Gå til innhold
Arkivverket

[#64930] Sverige: Johannes Sebulon Børjeson f. 22 oktober 1853 i Nössemark (V. Götaland?)


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg søker opplysninger om opphasvet til Johannes Sebulon Børjesson f. 22/10-1853 i Nøssemark (Vestra Gøtaland?) i Sverige.Hans far het Børje JonasenIflg vielse i Halden 7 juni 1878 , nr. 37 :LenkeHan ble gift med Maja Lisa Ulriksdotter f.23 mars 1852 i Nössemark ,Västra Götaland, Sverige Hennes far het Ulrik Niklasen.Er også intressert i opphabv på henne.Håper på hjelp.Mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pojke Johannes Sebulon föddes 22/10 1853 i Sund i Nössemark som son till pigan Greta Svensdotter (uä). Greta var född 1824 18/6 i Sund. Hennes far var Sven Tholsson f 1784 i Sparsnäs. Modern Katrina Bryngelsdotter var född 1790 i Valsebo. Sven Tholsson verkar ha ägt en del i Sund - svårt att se hur stor.Maria Lisa föddes 23/5 1852 i Solhem som dotter till B. Ulrik Niklasson och hu Greta Svensdotter. Ulrik Niklsson ägde 1/32-del av Stora Solhem och var född där 1825 13/5. Greta Svensdotter var född 1823 28/7 i Nolby.Nössemark ligger i Dalsland i Dals-Eds kommun. Alla ortnamn ovan är i Nössemark. (Källa: födelsebok och husförlängd (hfl) AI:7) Har använt ADONline http://www.arkivdigital.se/i vilka även registren till hfl fins fotograferade, varför arbetet är enkelt. Dessutom har jag använt den utmärkta CD:n Svenska ortnamn 1999 som gör att man kan slå också på ändelser av ortnamn i en socken om man är osäker. Har själv aldrig forskat i Nössemark. Lycka till med forskningen! Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei Jan Frode - og hallo igjen til deg også OlleSer av kirkebok på Genline at farens navn ikke er angitt ved dåpen. Men jeg lurer nå på om Børje Jonasen er min farmors mormors far (i så tilfelle født 1794). Har noe notater om han på jobben. Skal se etter - håper jeg husker det i morgen.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei igjenSer i basen over innflyttede svensker til Østfold at Johannes Sebulon er reg. som innflyttet til Halden/Tistedalen i 1877 (henv. til originalptoy. s. 175, innførsel nr. 182)Finner han også i utflyttingsliste fra Nøssemark 1877 (Nøssemark B:3 Inn- utfl. 1861-1894, bilde 46 hos SVAR, nr. 37). Dessuten i Nøssemark AI:11 Husforhør 1876-1885, s. 156 på Rønningen under Stora Soleim. Her bor også enka Greta Svensdatter f. 18. juni 1824. Det er to sett med opplysninger om utflytting i husforhøret. I den ene står Til Norge 4.4.76, i den andre til Norge 25.10.77 nr. 37 (dvs henvisn. til utfl.lista) Regner med at det første er reel utflytting, det andre er dato for attest el.l.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Finnes det noe mer under Emibas eller Husforhør. Er ikke navnet på far til Johannes Sebulon opplyst i konfirmasjon mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei I 1890 tellingen er det en enke Greta Svensdotter f 1823 i Nøssemark, hun bor på Stora Solhem, Så er det en til på samme plass med samme navn født 1824. Hun har barna Ture Fredrik Jonasson f 1866 og Maja Katarina f 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ulrik NIKLASSON Event(s): Birth: 15 MAY 1825 Nossemark, Alvsborg, SwedenParents: Father: Niklas ANDERSSON Family Mother: Maria SVENDSDOTTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ulrik har en søster Sara `Lisa Niklasdotter f 1828, hun er tjenestehjo på Solhem Stora i 1890.og denne damen må skjekkes ut, hun døde 1865 ANNA STINA NIKLASDOTTER Pedigree Event(s): Birth: Christening: Death: 25 JUL 1865 Parents: Father: NIKLAS ANDERSSON Family Mother: MARIA SVENDSDOTTER Marriages: Spouse: ERIK PERSSON Family Marriage: 1836 Nossemark, Alvsborg, Sweden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei Jan FrodeJeg har sett på mine opptegnelser, men så vidt jeg kan se, er det ikke min tipp-tipp- som er rett person her. Skal gi mer tilbakemelding om jeg finner noen aktuelle kandidater til Børje mens jeg ser på kildene for Nössemark.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.