Gå til innhold
Arkivverket

[#64898] Berthe Jensd. og Anders Johannes, Stange/Christia m/fam. tydehjelp / annen hjelp


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Ved sønnen Johan sin dåp 21 mai 1854 i Stange kirke (Nr. 67 Johan f. 7 okt. 1853) står det:Anders Johannesen f. tiden paa Christiania Tugthuus for .............. og Berthe Jensdtr. Skabberudeie. Inderst. Hva står det?De fikk flere barn: Jens f. 27 nov. 1858, Høisveen, Stange, Edvard f. 8 okt. 1860, Høisveen, StangeBerthe dør før 1865, for jeg antar det er hennes barn vi finner i 1865: Carl Andersen 3 år , Smedgaden, Oslo f. i Grønnerløkken. Fosterbarn hos Ingebret Brønils Stenhugger og kone Marthe.Både Jens og Johan finner vi i Øvre Gade, Gamle Akers Menighet, Christiania, som fosterbarn hos to forskjellige familier.Anders Johansen finner vi som enkemann og stenhugger i Store Vognmandsgade - Vor Frelsers Menighet- sammen med sønnen Edvard Andersen 5 år, pleiebarn.Hvilken kirke i Oslo tilhører Grønnerløkken? Hvilken kirke i Oslo tilhører Smedgaden?Kan noen finne ut av når Berthe Jensdatter døde?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Arnvid!Takk skal du ha!Mon tro hva straffen var for det. Stakkars familie. Det var vel kanskje derfor de dro til Christiania, for å slippe folkesnakket. Godt det ikke var noe voldelig i alle fall, siden Berthe døde før 1865. Kanskje hun døde i forb. sønnens fødsel i 1862/1863.Vennlig hilsen Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

HeiVil bare nevne at det er mine tipp-oldeforeldre Jens og Maren som tok seg av Jens Andersen i Øvre Gade på Grünerløkka. Jeg vet at Jens Andersen ble boende hos - og deretter holdt kontakten med - min familie i flere år fremover.I 1876 er det en Handelsbetjent Jens Andersen oppført som fadder ved dåpen til Jens og Marens sønn. Og i 1880 er det en Kontorist Jens Andersen som er oppført som vitne på et dokument skrevet av stefaren Jens (se bilde).Jeg har et fotoalbum hjemme etter Jens og Maren, men vet dessverre lite om hvilke personer som er avbildet. Men ser ikke bort i fra at Jens Andersen og evt. broren Johan (eller andre i deres familie) er blant de avbildede.Mvh Håkon

bilete5999.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Carl Andersens dåp?Steenhugger Anders Johannesen og Hustru Berthe Jensen, Grûnerløkken, har sønnen Carl Adolph Ingemand til dåpen 25. mai 1863 i Gamle Aker kirke. Han er født 7. oktober 1862. Fadderne er Johanne Jensen, Marie Jensen, Niels Jensen og Martinius Jensen.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 1 (1861-1865), Fødte og døpte 1863, side 71. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Den 3. mars 1865 døde Kone Berthe Jensdtr, 48 år gl., bopæl Grûnerløkken, av kopper på Koppelasarettet. Hun ble begravet 6. mars 1865.I innføringen under står det at pikebarnet Marie Andersdatter fra Grûnerløkken døde 2 timer gammel på Koppelasarettet 2. mars 1865. Hun var født 3 måneder for tidlig, og hun ble begravet 6. mars 1865.Det står litt forskjellig i kirkeboken og i klokkerboken, men jeg antar at Marie var Berthes datter.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 2 (1864-1872), Døde og begravede 1865, side 317. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=594&idx_id=594&uid=ny&idx_side=-322>LenkeKildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Klokkerbok nr. 1 (1861-1868), Døde og begravede 1865, side 267. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Tusen takk til dere begge!Håkon: Dette var spennende. En takk til din familien som tok seg så godt av Jens. Har har tydeligvis greid seg bra! Ikke alle hadde det like lett hos pleieforeldre.Kjempeartig med underskriften til Jens!Jeg har desverre ikke noe bilde av Jens, men av Jens sine fettere. Jeg er etterkommer etter Berthes bror Kristian, som fikk tre sønner: Jørgen og tvillingene Ole og Albert. Disse var svært like. Jeg har et bilde som jeg tror er deres far Kristian, men som jeg ikke har fått bekreftet. Disse kan jeg sende til deg, hvis du er interessert.Laila: Takk for at du har funnet både dåp til Carl Adolph og Bertes begravelse. Da fikk de et barn til, selv om det ikke vokste opp. Ser ut som de bodde på fattighuset.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Takk for det, Anne KarinOg flott av Laila å finne akkurat den informasjonen som manglet for at historien skulle henge sammen. Utflyttede fra Stange er for øvrig digitalisert her i Digitalarkivet, men der fant jeg ikke denne familien.Jeg tar gjerne imot et bilde av ham du tror er Kristian, Anne Karin. Skal bli spennende å se om ham ligner på noen i albumet mitt - og uansett morsomt å ha. Epost: hhavik@gmail.comHvis det er greit legger jeg gjerne ut her noen små bildeversjoner jeg har liggende av fotoene i albumet mitt. Kanskje du eller noen andre kjenner igjen noen av de avbildede?mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Bare fint om du vil legge ut noen bilder her. Blir spennende å se.Jeg legger ut bildet av Kristian?? her også så kanskje noen kjenner han igjen.Bilde av tvillingene og Jørgen sender jeg deg via e-post.Mvh Anne Karin

bilete6001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Og her kommer det så mye som 9 innlegg på rad fra meg med en samling bilder i hver.Bildene er i all hovedsak fra Kristiania, tatt mellom ca. 1860 og slutten av 1890-tallet. Hadde vært spennende hvis noen gjenkjente noen av de avbildede.Her kommer første bildesamling:

bilete6002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Håkon!Så mange flotte bilder!Men desverre kan jeg ikke hjelpe deg med navn på noen av dem.Har selv en del gamle bilder og har 'huket tak i' en del eldre slektninger og andre etterkommere for å få navn på dem. Har lyktes med mange. Men har fortsatt noen bilder igjen uten navn.Men kanskje noen vet andre måter for hvordan man kan finne ut av navn på gamle bilder?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Kjempeflotte bilete. Synd at dei er beskårne slik at fotograf og stad ikkje kjem fram, slik som i (9). Som oftast står det nederst på framsida i tillegg til på baksida av kartongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Ja, Gunnar, dessverre beskar jeg i sin tid de skannede bildene slik at man ikke får sett fotografen. Men de fleste er som sagt tatt i Kristiania på siste halvdel av 1800-tallet.Hvis det er noen spesielle bilder noen har spørsmål om, kan jeg sjekke originalen i forhold til fotostudio o.l.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.