Gå til innhold
Arkivverket

[#64894] Mannskapsliste Frøy 17.5.1895


Gjest Jostein Bø
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Bø

Ja det stemmer det Arnfrid. Fekk og eit bilete av han frå Amerika. Staseleg kar med ein svær mustasje. Han hadde og ei syster, Lotte Lydia f. 1865. Om det kom fleire syskjen veit eg ikkje.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men hvordan dukket dette med Hosanger og Vemork opp. Det forstår jeg fortsatt ikke. Var det fantasi. Hvilket takkebrev fikk de fra Kong Håkon?A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Det med Hosanger var det eg som bragte på bane sidan eg fann ein der innne med dette namnet som var sjømann i den aktuelle tida. Det med tungtvannsaksjonane (Heltene fra Telemark) er ein realitet. Det var takkebrevet frå Kong Haakon som bragte dette på bane. Ein kopi av brevet familien fekk frå Kongen er plassert saman med memorialen for Christian i dette vesle 2 cellers fengselet, som no er ein sokalla roadside attraction til Route66 og brevet omhandlar denne aksjonen. Så det er nok ingen fantasi. Diverre gjekk dette meg hus forbi då eg passerte i sumar.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Reidar - Eg veit ikkje meir om Lillesandbarken Frøy og han eg snakka med på sjøfartsmuseet visste heller ikkje noko om rederiet, så eg vil tru det er borte, men det kan jo vera entusiastar i Lillesand som veit meir. Men eg vil tru om Christian var mannskap på Frøy er nok den frå Sandnes den mest aktuelle sidan han var barnefødt der. Har prøvd å finna ut om dampskipet Frøy frå Bergen deltok i Amerikafarten, men finn ingen ting om denne båten.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Litt vedr. dyptgående i innlegg 5, 6 og 7 og helt uten betydning i denne saken, men ser at Slagskipet 'Deutschland' som besøkte norske fjorder i 1934 med Hitler ombord i lospapirene hadde et oppgitt dyptgående på '63 desimeter', og dette skipet var vel også rimelig stort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Må stille et litt dumt maritimt spørsmål igjen, i en faksimile av lospapirene fra 'cruiset' til 'Deutschland' i norske fjorder i april 1934 er det en post som kalles 'Ettmålsbetaling', og lurer på hva det betyr? Beklager at det blir litt på siden av det opprinnelige temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I siste nr av 'Vi Menn', julenummeret, det er interessant lesning om denne 'cruiseturen' i bladet, så du får løpe og kjøpe så får du med så mye mer. Jeg vet ikke hvordan det er å legge ut slikt fra bladet her? Lurer på hva slags tur de egentlig var ute på, det er det visst egentlig ikke funnet ut av, for de stanset ikke på denne ferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Gunnar, hvis du får tak i bladet så kikk litt på det store bildet av mennene på dekket der de ligger på Sognefjorden med Balestrand bak seg og legg merke til hakket og arret i nakken på Admiral Erich Raeder, det ser ut som han må 'ha vært nære på' en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.