Gå til innhold
Arkivverket

[#64908] Slekten(e) Norman(n) / Nordman(n)


Gjest Kjell H Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell H Myhre

En ”generell” henvendelse til Brukerforumets besøkende, i det jeg etterspør ovennevnte slekt(ers) opphav ! Jeg presiserer at jeg selv på dette tidspunkt ikke har utført noen form for undersøkelse knyttet til slekten(e); utelukkende foretatt et generelt nettsøk.Er det flere, ikke genealogisk forbundene slekter her til lands som er bærere av dette familienavnet ? Pr. d.d. synes disse totalt å utgjøre i underkant av 1800 norske stasborgere, hvorav en overveldende majoritet benytter stavemåten ”Normann.” Slekten(e) synes tilsynelatende å forekomme i Nordland fra ultimo 1600-årene/primo 1700-årene av. Også under henvisning til f.t. 1801 var slektsnavnet dominerende nordenfjells, hvor flertallet av bærerne var bønder. Et unntak utgjøres av lensmann Hendrich Friderich Normann i Torsken (!) Dertil forekommer navnet vestafjells i og med gjestgiveren Peter Normann (gift m. Ingeborg C. Bugge) i tidl. Kvernes herred på Averøy, foruten en håndfull enkeltpersoner i det vesentlige tilknyttet handelsstanden i Bergen. I det sønnenfjelske forekommer på dette tidspunkt kun spredte forekomster av navnet; hovedsakelig tilknyttet ulike håndverksprofesjoner. Hvor i dette bildet har f.eks. den kjente jazzsaksofonisten Robert U. Normann (f. i Sarpsborg 1916) plass ?M. Hansens bibliografi over norske slektsbøker, (1965) opererer med ikke mindre enn 21 referanser til navnet, som i et overveldende antall tilfeller synes inngiftet i velkjente og presumptivt velrenommerte norsk-danske ætter. Dette er naturligvis ikke påfallende; sådanne er forholdsmessig overrepresenterte i trykt genealogisk litteratur. Konkret henvises i denne forbindelse til slekten kun i og med et trykt manuskript; ”Slægten Norman” v. Engebret O. Norman, dat. Vik i Sogn 1918Har noen enkelt tilgjengelig, oversiktelig informasjon vedr. ovenstående ?Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan ikke si at jeg egentlig forsto hva du vil fram til her.Kan jo nevne at jeg har forskjellige Norman fra rundt 1651-1686 og framover i Son i Vestby AK, Trondenes TR/Borge Lofoten, Torvestad RO. Noen av dem er prester og 1 tollvisitør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Har også mange 'Normann' i vårt slektsprogram,og få av dem har felles aner.Èn har tatt si fars mellomnavn (som var Normann) til etternavn og slektsnavn,ellers har de sitt utspring i Sørfold, Lofoten, Trondenes, Skjerstad, Oslo og Bodin. Her er alt fra skippere og lensmenn, til bussjåfører og gårdbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSiden det er tre Normannslekter som berører sør-Troms og jeg har flere etterkommere av dem alle, så kan jeg ta en av dem som har utgangspunkt i Køge. Nemlig Erik Normann. Hvis du søker i NST på 1970 tallet vil du finne artikler skrevet av Charles Ellingsen om to Normannsslekter i dette området bl. a. ovenfor nevnte. Register skal ligge på nettet fra dette heftet.Erik vart gift med Anne Michelsdtr 18/8-1661 i Kjøpenhavn og deres sønn Mikkel bodde i Bergen og var BergensborgerSitat fra artikkel:også kjent som Michel Normand. Regnes som Normann-slektens stamfar i Norge. Mikkel kom fra Køge i Danmark og tok borgerskap i Bergen i 1695. Han drev handelsvirksomhet bl.a. med vin og brennevin, og fikk i år 1700 monopol på salg av vin til kirkene i Bergen Stift. Han kom til Kvæfjord ca. 1710, kjøpte og ble gift med enken på gården. Etter få år overlot han gården til sønnen Erik og returnerte til Bergen hvor han døde i 1717.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Er selv etterkommer av en Normann gjennom min tipoldermor Johanne Sofie Normann f. i Røsvik Datter av Søren Sørensen Normann f.1785 Røknes.Etterkommer av han bosatte seg i Skjerstad,Oslo,Bodin,Sørfold.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.