Gå til innhold
Arkivverket

[#64878] Sjanna bøker for Borgund MR


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Jeg savner de skanna bøkene fra Borgund MRJeg ser at mye er digitalisert, men det er ikke som Skanna kilder.Er det noen spsiell årsak?Når vil eventujellt disse bøkene bli Scanna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg har lett og lett etter originalkildene (korkebok / Klokkerbok for dette ekteskapet)LenkeMellom Markus Alfred Jørgensen og Stina Anna Kornelia Andreasd. viet 27.6.1909Hvilken kirkebok og hvilken lenke ?Jeg har studert Borgun og Ålesunjd så langt det har vært mulig men føler at her er det flere hull rundt / etter 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så vidt jeg kan se, er alle kirkebøker som tidligere har vært mikrofilmet blitt skanna og lagt ut. Kan det tenkes at registratorene har hatt tilgang til ikke-avleverte kirkebøker? Ifølge dokumentasjonen til databasen er det en Olav Myklebust som har vært arbeidsleder - kanskje han kan gi svar? Hans e-postadresse er olavm[krøllalfa]hivolda.no.En mulighet er at den aktuelle boka aldri har vært mikrofilmet. Da har den falt utenfor rammene for vårt prosjekt i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg går ut fra at dere har full oversikt over hvilke bøker som aldri har vært mikrofilmet og dermed vet nøyaktig hvilke kirkebøker som totalt ikke har blitt skannet.Det er jo ingen andre enn dere som vil ha den oversikten.Det kunne vært veldig bra om 'prosjektet' også laget en full oversikt olver alle kirkebøker som ikke er filmet/skannet og la tilgjengeliig en lik oversikt.Vi som brukere vet ikke, så den ballen må spilles over til dere.Men konkret til mitt eksempel må den finnes en bok i og med at Sulaprosjektet har tatt med data i sine baser som ikke ligger som skanna og tilbjengelige kilder. ?Jeg antar at RA tar den nødvendige kontakt med Prosjektleder. Og at eventuelle svar er offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei OttoJeg viser til Svein Warbergs sitt svar om KLOK 528C14 for Borgund som gjelder åra 1899-1922 med K/D 1900-1922 og V 1899-1918, som ser ut til å være boka du søker etter: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

For ordens skyld har jeg forhørt meg med Arnfinn Kjelland ved Høgskolen i Volda. Han kunne fortelle at databasene er laget på bakgrunn av eldre avskrifter, utført av Borgund bygdeboknemnd (på 1930-tallet). Delvis ble disse avskriftene gjort ved Statsarkivet i Trondheim, men i tilfellet disse 'unge' vielseslistene er det grunn til å anta at bygdeboknemnda fikk tilgang til kirkebøker hos sognepresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Kan ikke se at dette gir noe svar.Den omtalte vielsene er angitt i databasen til Sulaprosjektet. Denne vielsen er ikke så ung og ligger da innenfor grensene. Det er i Sulprosjektet ikke angitt hvilken bok dette er fra.Videre er det angitt (også i bygdeboka) at far til Alfred utvandret i 1890. Dette er jeg ikke i stand til å finne i noen kirkebok i aktuelle området.Jeg står derfor fortsatt ved min påstand at det er kirkebøker som ikke er skannet og det burde være en klar oppgave at det offentliggjøres hvem dette er. At noen har digitalisert deler/hele kirkebøker, er ikke noe forsvar for at kirkebøkene ikke Scannes. Digitaliserte kirkebøker (uansett hvem som gjør jobben) er sekundære kilder og har ofte ikke referanser i virkelig primærkildene.Videre vil jeg da sikker på linje med Magne, vente på KLOK 528C14 !!Finnes det mange slike eksempler som RA/SA vet om? Da burde dette offentliggjøres.Sant så si så skaper det ekstra frustrasjon for oss brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

