Gå til innhold
Arkivverket

[#64928] Johan Iversen s.av Iver Gundersen


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alvin Andreassen

Gunder Iversen var fra Østerdalen, og det var nok også hans kone Karen Tøllevsdatter. De kom opp til Målselv omkring 1790 hvor de flyttet litt omkring, men ryddet så plassen Holmegård. Datteren Karen var 13 år i 1801, men er ikke født i Målselv (Lenvik). Videre Rønnøv 1791, Tøllev 1794, Iver 1796 og Karen Maria 1800. Gunder var 45 år og Karen 42 år i 1801. I 1801 finner du dem under Lenvik. Straks etter 1801 har så familien flyttet til Tromsø, og der døpte de sønnen Gunder i 1803. På en eller annen måte har ikke sønnen Iver kommet med i tellinga i 1804. Men i 1804 står det at Gunder Iversen flyttet fra Tromsøe Kiøbstad til Ramfjorden og da med sønnene: Tøllev 10 år født i Målselv, Iver 8 år og født i Målselv og Gunder 'fød paa Tromsøe'. 28. juli i 1804 fikk Gunder Iversen ryddningdseddel på plassen Tømmerneset i Ramfjord. Den plassen hadde en Johannes Johannesen født i Sverige begynt å rydde i 1796. Gunder og Karen satt på plassen i 1815 og hadde da hjemme barna: Rønnøv, Iver og Gunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Dette kan være Karis dåp (nr 4 nedenfra) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 3 (1780-1810), Fødte og døpte 1788, side 142-143Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg har ikke fulgt familiene i Østerdalen da jeg regner med at andre har bedre oversikt og lokalkjennskap til området enn hva jeg har. Det kan ikke være tvil om at Kirsti, innlegg 6), har funnet den eldste datteren Karen. Vi ser at her bruker man formen Kari for Karen, men jeg har sett begge deler. Det var svært mange som kom nordover til Bardu og Målselv samt til det indre av fjordene Malangen og Balsfjord fra området (Stor)elvdalen og Aamot og fra gårder som Meselt og Stai i Østerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

På den tiden var det hovedsakelig to jordeiere i Midt-Troms. Den ene var Kirken, de benefiserte gårdene, og det andre var Proprietærgodset. Proprietæren var familien Moursund på Bensjorda like sør for dagens Tromsø. Proprietæren var forresten selv leilending! da Bensjorda tilhørte Kirken. Hele Målselv, med Holmegård, var proprietærgods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Så kongsmakten eide ikke noe der? Vet du forresten om den oppryddede plassen Holmegård ble bosatt og evnt.hvor lenge? Har notert meg at Iver,s.av Gunder fikk en sønn på Bjerkenos, og at han slo seg ned på Løgsletten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Navnet Holmegaard ble vel ikke brukt senere. Men det må ganske sikkert være plassen/gården som senere het Holmen. Stedet ligger i nedre delen av Målselva litt nedenfor Rossvold. Dette området ble jo helt befolket av folk som kom sørfra. Det finnes i dag en Holmegård i Lenvik, men den har tilkommet i begynnelsen av 1900. Det er ingen 'Bjerkenos', må være Bjerkenæs (Birkenæs). Du nevner Løksletta. Mener du Gunder Iversen født ca. 1824/25. Han bodde på Plomholmen (også Blomholmen) ytterst i Ramfjord, og der var han selveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Iver f.1796, en av sønnene til Gunder f.1756,vet jeg ikke sikkert hvor bosatte seg,men hans sønn J.P.K.Iversen f.1823 bruker navnet Løksletten. (Vet ikke med sikkerhet om J.P.K Iversen var med og ryddet denne plassen.) Så hvor lenge Iver var bosatt på Holmegaard og hvor han flyttet har jeg ikke registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Som det går frem av mitt innlegg 4) flyttet Iver med sine foreldre til Ramfjord i 1804, så Holmegård kan du legge bak deg. I samme innlegg har jeg skrevet at Iver ikke har kommet med i tellinga i 1804, det skal selvsagt være 1801. I innlegg 14) skriver du at J.P.K. Iversen brukte navnet Løksletten. Det er ikke rett. Han oppholdt seg på Løksletta da han giftet seg. Ingen av dem var med på å rydde Løksletta. Den var ryddet 100 år tidligere. Av flere grunner er det ikke lett å kartlegge befolkningen i Ramfjorden, og da mener jeg det man i dag kaller Ramfjord. Av det jeg vet, kan jeg nevne: Gunder Iversen ryddet delvis gården Tømmerneset, og bodde der som leilending, se innlegg 4). Flere av hans etterslekt hadde tilknytning til plassen. Sønnen Tøllev giftet seg i 1823 med Elen Johanna Corneliusdatter fra Krabbenes. Tøllev har overtatt bygselen på Tømmernes. Sønnen Iver giftet seg i 1824 med Ane Catharina Pedersdatter Kiil fra Ramfjord. Iver har sittet som bygselmann på bruket Leirbakken (Leerbakken) av Løksletta gård. Iver og Ane hadde disse barna (kan være flere): 1:Johan Peder Kiil f: 9/12 i 1824, hjemmedåpen ikke konfirmert i Kirken, men innført i Kirkeboka som nr. 64 mellom 5-12 juni i 1825. Han var født på Tømmernes,men da han giftet seg i 1853 med Gurine Andreasdatter fra Tømmernes, står det Birkenæs nabogård til Tømmernes. J.P.K. ble senere eier av Fagernes søndre og senere nordre, løpenr. 69a og 69b. 2: Iver Carl Martin f: 1826. 3: Gunder f: 1827 og gift i 1854 med Christine Marie Gabrielsdatter fra Mellemjord. Gunder kjøpte i 1857 gården Blomholmen (også Plomholmen) i Ramfjord. 4: Iver f: 1833. Giftet seg i 1872 med Oline Hansine Pedersdatter fra Mellemjord. Iver kjøpte i 1870 gården Hjellnes i Ramfjord. Gunder Iversen sin sønn Gunder f: 1803 giftet seg i 1828 med Lovise Christiane Nielsdatter fra Engvik langt ute i havet. Lovise ble foreldreløs som liten og ble oppfostret i Løkvik som henens mor kom fra. Gunder bodde dels på Løksletta og dels på Tømmernes, hvor sønnen Gabriel Cornelius ble født i 1833. På eldre dager flyttet Cunder og Lovise til sønnen Gabriel i Dåfjord. Også datteren Karen Marie Gundersdatter ble gift i Ramfjord. For å gjøtre det vanskelig kom det enda en Gunder/Iver- familie til Ramfjord. Og Karen Marie var gift med en Gunder Gundersen, og i 1865 med en Andreas B. Pedersen. En Peder Gundersen satt en tid i 1850-åren som eier av en part av Birkenæs. Jeg ser frem til at du får orden på disse famile- og slektsforholdene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Jeg hadde også en Iver Gundersen f.1786, sønn av Gunder og Karen (innlegg 4). Så etterhvert får en jo plassert alle disse Iver og Gunder, he.he. PS! Iver Gundersen ektet Kari Olsdatter. De hadde to sønner Gunder og Ole. Takk skal du iallefal ha for mange nye opplysninger om denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.