Gå til innhold
Arkivverket

[#64900] HVOR finner en HVA i arkivene


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Jeg har prøvd å bli litt bedre kjent med hva som finnes i arkivene, og hvor det finnes ved å søke i Felleskatalogen for Arkivverket: [url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/oversikt/internett.html>LenkeNoe av det jeg fant har jeg tatt vare på ved å legge det ut på en blogg. Jeg har prøvd på finne mest mulig skifter og militære ruller, samt de mest vanlige manntall/skattemanntall. Jeg synes dette har vært en god hjelp for å finne ut hva som finnes for de områdene jeg er mest interessert i. Det finnes sikker mer både av skifter, militære ruller og manntall. Tips ønskes!Jeg har også tatt med noen eksempler på hva en ellers kan finne.Om bloggen kan være av interesser for andre så finnes den her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var en flott oversikt det der, men hvis noen skulle trenge å se kildene på mikrofilm så finnes oversikter over tingbøker, skifter og pantebøker søkbare under Fylkesbibliotekene iallefall for Buskerud, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Nordland og sikkerot også for andre fylker. Det er sikkert også annet materiale som er mikrofilmet, og blant annet gjelder det for Helgeland og Lofoten 1806-1835 når det gjelder militære ruller. For oss som bor langt ifra noe arkiv er dette foreløbig eneste mulighet til å få sett slike kilder. Nå blir vel noe av dette utlagt på Digitalarkivet etterhvert. Det er mulig at en også kan finne oversikt over andre kilder med mikrofilmnummer i nevnte fylker og andre fylker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei KariFelleskatalogen er fine saker. Jeg håper at den planlagte oppdateringen snart kommer. Felleskatalogen er en form for 'uttrekk' fra en katalogdatabase som heter Asta, og i Asta ligger det mye registreringer som har kommet til siden forrige oppdatering av felleskatalogen.Beste hilsner fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Mikrofilmregistre finner en også her: LenkeDet er mange som kommer langveisfra til arkivet. Da er det fint å ha en god plan for hva en skal se på. Felleskatalogen er til god hjelp. Håper den snart blir oppdatert slik Tor nevner. Det går an å bestille arkivalier på forhånd. Da sparer en litt tid på lesesalen.Et tips om en kilde som kanskje ikke er så velkjent: I arkivet ”Den geistlige juristiksjon” er det protokoller fra Konsistorial- og tamperetten. Her finnes rettssakene hvor ugifte mødre stevnet barnefaren om hun hadde blitt besvangret under løfte om ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.