Gå til innhold
Arkivverket

[#64889] Andreas Jacobsen Mosgaard, flyttet fra Kongsberg?


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Andreas ble født i 1716 som sønn av understiger Jacob Jacobsen og Marthe Hansdatter. Jacob Jacobsen var bror til bl.a. Anne Sabine Jacobsdatter, som ble gift med David Stephansen Koth (1679 – 1758), deres foreldre har jeg ikke funnet. Jacob Jacobsen var død før 1738, jeg har ikke funnet skiftet etter ham. Men ved Andreas vielse 22. nov 1738 kaller han seg Andreas Jacobsen Mosgaard. Han hadde, som den eneste av søsknene, tatt familienavnet til stefaren, Claus Clausen Mosgaard. Mosgaard var født i Flensburg og arbeidet i gruvene siden ca. 1721.Ved skiftet etter Mosgaard 20/10/1742 var foruten Andreas, brødrene Hans Jacob og Lorentz nevnt, det sies ikke om flere søsken var i live eller om noen av dem hadde barn. Marthe Hansdatter døde i Kongsberg i 1748, noe skifte etter henne eksisterer trolig ikke.Andreas’ utvalgte het Gunhild Gulbrandsdatter. Jeg har ikke klart å finne ut noe om hennes opphav.Sønnen Claus Andreasen Mosgaard ble døpt i Kongsberg Dom. 12 p. Trin. 1739, og fadderne var Claus Moesgaards K(vinne) Marthe, Annecken Diderichsd., Jørgen Dessou, Hermand Hansen og Hans Jacob Jacobsen. Jørgen Dessou var overstiger, og jeg kan ikke se at han hadde noen slektskapsrelasjon til familien. Hans Jacob Jacobsen var bror til Andreas, nevnt i skiftet etter stefaren. Jeg tror også at de to siste fadderne hadde en slektskapsrelasjon til Andreas. Annecken Diderichsdatter har jeg mistenkt for å være identisk med Ane Didriksdatter, datter til Didrik Jensen og Else Jacobsdatter. Om Else Jacobsdatter heter det i skifte etter Sjul Hansen Popp i 1752 at hun hadde vært gift med Popp for 20 år siden, før det hadde hun vært enke etter Didrik Jensen i 16 år. Else passer derfor aldersmessig som en søster av Jacob Jacobsen og Anne Sabine Koth. Herman Hansen har jeg gjettet på at må være en bror til Marte Hansdatter. Om han er identisk med smedmesteren med samme navn på Kongsberg vet jeg ikke.Det påfallende her den tilsynelatende totale mangelen på representanter fra Gunhilds familie. Det kan tyde på at Gunhild var innflytter.Det neste påfallende her er at jeg verken har funnet dåp til noen søsken til Claus Andreasen, eller noen begravelsesoppføring på noen av foreldrene i Kongsberg. Kirkebøkene for Kongsberg er ikke de enkleste, så jeg kan selvfølgelig ha oversett oppføringer.Claus gifter seg 30/6/1764 med Karen Thomasdatter Wee. Blant fadderne til de åtte barna er Wee-familien fra Årdal representert, likeens barna til Hans Jacob og Lorentz, og et stort innslag ser ut til å være naboer og kjente. Men jeg ser ingen mulige søsken til Andreas eller Gunhild blant fadderne.Min hypotese er derfor at Andreas og Gunhild flyttet fra Kongsberg da Claus var liten, muligens til et av satellitt-verkene. Etter forholdsvis kort tid døde en eller begge, og Claus kom tilbake og ble oppfostret hos en av onklene sine. Hantok siden arbeid i gruvene, og han død på Kongsberg i 1786. I ren desperasjon setter jeg hypotesen ut på prøving. Er det noen der ute som kan bekrefte eller avkrefte hypotesen min? Eller på annen måte fylle inn hullene i historien?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