La meg slå fast følgende:1) Arkivverket kan ikke digitalisere kirkebøker som ikke er avlevert.2) Arkivverket kan ikke holde oversikt over ikke-avleverte arkiver i forvaltninga.3) Den aktuelle databasen ligger i Digitalpensjonatet (DP), og om noen har spørsmål om databasene i DP, må disse rettes til opphavspersonen(e).Gjennom Felleskatalogen (Lenke) arbeider Arkivverket med å utarbeide en fritt tilgjengelig oversikt over etatens arkivbestand. Dette arbeidet er imidlertid ikke ferdig, og arkivet til Borgund sogneprestkontor er blant det som mangler. Når dette arbeidet er ferdigstilt, vil det bli mulig å se hva som er avlevert og hva som er digitalisert (og det vil altså ikke begrense seg til kirkebøker).Prosjektet skanna kirkebøker har de mikrofilmede kirkebøkene som ramme. Mikrofilming av kirkebøker opphørte i 2004, men avleveringene har naturligvis fortsatt etter det. Vi har etterskannet - direkte fra papir - en del kirkebøker som er avlevert etter 2004, vesentlig fra distriktene til Statsarkivet på Hamar og Statsarkivet i Kongsberg. Vi planlegger å følge opp dette, men vår kapasitet på skanning fra papir er foreløpig relativt liten, og vi har andre prosjekter som må gå foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Takk for svar.Burde ikke punktene 1-3 være naturlig at Arkivverket hadde oversikt over?Da får man gå løs på Sulaprosjektet for å få bedre underlag.Jeg har imidlertid noen ankepunktHvorvidt en kirkebok er på film eller ei skulle ikke ha betydning for hva som skannes.Med tanke på at vi snart får FT1910 burde alle kirkebøker fremover til dette tidspunkt vært skannet uansett om de ligger på firlm eller ei.Et annet punkt er alle digitaliserte databaser med utgangspunkt i f.eks. Kirkebøker o.l. Her burde det gis skikkelig referanse til originalkilden. dette synes å mangele i flere digitaliserte kilder som er avgitt.Så må mitt høyeste ønske bli at Helgelands- og Mørekysten blir oppdatert så snart som mulig med hensyn til skanna kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

2) Det ville nok vært overkommelig å skaffe oversikt over hvilke kirkebøker som ligger ute i menighetene, men det er et spørsmål om prioriteringer og nytte. Ikke-avleverte kirkebøker utgjør en marginal del av det papirbaserte materialet som Arkivverket skal motta i åra som kommer. For Arkivverket er det viktig å kunne kalkulere hvor mange hyllemeter som vil bli avlevert innen så og så lang tid - ikke nøyaktig hva som kommer til å fylle disse hyllemeterne.Jeg er gjerne enig med deg i at det ikke skal ha betydning for skanning hvorvidt ei kirkebok er mikrofilmet eller ikke, men det er en gang slik at vi bare har én papirskanner, og den bruker vi nå til å skanne tinglysningsmateriale (noe vi er forpliktet til). Kirkebøker som ikke foreligger på mikrofilm, må derfor vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En generell merknad.De som driver med slektsgranskin i stor og liten forstand er kikebøker noe av det som ofte brukes. Jeg antar at dere ser besøksfrekvensen på disse søkene via nettet.En ting er at det ikke er skannet og ligger på nettet. Noe annet er at de finnes men oversikten er ukjent for de fleste. Gudene vite hvor mange som har lett etter personer, og så viser det seg at dette ligger tilgjengelig, men er ikke på film eller skannet og kun tukgjngelig ved besøk på SA eller i respektive prestekontor.Jeg tror frustrasjonene bland folk ville bli mindre ved at dette var offentlig.Jeg er klar over at dette krever ressurser og deter behov for prioriteringer, men for brukerne (den stor norske befolkning) er oversikt over hva som finnes er første steg i riktig retning. Så blir neste steg at disse digitaliseres og her trenger man mer ressurser. Medvirkning av brukerne kan her sikkert gi et passende press ppå bevillende myndigheter.For øvrig synes jeg det er trist at det hele tiden vises til mikrofishene og de mangeler man også har der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heisiden Otto Jørgensen loste meg hit legger jeg inn en kommentar her om registrering av offentlige papirer og digitalisering.kanskje det er noe for DIS sine avdelinger rundt i landet å besøke de forskjellige kontorer og samle inn opplysninger. Man har jo ikke bare kirkebøker men og protokollene på kirkegårdene rundt i landet, for ikke å snakke om arkiv til sorenskriver, Lensmann og kommunei dag er jo fotografering digital så man behøver jo ikke å ta veien via film. for ikke å snakke om at tekniker for å få fram skrift som nesten er bort er blitt atskillig bedre i det siste.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.