Gå til innhold
Arkivverket

[#64913] Bogbindermester Carl Gustav Selander, Trondheim 1823


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Den 7/7 1823 får bogbindermester Carl Gustav Selander en son i Vår Fru. Jag har sökt längre bak i volymen, men finner inget tidare barn. Hustrun heter Karen Mortensdatter. : Lenke. Är det någon som känner till var paret gifter sig? Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Sønnen Carl Gustav ser ut til å være eldste mann. Bokbinder Selander hadde i alle fall en sønn, Paul Anthon, som døde i Vår Frue i Trondheim i 1840, 4 år gammel [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=gr16011840vfr&gardpostnr=51&personpostnr=96&merk=96#ovre>LenkeKaren Mortensdatter og Carl Selander ble gift i Bratsberg i Strinda i 1822 (se nr. 3, nederst på venstre side) - Sør-Trøndelag fylke, Bratsberg i Strinda, Ministerialbok nr. 606A03 /3 (1819-1823), Ekteviede 1821-1823, side 232.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack Grethe! Hur lyckades Du med att finna vigseln i Bratsberg i Strinda? Jag kommer att förmedla uppgifterna till en ättling i Sverige och uppge Dig som forskaren. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När jag ikväll kontrollerar vigseln i Bratsberg ser jag att Bokbinder Carl Gustav Selander anges från Tjm (troligen står det så) som väl bör betyda Trondheim vilket jag också finner i Klokkerboken: Lenke Han anges 27½ år och skall alltså vara född c:a 1795. Kan han ha varit från Trondheim? Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack för denna upplysning! Detta var mer än jag hade förväntat mig - att det var möjligt att finna denne mans bakgrund. Passade på att svara på en Sverigefråga i forumet för att visa min tacksamhet! Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om någon Sellanderättling söker i det här forumet, har möjligen en sammanfattning av forskningen – som den ser ut nu – ett värde:Ingeborg Lysén skriver i det svenska Anbytarforum 1/12 2008 om en Jenny Katrine Sellander, född 1873 24/12 i Trondheim. Anger att hennes far hette Johan Martinus Sellander och mor Karen Johanna Duaas. Anger också att Jenny Katrine Sellander gifte sig i Åre 1899 29/8 i Åre Storlien ”med en svensk man”.Detta har jag funnit:Familjen finns med i Folketellinga för 1875 på Dronningens Gade 44 i Trondheim. 3000 1 1 I. M. Sellander m hf g Huseier og Handelsmand 1827 Thjem b 3001 2 K. J. Duaas Sellander k Kone g Huusmoder 1833?? Thjem b 3002 3 Gundhild A. Sellander k d ug Forsorges af N 1 1859 Thjem b 3003 4 Albert Chr. Sellander m s ug 1861 Thjem b 3004 5 Marie J. Sellander k d ug 1867 Thjem b 3005 6 Jenny K. Sellander k d ug 1873 Thjem bJenny K. är alltså den eftersökta Jenny Kartrine.I ft 1865 återfinns på Strandgaden familjen på följande sätt: 3358 1 1 Johan Martinus Sellander Handelsmand g 38 m Thjem 1 3 3359 2 Karen Johanna Sellander Kone g 35 k Thjem 3361 4 Albert Chr. Sellander Søn ug 5 m Thjem 3362 5 Gunnild Andrea Sellander Datter ug 7 k Thjem 3923 2 1 Karen Sellander Logerende Bindning e 65 k BratsbergDär - på samma adress - finns också andra Sellander - möjligen släkt: 2819 17 1 Markus Christens. Husfader Maskinist g 31 m Fredriksværn 2820 18 Marie Christens.* f Sellander hans Kone g 35 k Throndhjem”Karen Sellander Logerende Bindning e 65 k Bratsberg” och alltså född c:a 1800 skall visa sig vara intressant.När jag sökte i Family search fick jag många ”träffar” i Vår Frue församling i Trondheim och gick därför till de fina gratis tillgängliga scannade kyrkböckerna(!). Fann där Johan Martinus Sellander född född 24/12 (sic!) 1827 och döpt 10/2 1828. Föräldrar: (titel?) Carl Gustav Selander och hu Karin Selander i Jomfrugaden. Vid senare barns födelser kunde jag se titeln bokbinder opch bokbindarmester. Hittade dock ingen vigsel i Trondheim. Grethe Flood visade här ovan att Karen Mortensdatter og Carl Selander ble gift i Bratsberg i Strinda i 1822. Vid kontroll av vigselboken i Bratsberg ser vi att Bokbinder Carl Gustav Selander anges från Trondheim Lenke Han anges 27½ år och skall alltså vara född c:a 1795.Erlend Eriksen Mæhlum visade därefter att Carl Gustav Selander fick borgarskap i Trondheim 1822 och där angavs: ”Carl Gustaf Sellander Lidkjøping, Sverige bogbinder”. (Obs stavningen Sellander!)Av ovanstående kan vi se att Selander inkommet från Sverige, att han var död före 1865, då han väl borde stått vid sin hustru ”3923 2 1 Karen Sellander Logerende Bindning e 65 k Bratsberg” annars. Jag har inte sökt efter hans död. Jag har ännu inte funnit honom belagd i staden Lidköping men däremot funnit en Carl Gustav Sellander (med just den stavningen) i närbelägna Sunnersbergs socken född 9/5 1796 som son till till häradskrivaren ”Joh. Sellander och hu Ch. Mar. Aléhn.” Häradsskrivaren Johan Sellander dog av hetsig feber 28 sept 1799 och anges 46 år och alltså född c:a 1753. Han var gift med Christina Aléhn, född i Gösslunda socken 29/8 1770 som dotter till kronohejderidaren Jonas Aléhn och hans andra hustru efter Maria Södervall (hon gift 2:o 1801 med kronolänsmannen Eric Kullberg i Kinnefjärdings härad). Christina Aléhn bakgrund framgår mer av följande notis i Zamselius, Jägeristaten (Stockholm 1915). Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver ovan: 'Maria Södervall (hon gift 2:o 1801 med kronolänsmannen Eric Kullberg i Kinnefjärdings härad).' Skall stå: 'Maria Södervall (hon gift 2:o 1801 med kronolänsmannen Paul Eriksson Kullberg i Kinnefjärdings härad).' och inget annat! Beklagar felet. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack vare en fråga från en annan forskare har jag i kväll lyckats knäcka Carl Gustav Selander-frågan. I Vår Frue Trondheim 1821-1840 lyckades jag finna hans inflyttning: Lenke Han anges här komma från Bergen 1822 19/8 och vara född i Sunersborg (Sunnersberg) Sverige; Alltså precis vad jag letat efter! Om någon skulle vilja bidra med uppgifter från Bergen, blir jag givetvis mycket tacksam! Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans död återfanns i Digitalarkivet: Prot. ref. Side Lp.nr. År Gravlagd Sokn/Kyrkje304 Vår Frue Kirke MINI 602A13 368 6 1862 25.01. 1862 Tr.heim. Vor Frue KirkeRolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Alder Død dato Død år Årsak352 Avdød Bogbinder M Carl Gustav Sellander M Tharaldsgaardsveiten 66 1/2 19.01. 1862Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonens död återfanns i Digitalarkivet: Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødestad Fødd år Død dato Død år Årsak Lege Meld383 Avdød Handelsmand Gift Johan Martinus Sellander M Dronningens Gd. 44 Trondhjem 1828 13.07. 1882 Bronchit J Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är märklight vilka resurser ni har i era databaser! I mitt första inlägg (där URL inte fungerar längre) handlar det om en son Carl Gustav född 7/7 1823. Döm om min förvåning när jag nu finner honom och hans familj i Christianssund (var det nu ligger?):1967 11 1 Carl Gustav Sellander Huusfader Bogbindermester g 43 m Trondhjem1968 12 Sophie Amalie Sellander Huusmoder hans Kone g 39 k Bergen1969 13 Anna Sellander Datteren ug 14 k Trondhjem1970 14 Gusta Sellander Datteren ug 13 k Trondhjem1971 15 Josephine Sellander Datteren ug 10 k Trondhjem1972 16 Lucie Sellander Datteren ug 7 k Trondhjem1973 17 Christine Sellander Datteren ug 4 k TrondhjemDet bör finnas ättlingar till denna familj - med ovanstående svenska anor - i Norge, även om namnet inte förts vidare. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en komplettering till ovanstående och med hänsyn till eventuell framtida sökning i forumet, vill jag nu också meddela ett ytterligare fynd i det svenska materialet:När häradsskrivaren Johan Sellander dör 1799 28/10, anges 'bodt i Torpa' och ålder 46 år och 7 månader. Faderns namn anges Anders Sellander. Det skulle om jag räknat rätt, bli en födsel c:a 1753 i februari/mars (rätta mig gärna). Finner en Johannes född 1753-02-11 i Uddevalla som son till handskmakaren mäster Anders Sellander och hu Ingeborg Mickelsdotter. (Källa: Uddevalla släktforskare och kontroll i Uddevalla C:4 uppslag 36.)Fann att man kan göra sökningar i www.slaktdata.org. Det här resultatet ger oss mer kunskap om familjen i Uddevalla: Uddevalla F2 1743-02-08 Maria Britta Handskemakaren Mäster Anders Zelander H. Jngeborg MickelsdotterUddevalla F2 1745-10-07 Elisabeth Handskemakaren M:r Anders Selander H. Jngeborg MichelsdotterUddevalla F2 1747-04-24 Petter Handskemakaren Mäster Anders Sellander H. Jngeborg MichelsdotterUddevalla F3 1750-04-30 Johannes Handskemakare Mäster Anders Sellander H. Jngeborg MichelsdotterUddevalla F3 1753-02-11 Johannes Handskemakare Mäster Anders Sellander H. Jngeborg MichelsdotterUddevalla D3 1764-06-16 Handskemakare ZelanderVid sin död 1764 anges handskmakare Zelander 56 år och alltså född c:a 1708.Sambandet mellan handskmakaren Anders Sellander i Uddevalla (1708 ca - 1764) och den eventuelle sonen häradsskrivaren Johan Sellander (1753 ca - 1799) är alltså inte helt säkerställt, men en god utgångspunkt för vidare forskning. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.