Gå til innhold
Arkivverket

[#64915] Fotoalbumet til Iver Rockvaag


Gjest Sigrid Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Lien

Jeg arbeider med en bok om Amerikafotografier - og akkurat nå skriver jeg om amerikaemigranters fotoalbum. I Vesterheim Museum, Decorah, Iowa, fant jeg et fint album som har tilhørt en mann ved navn Iver Rockvog (slik skrev han iallefall navnet sitt 'over there'). I amerikanske offentlige dokumenter har jeg funnet at han var født i Norge i 24.03.1869, at han emigrerte i 1885, videre at han tok land i Liberty, Baltrami, Minnesota - og at han døde i 1962. Men jeg har ikke klart å finne ham i emigrantprotokollene. Er det noen som kjenner igjen navnet og vet mer om Iver Rockvog? Hvor kom han fra? Emigrerte han alene - eller sammen med sin familie? Takknemlig for svar!Sigrid Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei SigridIkke noe funn så langt, men et lite tips:Rockvog kan se ut til å være en lett omskriving av et stedsnavn, kanskje helst et gårdsnavn. Jeg har sett etter i et kartverk, og jeg ser i hvertfall at det finnes steder med navn Roksvåg - som i eldre tid burde vært stavet Roksvaag eller Roksvog el.l. - i Møre og Romsdal fylke, i Smøla kommune.Beste hilsener Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I Møre og Romsdal finner vi også Rakvåg i Midsund kommune.Hørte før til Aukra. I KB for Aukra 1867-1892 finner jeg en Iver Andreas født 24-3-1869. Etternavn stemmer ikke helt der, men kan jo ha tatt et annet navn i senere alder. Far var ihvertfall fra Midsund. Hjemme har jeg ei oversikt over utvandring til Amerika fra dette området. Skal se etter når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Hei Sigrid! Iver skrev seg i 1900-census for Iver A. Rockvog. Han var da single (og divorced i 1930). Men den A-en sier vel at Bjørg nok har funnet rett person.Gleder meg til boken din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Kjære Tor, Bjørg og LailaTusen takk for gode og interessante svar og tips. Til Tor: ja, jeg prøvde meg med flere mulige stavevarianter - og hadde vel Møredistriktet i bakhodet. Men uten hell. Derfor er jeg også veldig glad for Bjørgs opplysninger - og Lailas bekreftende info. Jeg har jo funnet ham i 1900-cencus'en men hadde så langt ikke heftet meg ved A- en. Jeg tror også at Bjørg har rett. Og er spent på å høre om du finner mer.Mange hilsener fra Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei igjenJa, jeg tror at Bjørg og Laila har funnet rett.Jeg så forøvrig etter i Edøy pgjeld som Smøla hørte under. Og der var det ingen passende Iver som jeg kunne se. Så da kan du positivt avskrive Smøla.Heia til alle gode søkere, hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei igjenBare en liten kuriositet. Hvis man går på siden foran Aud Marions lenke til utflyttingsattesten (s. 451), så finner man også at det utvandret en Iver Throndsen Rakvaag fra Aukra til Amerika i 1881 - men denne Iver er født 22. mars 1863.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Har funnet begge disse to Iver`ne utvandra i 1881, i ei oversikt laga over alle som reiste herfra. Iver Andreas Andersen står med bosted Horrem i Aukra. Mora ser jeg har reist fra Moldegaard. Det er i Molde/Bolsø. Men jeg finner ikke Marit og Iver Andreas i Bygdebok for Aukra. Hun må være fra annen kommune. Kanskje de er nevnt i Bygdebok for Midsund, all den tid far er derfra. Den har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Bjørg!Jeg har sett i 'Misund Gard og slekt'. J.Julnes og funnet to som har navnet Iver Andreas Rakvåg, men ingen av de har vært i USA. Jeg tror du må opp til Kr.sund eller der omkring. Kan det være Roksvåg? mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg har lett etter Iver Andreas` mor og mener å ha funnet henne her som dåpsbarn nr 2 i 1844 Lenke - mente det sto Siemsløkken(sønnens utflyttingsattest)og da må dette være riktig jente selv om året for fødselen er 1 år feil i forhold til det som er oppgitt ved sønnens fødsel (dato stemmer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Til Aud Marion: Kanskje har det sneket seg inn en feil i de amerikanske dokumentene som sier at Iver emigrerte i 1885? Jeg vil ellers gjerne kvittere for den hjelpen jeg har fått ved å vise dere noen sider fra Ivers album. Det viser ham selv, hans venner og kanskje familie - samt noen av hans helter, blant andre en norsk skøyteløper (Hagen?), Ole Bull, Alexander Kielland og Knute Nelson - den legendariske norskamerikanske senatoren.Vennlige hilsener fra Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Takk for lenken - interessant ! Jeg har konkludert med det samme som deg; sannsynligvis er det blitt feil i dokumentene 'over there.' Iver Andreas var jo bare barnet da han dro (dersom det er riktig Iver Andreas jeg har funnet) og jeg kan ikke se at hans mor reiser sammen med ham.Vennlig hilsen Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei SigridLitt på siden av saken, men likevel: For noen år siden fant jeg på loftet til besteforeldrene mine et innrammet bilde av en for meg ukjent person ... og etter å ha tittet på powerpointen din forstår jeg nå at dette slettes ikke var av noen i min slekt - derimot et bilde av Ole Bull.Så tusen takk for at det mysteriet tilfeligvis ble løst :)Mvh Håkon

bilete6031.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Morsomt. Vi her i Bergen har vel sett en del fotografier av Ole Bull i årenes løp. Han var jo litt av en stjerne i sin tid. Og idolbildene av ham ble vidt spredt.Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannJeg har bitt meg merke til denne saken, og kikket litt på den. Grunnen er at Roksvåg er som skrevet tidligere, et Smøla-navn, og siden jeg har lett etter en annen Roksvåg der borte ble interessen vakt.Har sett på ancestry, og finner han der i 1900-1910-1930, ikke i 1920 ennå. Der står det at han ankom i 1883, og 1885 på ei, ble 'naturalized' i 1890, er singel i 1900 1910, og divorced i 1930. Finner også at han 'tar land' i Beltrami, Minn.Nå har jeg også sjekka passasjerlister både for Roksvåg og Andersen, men finner ingen sikker kandidat. Hvis det er riktig Iver som er funnet i emigrantprot. er han 13 år når han reiser. Var det vanlig at de reiste alene i den alderen? Ser man på passasjernene som reiste fra Kr.Sund samme tid, er det bare han som står med dato 17. ellers er det flere med dato 18. Han er også den eneste som reiser med Allan-linjen. Var dette vanlig?De jeg har funnet som kan matche i passasjerlister, er et par stk. I.A. Anderson f. enten 1869 el. 1870, men de kommer ikke til USA før senere enn 1883-1887.Et lite mysterium....? Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.