Gå til innhold
Arkivverket

[#64904] Gamle S/H negativer.


Gjest Rolf Theodorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Theodorsen

Jeg bruker en scanner Cannon D660U til å lage bilder, men jeg strever med å få til positive utskrifter. Negativene er 6'x9' og bruker Windows Vista. Er det noen som har tips for hjelp vil jeg bli svært glad. Hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Du kan gjøre disse om til positive i et bilderedigeringsprogram som f.eks Adobe Elements og Paint shop pro og lignende. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Dine store 6x9 negativer blir ganske enkelt for store for denne skanneren. Den kan ta 'vanlige' 135 mm slides og 135-striper, for da 'gjennomlyser' den lysbildet eller negativet. Uten gjennomlysing vil ikke skanneren klare å få til noe særlig ut av dine store negativer, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Canon 8800 F kan ta slike formater, hvis ikke kan du i nøden scanne negativene i seksjoner og sette bildene sammen i f.eks Photo stich. Det har jeg gjort før jeg fikk Canon scanneren, men det bør ikke være mange bilder det gjelder. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Hei og takk! Hvis Cannon 8800F lager gode pos. bilder er vel det kjøpet da? Ser på internet at laveste pris er 1409,00 sending, er den akseptabel? Ellers er det en Cannon Lide 100 til 529,-, men tar kanskje ikke mine negativer? Ønsker fortsatt innspill! Hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har en Canon 8400f, den tar negativer og lysbilder. Resultatet blir supert. Er ikke så inne i størrelsene den kan scanne.Fra brukermanualen: Scanning FilmsThis scanner can scan 35 mm film strips up to 12 frames, 35 mm mounted slides and 120 format films.The following four methods are available for scanning films.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Rolf, skal du skanne og få et godt resultat av positiver og negativer i forskjellige formater, så kjøp deg en Epson skanner. Bruker selv en Epson 4990 Photo, og skanner mye fagarbeide for et firma og resultatet blir meget bra. Denne skanneren tar alle formater opp til A4. Bruker også en Nikon Coolscan 4 til 135 film, og denne er bare rå!.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Takk for hjelp! Johan Arthur: Jeg var i ferd med å kjøpe Cannon 8800F, men fra forretningen ringte de til Cannon Norge for å høre om den tok s/h negativer i formatet 6x9 cm. Det gjorde den ikke! Hva bruker du for å klare oppgaven? Hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det var merkelig! Det fulgte med tre slike som du setter inn filmene i både til 135, lysbilder og en som har en bredde på 6 cm og som kan ta to slike negativer på 6cm X 9 i slengen. Kan hende de har forandret på det, hvis ikke får du slå til på en Epson scanner eller en egen filmscanner som ofte gir bedre kvalitet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.