Gå til innhold
Arkivverket

[#64906] Familien Klemmetsen, Hyggen i Røyken


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Søker etter opplysninger om Karoline Magnusdatter og Kristian Klemmetsen. Sammen med seks barn er de å finne på Hyggen mellem i Røyken i folketellingen for 1900. Men der stopper også sporene for meg. Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn familien i Hyggen i 1900-tellingen først:LenkeSer at barna er født i Asker.Lurer på om du har lett i DIS gravminner etter Klemmentsen begravet?Skal se om jeg finner opplysninger i digitale kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På DIS grevminner fant jeg to med navn Klemetsen begravd i Røyken,Magda f. 21/11 1890 , død 5/12 1967 i Røyken. Id nr. 152834. LenkeOg en mulig søster , Julie Klemetsen f. 10/4 1885,død 3/12 1967 Id nr. 152835Mulig du kan få dierkte opplysninger ved å dobbeltklikke på lenken her.Hvis ikke kan du søke på DIS gravminner under Røyken .Har ikke lett etter flere famililiemedlemmer, men det kan være det lønner seg med et landsomfattende søk på etternavn som begynner med Klem.Guttene i familien er vel i alle fall registeret på samme etternavn. Om jentene har giftet seg, så kan det hende du ikke finner dem under pikenavnet?Lykke til med søking. Håper noen her kjenner denne familien og har opplysninger om deres skjebne.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,De flyttet nok til Asker. Magda Kathrine Klemetsen ble konfirmert der i 1905 (bosatt Naaleskog) og Elfrida Vinter Kristiansen Naaleskog i 1907. Jeg har lett etter konfirmasjon til Kolbjørn og Rolf uten å finne dem konfirmert i Asker.Kristian ble født 19 juli 1905 - nr 31 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=470&idx_id=470&uid=ny&idx_side=-122>Lenke Både Kolbjørn, Rolf og Kristian emigrerte til Amerika; Kolbjørn i 1912, reisemål Wisconsin Lenke, Rolf i 1914, reisemål Wisconsin Lenke og Kristian i 1927, reisemål Chicago

