Gå til innhold
Arkivverket

[#64888] Hans Olai Janssen og Ane Pettersdatter, Rødøy


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hanssen

Hei!Håper noen kan hjelpe meg med Hans Olai Janssen (Joenssen) og Ane Pettersdatter, Rødøy/NO. De ble gift i 1808 i Rødøy.Hans har jeg funnet ut ble født i 1781, Ottervær, Rødøy. Og faren het Joen Anderssen. Stemmer det? Eller kan det være den Hans Olai Johansen, f. 1785, Waaga, Rødøy. Far: Johan Hendrichsen? Har funnet de to på døpte i Rødøy 1739-1824 på Digitalarkivet.Har ikke noe årstall eller foreldre på Ane Pettersdatter.Har bare funnet 2 barn av Hans og Ane.1. Ingeborg Anna Hansdatter, f. 29 jun 1820, Einvik eller Kvalvik, døpt: 9 jul 1820. Konfirmert: 25 jun 1837. Gift 1. 5 nov 1843 med Marcus Nielsen, som døde 31 okt 1853. De hadde i alle fall 5 barn. To barn utenom ekteskap med Christen Nilsen, som døde 26 apr 1859. Gift 2. gang Niels Pedersen fra Hardanger. De bodde på Sneen i Meløy Sogn i Rødøy i 1865. Når døde Ingeborg?2. Johanne Margrete Hansdatter, f. 22 mai 1825, Kvalvik, døpt: 25 mai 1825, 3 jul 1825. Konfirmert: 20 jun 1840, bodde da på Årnes i Rødøy. Gift: 9 jun 1851 med Andreas Johannessen, f. Fosnes (NT?), bodde i Breivik i Rødøy. 1865: Bodde på Tjong, Rødøy. 3 barn i FT1865. Når døde Johanne?Hadde Hans og Ane flere barn?Er takknemlig for all hjelp om Hans og Ane sin familie og aner!Mvh Beate Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

For det fyrste: Hans Jansen er ikkje det same som Hans Jonsen. Jansen = Johansen. Du finn svar på nokre av spørsmåla dine ved å bruke basar som er lagde inn på Digitalarkivet. Kyrkjebøker for Rødøy er transkriberte og ligg føre i søkbar form. Der finn du i samband med giftarmålet i 1808 at Hans Olai bur på Tjong i Rødøy og Ane/Anna bur på 'Osen', dvs. Værnesosa i Rødøy. Militære manntal for Rødøy 1809-1835 finst i tilsvarande form. Søkjer du på Hans Johansen, finn du han på Nedre Tjong i 1809, 23 år gamal. Dette må vera mannen til Ane/Anna. Manntalet 1809 viser dessutan at Hans er født i Våga. Ser vi det i samanheng med oppgitt alder i 1809, finn vi at han må vera son til Johan Henriksen i Våga, i samsvar med eit av alternativa dine.Leiter vi etter Anna Pettersdtr i folketellinga 1801, finn vi henne truleg som tenestejente på Nedre Tjong, 18 år gamal. Der har du kanskje ein bakgrunnsfaktor som har påverka det seinare giftarmålet. Etter alderen burde ho vera født om lag 1783. Undersøkjer vi kyrkjeboka for Rødøy, finn vi berre ein aktuell person, den Ane Pettersdtr som er døypt i 1785, som dotter til Petter Pettersen Ringen i Rødøy. Det kan vera at dette er rette personen, men då må vi kunna kople denne Ane til ho som giftar seg med Hans Olai i 1808. Eg har ikkje annan informasjon om den nemnde Petter Pettersen som eventuelt kan kopla han til kona til Hans Olai. Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei! Tusen takk for hjelpen! Det hjalp meg å luke vekk han jeg egentlig trodde det var...Er ikke kjent i Rødøy, het det Osen, eller Værnesosa på den tiden? Og er Ringen ett gårdsnavn i Rødøy?Er det noen som vet om Hans og Ane/Anna fikk noen barn før Ingeborg?Er det noen bygdebøker for Rødøy? Har funnet ut at denne siden er veldig fin http://www.lineset.net/slekt/no/Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Gården heter Værnesosen den dag i dag, og det har den hett langt tilbake i tiden. Osen er en kortform.Værnesosen ligger like innenfor Sørvernes, og neste gård innover mot Værangfjorden er Esjeholmen.Ordet 'os' er hankjønn i den lokale dialekten. 'Osen' er derfor antagelig nominativ og ikke dativ (som f.eks. et annet lokalt gårdsnavn, Kisten, avledet av Kista, vannet som gården ligger ved; det ble sagt 'i Kisten,' og preposisjonen 'i' tok dativ på den tiden). Jeg har aldri hørt at noen har sagt 'Værnesosa' eller 'Osa.'Ringen er et gårdsnavn i Rødøy. Det var to gårder, Inder-Rengen og Ytter-Rengen, som lå på henholdsvis innersiden og yttersiden av øya Renga (utt. rengjæ). 'Ringen' er en forfining av 'Rengen.' Man sa 'i Rengen,' og det ble 'Rengen' istedetfor 'Renga' fordi preposisjonen i som sagt tok dativ. (Et tilsvarende tilfelle er at man sa 'i Sjåvikjen' om den gården som ligger ved bukta Sjåvika i Værangfjorden, men da mine bestefedre begynte å bruke gårdsnavnet som slektsnavn engang tidlig på 1900-tallet, droppet de den bestemte artikkelen. Slik kan det gå her i denne verden!)Du kan forresten finne beliggenheten av Renga ved å bruke Google Earth. Finn Lofot-øyene, og tenk deg at du bruker an passer. Sett spissen av passeren hvor Lofot-øyene møter fastlandet i øst, og tenk deg at du trekker en buet linje fra Røst inn mot fastlandet. Da kommer du omtrent dit du skal. Renga ligger litt sørfor Rødøya og litt lenger inn mot fastlandet, men ikke mye.Rødøy har ikke bygdebok, men dersom du har andre aner i Rødøy kan jeg kanskje hjelpe deg. Bare send mail til sjavik@u.washington.edu.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Jan: Tusen takk for den infoen, er ikke så lett å vite slike ting, når en ikke er kjent i det området :O)Trond: Fin side, så litt på den i går, og skal se mer på den i dag :O)Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.