske enkelt fordi jeg er stum...stum av av beundring. Ja jeg er ikke bare stum....jeg er imponert. Ja og så har jeg hatt feil på maskinen. Nå må jeg ta pause og gå igjennom det stoff som nu foreligger...takk...takk hilsen PerPS jeg er fortsatt åpen for mer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bare hyggelig å kunne hjelpe, Per, dette er som et puslespill!Her har jeg summert opp det vi har funnet så langt, 20 er far til 10 og 21 er mor, osv... Da kan alle lett se hva som mangler!1. Anders Adamsen 18702. Adam Ingebritsen Berdal 18503. Gjøri Sjursdtr Rinde (g til Fedje) 18374. Ingebrigt Monssen Munthe Berdal 18165. Gjertrud Marie Adamsdtr Reutz 18296. Sjurd Eriksen Drege7. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er nok Gjøa Annfindsdtr Drege i sitt første ekteskap (n° 13 over) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f11419&gardpostnr=53&personpostnr=1481#nedre>LenkeDa er det å finne ut hvor hun kom fra ved å sjekke hennes ekteskap med Siur Bottolovsen.Nederst til høgre hennes ekteskap med Siurd Drege i 1790: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Leikanger, Ministerialbok nr. A 4 (1770-1791), Kronologisk liste 1790, side 194. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.