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Rolf Klemensen ankom New York den 31 juli 1914 med ss Lusitania fra Liverpool. Som nærmeste pårørende i Norge oppga han sin far Kristian Kittelsen, Asker. Reisemål ble oppgitt som Edgerton, Wisconsin, hvor han skulle møte sin onkel Kristian Olstad.Jeg har søkt litt i folketellinger 1920 og 1930, men fant ikke noen aktuell kandidat i farten.Magda Katrine Klemetsen ble gift med Lokomotivfyrbøter Hans Olaf Hansen-Tandberg i Asker kirke den 15 mai 1915 Lenke En av forloverne var Kolbjørn Klemetsen, så da var han kanskje på Norgesbesøk i anledning giftermålet eller kanskje returnert fra Amerika for godt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Uten at jeg kan forklare årsaken til det, peker ikke linkene til de respektivie emigrasjonsprotokollen i (5). Jeg prøver igjen: Kolbjørn 1912 [url="http://tinyurl.com/67wqu2>http://tinyurl.com/67wqu2 Rolf 1914 http://tinyurl.com/6ldo43 Kristian 1927 http://tinyurl.com/6mf5xnDet kan se ut som Kolbjørn har vært flere ganger over 'dammen'. I 1923 til Wisconsin, fortsatt ugift http://tinyurl.com/5mcn9w og i 1927 til Chicago men da hadde han i mellomtiden tydeligvis giftet seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Kolbjørn Klemetsen og Anna Karense Nordby viet i Sande kirke 6 august 1927 (par nr 5) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1309&idx_id=1309&uid=ny&idx_side=-190>LenkeJeg fant Chris(tian) Olstad i alle folketellinger 1900-1930 bosatt i Dane County, Wisconsin. Ved tellingen 1900 oppga han å være født i desember 1972. Jeg tok en sjans på at han var bror til Karoline og lette etter konfirmanter i Nes, Hedmark omkring 1886-1888. Det er vel han her i 1887, nr 15 - med foreldre Magnus Pedersen og Marie Olsdatter Lenke ? Ved FT 1865 var samme ektepar bosatt gard Naudstøen i Helgeøen skuledistrikt sammen med barne Peder og 'din' Karoline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Christian Magnussen (nr 10) døpt 9 mars 1873, født 15 desember 1872 - IKKE 1972; trykkleif i (10)Lenke Hvor han senere tok navnet Olstad fra, vet jeg ikke. Olstad var/er jo en gård på Helgeøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Mange takk for det dere har funnet så langt:-)Christian Magnussen, eller Olstad (Ølstad) var en fin brikke å få på plass. For Karoline Magnusdatter har en søster. Olava (min oldemor). Olavas sønn, Birger, emigrerte til USA, noe senere en søster. De reise til en onkel i Wisc. Men skal ha blitt behandlet så dårlig at de reiste videre, Birger kom tilbake til Norge til slutt. Søsteren vet jeg ingen ting om foreløpig. Men denne onkelen må jo da ha vært Christian Magnussen.Til Gunn i 3 så har jeg ikke klart å koble Julie til denne familien. Finner i alle fall ingen fødsel som passer, hverken i Røyken, Nes eller Asker så langt.Familien har tydeligvis vært en den på flytting. Både Helgøya på Nes der Karoline kom fra. Samt Asker, Røyken og tilbake til Asker.Har i alle fall litt mer oversikt i arbeidet med å finne eventuell etterslekt. Ser i alle fall ut som jeg har fått alle barna på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Til 14. Selv om jeg har forfedre fra gården Hekleberg så klarer jeg ikke å plassere inn denne Julia. Så holder meg til de syv barna jeg nå vet om, de som er i folketellingen (2) og som ble funnet av Kjell i (5). De tre døtrene trolig blitt i Norge mens tre av sønnene emigrerte. En eller to muligens kommet tilbake for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg fant en Berger Larson, hired hand, oppgitt alder 16 år, bosatt sammen med Chris Olstad og familie i Albion township, Dane County, Wisconsin 1910. Han oppga å være immigrert samme år. Høyst sannsynlig, 'din' Birger ?En Birger Lars. Fagerheim fra Røyken, f.12 sep 1893, emigrerte fra Norge 12 feb 1910. Jeg sjekket dåpsinnføringen i Røyken og foreldre var Lars Bernhardsen og Olava Magnussen. Birger rakk vel over i tide til å bli med på folketellingen 'over there' senere på året - i Albion township ble den foretatt 27 og 28 april av Louis Lien.Jeg har tatt noen screendumps (spart som jpg-filer) av folketellingene med Chris Olstad nevnt i (10). Hvis du er interessert, kan jeg sende de til deg som vedlegg i en epost.Karl Johan Kristiansen Thorsrud, gaardmandsøn fra Røken ble viet til Marie Kristiansdatter Klemmetsen i Asker kirke 26 sep 1908 (par # 13) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Fra skipsmanifest for ss 'Philadelphia' ved ankomst New York 25 feb 1910, fra Southhampton:Birger Larsen, 16 år. Nærmeste pårørende i Norge ble oppgitt som far Lars Bernhardsen, Spikestad, Røken. Endelig reisemål oppgitt som Edgerton, Wisc. Han skulle til sin onkel Christian M. Olstad, som også hadde betalt billetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Takker igjen. Birger har jeg oversikt over i all hovedsak. Han fikk litt av et opphold der borte. Var med i første verdenskrig, send til Frankrike og gasset to ganger. Siste gang så skadet at han ble sendt hjem igjen. Kom senere tilbake til Norge og bosatte seg her.Vielsen til Marie var ny for meg:-))Også gøy med de kildene som er funnet om Birger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Har funnet to døtre til. Karoline, født 16.05.1901, på Naaleskog (Nåleskov), Asker og Edel Karoline, født 16.07.1908, samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars Løkkebø

Hei og mange takk for hjelpen. Kjell, du finner meg på lars dot lokkebo at ta dot no.Dere som tydeligvis har både kunnskaper og tilgang til kilder over there... Søsteren til Birger, som er nevnt i 16 og 18, Margrete Kaspara Larsen, har jeg registrert som emigrert i 1910. Hun skal også ha reist til Chris Olstad.Lurer på om dere ser noe til henne i folketellingene eller skipslister/manifest.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Lars,Har sendt deg en mail vedlagt images av FT 1900-1930 for Chris Olstad og her er utdrag av skipsmanifest for ss 'Campania' ved ankomst New York 11 juni 1910, fra Liverpool. Margrete Larsen var passasjer nr 7 på denne lista.

bilete6227.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Kjell. Takk både for mailen og for dette. Det som jo kan bli en utfordring er å finne hvor de bosatte seg, Margrethe og Birger, etter å ha vært hos sin onkel Olstad. Tror ikke de ble der så lenge, for de skal ha blitt dårlig behandlet. Hørt rykter om at Birger reiste til Loe-farmen, uten at jeg er helt sikker på hvor denne var. Margrethe aner jeg ingen ting om etter at hun var hos onkelen. Om hun ble gift og har etterkommere er blant de tingene jeg ikke vet, men som kunne vært spennende å finne ut.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ser ut til at Birger reiste hjem til Norge ikke lenge etter første verdenskrig. Han ble liggende på sykehus i Frankrike i ett år etter krigen. Deretter reiste han tilbake til statene. For så å finne ut at hans forlovede hadde gått bort mens han var i krigen. Etter det reiste han ganske raskt hjem igjen. Kanskje han kan være å finne i telling 1920 eller i skipslister for retur til Norge, det er vel det eneste.Margrethe derimot er værre. Jeg har registrert meg på Ancestry igjen og gjort en del søk. Men med unntak av skipslistene for 1910 som du fant har jeg ikke klart å finne henne i noen telling. Hun kan jo ha giftet seg og da blir det jo som å lete etter den berømte nåla.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.