I manntallet fra 1765 finnes Claus Mosgrund (trolig feillesing fra kilden, skal være Mosegaard). Han er Oberslemmer, 25 år, har jobbet 16 år, er gift og bor på Bergstaden.Videre finner jeg en Gulbrand Andersen Mosgrund. Han er oppgitt å være 22 år, Malmløper, har jobbet 10 år og bor hos moren som er bergmannsenke.Begge guttere har oppgitt Kongsberg som fødested.Har du lett i kirkebøkene for Sandsvær og Flesberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Har du sett dette skiftet Lenke Det må vel være Andreas Jacobsen og Gunhild Gulbrandsd. som er nevnt her? Hun skal da være nestsøskenbarn (tremenning?) av Ole Erichsen Døhl (eller av hustruen?)Ifølge manntaller 1732 var Ole Eriksen Døhl 22 år og født i Oppland. Han bodde hos foreldrene. Man kan gjette på at faren var Erik Hansen 68 år født i Gudbrandsdalen, jobbet 22 år ved sølvverket. Men dette hjalp deg vel ikke noe særlig videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Tusen takk, Bjørg, her faller mye på plass.Som så mange ganger før, min fantasi har ikke klart å holde følge med sorenskrivernes (eller for den saks skyld prestenes) ortografi, Det skiftet omtaler helt sikkert Gunhild Gulbrandsdatter.Om jeg ikke tar helt feil (PC-en med mest data på er til reparasjon) inneholder skiftet flere kjente. Jeg mistenker i alle fall Johanne Lorentzdatter og Jacob Lorentzen for å være søskenbarn av Claus og Gulbrand, barn av Andreas eldste bror. Dersom dette stemmer, vil Gunhild være beslektet med Ole Eriksen Døhl, og tingsvitnet på Midtvold Tingstue, nevnt i skiftet, bør kunne si noe mer presist om slektskapet.Dette er ikke eneste eksempel på gifte innen familien jeg har funnet i denne slektskretsen. Claus sønn Thomas giftet seg med datter til morbrorens tredje kone.Hvis jeg kunne bry deg med en ting til, kunne du ved anledning slå opp i 1765 og finne alderen på Jacob Lorentzen, slik at jeg kunne verifisere gjetningen min?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Eneste J.L. i 1765-manntallet er denne: Jacob Lorensen, Sjaktstiger, 48 år, arbeidet 37 år, gift, 2 sønner i arbeid, 1 datter, hus på Dyrmyr grunn.Eneste J.L. i 1771-tellingen: Jacob Lorentz, hauer med fyr, 80 år, født i 'Saksen', arbeidet 30 år, gift, 7 barn.NB! Manntallene er ikke fullstendig, og alder kan være flere år feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Takk. Den er den første som er mest nærliggende, men det stemmer ikke helt. Lorentz er oppgitt 28 år i eksaminasjonsmanntallet, dvs født ca. 1704. Han skulle da være 12-13 år da Jacob ble født, det tror jeg ikke helt på.Men som du skriver, alderen kan være feil både i 1732 og 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Det har du helt rett i.Men der ryker hypotesen min. 'Min' Lorentz Jacobsen var i live ved stefarens skifte i 1743, så han kan ikke være identisk med Andreas bror. Derimot har jeg notert at en Lorentz Jacobsen opptrådte mange ganger som fadder til Jacob Jacobsens barn, og ført ham opp som en mulig bror til Jacob. Ut fra 1711-tellingen skal den eldste Lorentz være omtrent jevngammel med Jacob, de kan faktisk være tvillinger.Og skiftet viser i alle fall at Gunhild ikke kan være nestsøskenbarn med Johanne Lorentzdatter, dvs at slektskapet må være til Ole Eriksen Døhl. Er det noen leser som vet hvor i Gdbrandsdalen Midtvold Tingstue ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Søskenbarnet til Ole Eriksen Døhl som er nevnt i skiftet er kalt Anders Soelseet. Jeg finner i 1801 at det er en gård i Gausdal som heter Solset. Kanskje det er et spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.